اولویت اول سیستان تامین آب پایدار ،اعم از شرب،کشاورزی ،دامداری وصیادی برای مردم است

نمازسیاسی عبادی جمعه ۲۸ مرداد ماه سال ١۴٠١ شهرستان زابل به امامت حجه الإسلام و المسلمین حاج آقاى عزیزى امام جمعه شهرستان زابل اقامه گردید.

متن خطبه ها به شرح ذیل است:

خطبه اول

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل، حجت الاسلام والمسلمین عزیزی در ابتدا ضمن توصیه همگان به تقوا و رعایت حدود الهی و تسلیت امام سجاد (علیه السلام)  خطبه را آغاز نمود و بیان داشتند:

در روزهای آینده مصادف خواهیم شد با سالروز شهادت وجود قدسی آقا امام سجاد به همین مناسبت حدیثی از وجود حضرت را بیان میکنم :
الإمام زین العابدین علیه السلام : الدُّنیا سوقُ الآخِرَهِ ، وَالنَّفسُ تاجِرٌ ، وَاللَّیلُ وَالنَّهارُ رَأسُ المالِ ، وَالمَکسَبُ الجَنَّهُ ، وَالخُسرانُ النّار[۱] 

امام زین العابدین علیه السلام : دنیا ، بازار آخرت است و نفس ، بازرگان است و شب و روز ، سرمایه و سود ، بهشت و زیان ، دوزخ.

الدُّنیا سوقُ الآخِرَهِ دنیا بازار آخرت است .

وَالنَّفسُ تاجِرٌ  در این دنیا که بازار آخرت است ، تاجر ، نفس من شما است و بازار می شود ، دنیا و تاجر هم ماییم .

وَاللَّیلُ وَالنَّهارُ رَأسُ المالِ  و مالی که تجارت می شود ، شب و روز است بهتر بگویم عمر ما مال التجاره است.

وَالمَکسَبُ الجَنَّهُ  حالا آنچه که بدست می اید از این تجارت و بازار بهشت است ، بهشت سودی است که انسان می تواند از این بازار بدست بیاورد.

وَالخُسرانُ النّارُ  و آتش جهنم هم ضرری است که انسان در آن دنیا ممکن است مواجه شود.

همچنین ایشان در ادامه بیان داشتند:

این بیان امام سجاد است شرحی است بر بیان رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله  فرمودند: الدنیا مَزرَعهُ الآخِرَهِ .[۲]

دقیقا همین معادله وجود دارد یک سرمایه ای را خدا در اختیار ما گذاشته که عمر ماست شبها و روزهای ماست این شبها و روزها یک سرمایه است این سرمایه در اختیار ماست برای تجارت چرا چون قرار است که ما از این خانه از این بازار منتقل شویم به یک نقطه ی دیگری قرار نیست که برای همیشه همینجا بمانیم .

قرار است منتقل شویم به یک عالم دیگری و برای آن عالم باید در اینجا تجارت کنیم و پس انداز بکنیم ،حال دیگه اختیار با ماست میتوانیم آن چیزی که بدست می آید بهش برین باشد میتواند آتش جهنم باشد إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ [۳]ما راه را به شما نشان دادیم دیه خود دانید اما شاکرا اما کفورا میتوانید شاکر باشید میتوانید کفران کنید در هر صورت اختیار با شماست این ماییم که با رفتارمان با اعمالمان بهشت و جهنم را می سازیم .

ایشان با بیان روایتی از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) بیان داشتند:

 روایتی از نبی مکرم اسلام است که در معراج دید ملائکه گاهی کار می کردند، گاهی می نشستند ،گاهی ساکت بودند، گاهی مشغول بودند و گاهی استراحت می کردند. نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) سوال کردند که موضوع چیست ؟ عرض کردند یا رسول الله اینها مامور هستند مردم در دنیا ذکر می گویند ،عبادت میکنند، کار خیر انجام می دهند و عبادتی که مردم انجام می دهند در دنیا که البته منحصر نیست در نماز یا روزه ، آن کار خیر و عمل صالحی که در دنیا انجام می دهند می شود مصالح ساختمانی ، اینجا که برایشان خانه می سازند ، نبی مکرم اسلام عرض کردند : چرا بیکار ند ؟ عرض کردند یا رسول الله وقتی که آنها به یاد خدا نیستند اینها هم بیکار اند.

 پس ما آخرتمان را به دست خود می سازیم یا ویران می کینم .

ما در بازاریم . در این بازار هم سعادت هست برای خرید ، هم شقاوت است برای فروش و خرید .

من در این بازار دنیا دارم کسب و کار می کنم در آمدی دارم درآمدم را چه میکنم ؟

در آمد من از دوحال خارج نیست یا من را به خدا نزدیک میکند یا من را به عذاب نزدیک می کند . بین این دوتا نیست .

نمیتوانم بگویم ده درصد عمرم من را به خدا نزدیک میکند ، بیست درصد به شیطان نزدیک می کند ، هفتاد درصد هم این بین می ماند. جمع بین خدا و شیطان امکان پذیر نیست .

پس در بازاریم داریم خرید و فروش میکنیم و آنچه که میخریم ، قیامت ماست، شب اول قبر ماست.

خطیب جمعه زابل بیان داشتند :

شب اول قبر ممکن است برای کسی به اندازه چشم بهم زدن باشد و ممکن است برای کسی صدها سال طول بکشد .

در این دنیا امشب و فردا شب و شبهای دیگر برای همه ی ما یکسان است .یعنی از یک ساعت مشخص تاریک و یکساعت مشخص روشن می شود .این نیست که برای یک نفر بیشتر و برای یکنفر کمتر باشد. اما وقتی ما وارد قبر می شویم اون محاسبه به حسب همه ی اعمال ما متفاوت است .

یعنی اگر کسی در این تجارت بهشت خریده باشد ، شب اول قبر او کاملا کوتاه می شود، اگر کسی عذاب خریده باشد شب اول قبرش کاملا طولانی می شود .

پس دست ماست که شب اول قبر ما طولانی باشد یا کوتاه ،دست ماست که برزخ ما سخت باشد یا آرام . ممکن است وقتی که ما از دنیا برویم در عالم برزخ آدم هایی رو ببینیم که صدها سال پیش از دنیا رفته اند .بعد بپرسیم چندساله اینجایید بگویند نمیدانم من از دنیا رفتم ، امدم اینجا گفتند یک قدمی بزن تا وقتش برسد ، بعد قدم زدن شما ببینم ، شما میگویید ای وای ۵۰۰ سال از مرگش گذشته ولی برای او چندتا قدم شد.

این مهم است که ما بفهمیم دنیا یک بازار است ، این بازار سودش و زیانش در آخرت به ماخواهد رسید پس هرکاری که ما در این دنیا می کنیم انجا خواهیم دید .

دنیا بازار آخرت است .انبیاء متاعشان را آورده اند ، اولیاءِ دین متاعشان را آورده اند .خدا متاعش رو آورده است ، خدا میفرماید من نجات، هدایت ، بهشت را آورده ام و طرف دیگر هم البته شیطان، زرق و برقش رو آورده ، جذابیت های خودش را آورده است.

از آن طرف ، به خواست خدا ، همه چیز ارائه شده و آزادانه شما می توانید انتخاب کنید .

شما مالی را که برای شما تقسیم شده می توانید حلال بدست بیاورید یا حرام بدست بیاورید. ولی این مال در آن روز به دست شما خواهد رسید . حسب روایت یعنی چه؟ یعنی قرار است به این آقا امروز ۱۰۰ هزار تومن بدست بیاورد. حالا این بعهده خودش میباشد ، میتواند این ۱۰۰ هزارتومن رو در راه حلال کسب کند یا حرام .

ایشان در ادامه مثالی را از امیرالمومنین (علیه السلام) بیان کردند:

امیر المومنین (علیه السلام) آمدند مسجد و اسب خود را گذاشتند درب مسجد. یک آقایی هم نشسته بود .آنجا حضرت رفتند مسجد و پس از نماز بیرون آمدند و مشاهده نمودند زین اسب نیست .رفتند خدمت دادستان فرمودند زین اسب خلیفه دزدیده شده است . بالاخره دزد را پیدا کردند . امیرالمومنین(علیه السلام) به سارق فرمودند : من دیدم که تو آنجا نشستی ، خواستم وقتی بر میگردم ، زین را به تو هدیه بدهم ،چرا مال حلال خودت را حرام کردی؟

ایشان در پایان بیان داشتند:

خدا میداند گاهی مال حلالی را خدا برای ما تعیین کرده ولی ناخواسته گاهی اوقات ، خودمان خرابش میکنیم

لذا می فرماید الدنیا سوق الاخره . دنیا بازار اخرت است و نفس تاجر نفس تجارت میکند

 وَاللَّیلُ وَالنَّهارُ رَأسُ المالِ شب و روز یعنی عمر من و شما مال التجاره است

وَالمَکسَبُ الجَنَّهُ آنچه که بدست میاوریم بهشت است وَالخُسرانُ النّارُ  و آن ضرر هم عبارت است از آتش ، مراقب باشم در دنیا و آخرت متضرر نباشیم.

حسن ختامه سوره ی کوثر


[۱] أعلام الدین : ص ۹۶ .

[۲] عوالی اللآلی : ۱/۲۶۷/۶۶ .

[۳] انسان /۳

خطبه دوم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل، حجت الاسلام والمسلمین عزیزی در ابتدا ضمن توصیه همگان به تقوا و رعایت حدود الهی و قرائت دعای سلامتی امام زمان عجل الله فرجه الشریف خطبه را آغاز نمود و بیان داشتند:
انشالله روز سه شنبه مراسم گرامیداشت قیام مردم سیستان به خونخواهی شهدای کربلا برگزار خواهد شد روز ۲۵ محرم ،البته سالروز این حادثه ۲۵ محرم نیست و به احترام امام سجاد (علیه السلام) و ماه محرم این روز معیّن شده است برای گرامیداشت . زیرا زمان دقیق قیام مشخص نیست ولی حدودا قیام سه ماه بعد از عاشورا می باشد یعنی در ربیع ثانی اتفاق افتاده اما به واسطه محرم و شهادت امام سجاد در روز ۲۵ محرم برگزار میکینم.

همچنین ایشان بیان داشتند:

امسال به حول قوه الهی سخنران حضرت آیت الله محامی است نماینده ولی فقیه در استان  هستند و در گلزار شهدای شهرستان زابل برگزار می شود . دوستان عزیز ما در سازمان تبلیغات مدتهاست که دارند برنامه ریزی می کنند و کارهای ستادی  را انجام داده اند الحمدلله ، امیدواریم برنامه های تنظیمی که فرمودند، درست و نهایتا با کیفیت احسنت انجام شود.

ایشان در ادامه به چند نکته اشاره نمودند:

در رابطه با اتفاق خوبی که در مراسم نخستین قیام امسال رخ خواهد داد  بیان داشتند :

امسال جغرافیای این مراسم واقعا متحول شده و یک جغرافیای وسیعی را در برگرفته است . تا سالهای گذشته مراسم قیام فقط در خود شهر زابل برگزار می شد ،ولی امسال در کل شهرهای سیستان برگزار می شود و همچنین نیز امسال  مراسم قیام در زاهدان ایرانشهر سرخس مشهد شاهرود هم برگزار خواهد شد و شهرهای مختلفی را در برخواهد گرفت .

خطیب جمعه ی زابل در ادامه خواسته ای از مردم و طوایف سیستان داشتند:

ضمن اینکه همه ی عزیزان را دعوت به شرکت میکنم خواهش میکنم از طوایف و طایفه هایی که در سیستان هستند این مراسم را از خودشان بدانند. ما هدفان این است که این مراسم مردمی سازی بشود. اگر دوستان ما در سازمان تبلیغات و ارگانها ورود کردند برای این است که کار را تسهیل کنند ، نه اینکه تصدی امور را بر عهده داشته باشند.

 این عزیزان هم خوشحال می شوند که مردم وسط میدان باشند و تصدی هم مردمی شود و قیام، قیام مردم بوده و الان هم برگزاریش باید مردمی باشد البته با نظم .

انشالله سالهای بعد سعی میکنیم مراسمات را عمق ببخشیم و امیدواریم روزی برسد که مراسمات قیام مردم سیستان ،حداقل در منطقه سیستان دو سه روز برنامه منسجم داشته باشیم .امیدواریم به روزی برسیم که در سیستان نه فقط در زابل،  روزی که قرار است این مراسم  برگزار بشود کلیه اداراتی که امکانش است تعطیل شود یا حداقل ۵۰ درصد شود که کارکنان هم بتوانند شرکت کنند.البته با اولویت کار مردم و اگر اخلالی در خدمات رسانی می شود صلاح نیست.

در ادامه ایشان به مساله ی حق آبه و ضرر وارده و مشکلات کشاورزان و دامداران پرداختند و بیان داشتند:

به مسئولین عرض میکنم اگر کشاورزان نتوانستند کشت کنند به این دلیل بوده که مسولین نتوانسته آب را برای آنها فراهم کند.

 حق این است که که خسارتشان محاسبه و به آنها پرداخت بشود .

شما را به خدا این کشاورزان و حق این کشاورزان را خوب ببینید سال آبی جدید هم چندماه دیگر میرسد. از الان به فکر آب باشید

با این مدل مذاکره ، قبلا هم گفتیم اتفاقی نخواهد افتاد.

 طالبان بنا ندارد به ما آب بدهند .

در افغانستان سیاستی که تغییر ناپذیر است سیاست های راهبردی آمریکاست . اینهایی هم که تا الان بوده اند و هستند و قرار است بیایند آمریکایی هایی هستند که فقط ویترین آنها فرق میکند . ویترین اشرف غنی و طالبان با هم فرق می کند، اما عمق آنها یکی است.

 امروزه یکی از چالشهای مهم طالبان داعش است . همه عالم میدانند داعش فرزند خوانده آمریکاست و همه عالم می دانند افغانستان را امریکا تقدیم طالبان کرد .یعنی فی الواقع طالبان را اورد نشاند. اینجا اینها دست نشانده اند .

حالا چرا این حمایت را آمریکایی ها میکنند؟ به این دلیل که سیاست آمریکا این است همواره یک آنتیتزهایی را در مناطق جغرافیایی مختلف دنیا داشته باشد که با این آنتیتزها بتوانند هرزمان که استکبار جهانی اراده کرد چالش ایجاد کند.

این یک واقعیت راهبردی است که ما بدانیم سیاست آمریکا این نیست که افغانستان حق آبه ایران را بدهد . همین الان آبی به ما نداده اند ولی ادعا میکنند که ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب داده اند حالا شما بیایید ثابت کنید

بله آب را به گود زره تعهد کرده اند که ندهند اما تعهد نکرده اند که به ما بدهند .

آنها بنا ندارند آب را به ما بدهند و راهکار موجود این است که نظام جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت های نرم و البته سخت خود برای گرفتن حق آبه استفاده بکند .چه اشکالی دارد،؟حیات و تشنگی این مردم خیلی مهمتر است .

حالا جالب اینجاست که می گویند قرار است یک دستگاهی نصب کنند تا اب را اندازه گیری کنند و این را ۵۰ سال است  میخواهند راه اندازی کنند و هنوز هم نکرده اند.و ۵۰ سال دیگر هم قرار نیست که بشود ، زیرا بنا ندارند آب بدهند.

در ادامه به اولویت ها و نیازهای سیستان پرداختند و بیان داشتند:

الویت اول سیستان عبارت است از تامین آب پایدار برای مردم. نه فقط شرب ، بلکه برای کشاورزی دامداری و صیادیو…

این آب پایدار باید تامین شود ، از منابعی که داریم و ما منابع خوبی هم داریم .گرچه من معتقدم از این منابع استفاده نشده و این ترک فعل بزرگ بوده. شاید اگر مدعی العموم ورود کند به این مساله ترک فعل، که ۲۰ سال است خشکسالی است و شما چرا به فکر تامین آب پایدار برای این مردم نبودید جا داشته باشد .

 واقعا سوال است برزگوارانی که ۲۰ سال است اینجا مسئول اند در  رده های مختلف ، چیکار میکردید ؟چاهای حرمک تازه کشف شده ؟ تحلآبی که پاکستان سالهاست استفاده میکند تازه فهمیدید ؟مگر همین تحلاب نبود که چاه هایش را خودمان بستیم کشاورزانمان را خودمان گرفتار کردیم .

آبی که از خراسان جنوبی توسط بارانهایی که می آید در حوزه آبریز سیستان و هامون آب کمی نیست. چرا در آب خیز داری در طی دهه های گذشته اتفاق نیفتاده است ، با وجودی که تهدید خشکسالی بود .

من فکر میکنم اینها ترک فعلهایی است که افکار عمومی و رسانه ها باید ورود داشته باشند در این زمینه ها و اینها را حقیقتا پیگیری کنند.

آب پایدار برای شرب ، آب پایدار برای کشاورزی ، آب پایدار برای دامداری و شیلاتها . آب پایدار برای سیستان مورد نیاز لازم است.

بعضی ها میگویند که ما فعلا فقط به فکر این هستیم که آب شرب برای سیستان تامین کنیم ، نخیر آب شرب فقط بخشی از نیاز سیستان است ، این نباید فراموش شود .

دو ماه دیگر وارد سال آبی جدید می شویم و کشاورزان باید کشت کنند .از الان باید به فکر تامین آن آب بشویم و این هم اتفاق نمی افتد مگر به کار جهادی ،کار معمول ۳۰ سال دیگه جواب نمی دهد باید کار جهادی بشود .

در ادامه رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان زابل به طرح رزاق اشاره نمودند و بیان داشتند :

نسبت به طرح رزاق، اولا تشکر میکنیم ، دوما درخواستمان این است که جامعه هدف در این طرح باید توسعه پیدا کند.

در این طرح یک جامعه هدفی در نظر گرفته شده و کار شروع شده است ، اما جامعه ی هدف باید توسعه پیدا کند .یک دسته مشاغلی است که نیاز بسیار زیادی دارند ولی کسی صدای آنها را نمی شنود . مثل کارگران روز مزد ،کارگران ساختمانی ،گاری هایی که در بازار کار میکنند اینها باید مشمول این طرح بشوند .

الحمدلله بخش زیادی از مردم جامعه بیمه هستند و این که بگوییم کسانی که بیمه نیستند را فقط شامل بشود صحیح نیست .خیلی از افرادی که بیمه هستند واقعا به این طرح نیاز شدیدی دارند و دستشان از زمین و آسمان کوتاه است.

الحمدلله عزیزان ما در حوزه مقاومت بسیج سپاه تحقیق وسیعی انجام داده اند و خانواده های زیادی را شناسایی کرده اند .همانطور که فرمانده ناحیه مقاومت سپاه زابل فرمودند سه ماه طول کشیده که این کار تحقیقاتی به سرانجامی برسد .ما خواهش میکنیم این کار تحقیقاتی ادامه پیدا بکند .

دایره شمول گسترش پیدا کند. کسی که حاضر است در سیستان زندگی کند ، باید حقوق دریافت کند چون اینجا زندگی میکند زیرا ممری دیده نمی شود .

ایشان از گلایه مندی های مردم در خصوص خدمات عمومی گفتند :

مردم گلایه دارند از صف های بنزین . مردم گلایه دارند از تنها ایستگاه دریافت سوخت ، که خیلی شلوغ و ازدحام است .

انشالله تدبیری کنند که اینها خیلی سریعتر گسترش پیدا کنند و سودی هم که حاصل می شود. پولی هم که بدست می آید در جهت ایجاد شغل پایدار برای همین مردم باید استفاده شود .طرح رزاق چیزی نیست که ما بگوییم یک شغل دائمی است نه اینجوری نیست یک مُسَکِن است و باید از این مُسَکِن درست استفاده کنیم .

با سود حاصله از طرح برای همان جامعه هدف و همان خانواده هایی که مشمول طرح هستند براساس استعداد و براساس توانمندی آنان شغل ایجاد شود .

 هدف از اجرای این طرح بی نیاز کردن مردم باشد نه سیر کردن شکم آنها . هدف این باشد که این مردم بی نیاز بشوند ولو به کاشتن چهارتا درخت نخل در حیاط منزلشان . بی نیاز کردن مردم باید هدف باشد.

الحمدلله دستگاه های مختلف ارتش سپاه استانداری آمدند در این میدان و دارند پیگیری می کنند ماهم امید داریم انشالله اینها موفق می شوند.

همچنین ایشان بیان داشتند:

آینده ی سیستان آینده ای آباد سرسبز و قطعا عزتمند است . گرچه این کارها باید ۲۰ سال پیش انجام می شد و ما خواهش می کنیم به سرعت انجام شود .

حتی از ظرفیت مردم استفاده شود . چه اشکالی دارد الان که آب چاه ژرف شماره سه به شبکه وصل می شود به شهر نیمروز ، الان خط انتقال در حال اجراست،  چه اشکال دارد مردم بصورت جهادی کمک کنند .

و در پایان ضمن تشکر از رسانه ها بیان داشتند :

حق این است که از رسانه ها هم تشکر کنم . دو سه هفته پیش همینجا بحث چاه ژرف و شیرین سازی آب را که گفتم پیگیری کنید سوال کنید از مسئولین . ماشاءالله رسانه ها خیلی خوب به  میدان آمدند .

موضوع دکل های ویژه حفاری چاه ژرف رو حتما رسانه ها پیگیری کنند اگر شده از امروز سوال کنند پیگیری کنند .

وزارت نیرو وعده داده است که ۱۰ حلقه چاه در منطقه حفر نماید  و آبش تضمینی خریداری شود . متعهد شده اند دکل ها را بیاورند چاه را حفر کنند و تصفیه شده تحویل مردم بدهند  این را رسانه ها لطف کنند و انشاءالله پیگیری بکنند.

حسن ختام خطبه قرائت سوره ی کوثر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.