خطبه های نماز جمعه ۲۲ مهرماه


خطبه ۱:
ضمن توصیه و تاکید بر رعایت تقوای الهی اولا به خودم ثانیا به عزیز برادران و خواهران خودم.
دو آیه در خطبه اول به این مناسبت مرور میکنیم،  ایه اول ۱۲۸ از سوره مبارکه توبه است خطاب به ما است، می فرماید:  از بین خود شما پیامبری برای شما آمد این پیامبر خصوصیاتی دارد یکی از خصوصیاتش این است که می فرماید:  عزیز علیه ما عنتم، اذیت شدن شما مشکلات شما برای او سخت است.
مثل یک پدر دلسوزی که بچه اش بیمار می شود چقدر ناراحت است خواب ندارد تا خوب شود.
قران می فرماید:  «حریص علیکم» حرص دارد بر شما بر سعادتمندی شما بر هدایت شما بر نجات شما حریص است.
و بالمومنین رئوف رحیم او نسبت به مومنین هم رئوف هم مهربان است.
شاهد بحث من این جمله خاص در این آیه که می فرماید «عزیز الیه ما عنتم» است.

آیه دوم که در سوره مبارکه ال عمران است می فرماید:  یا ایهاالذین آمنوا لاتتخذوا بطانه من دونکم کسانی که ایمان آوردید غریبه ها را محرم راز خود نکنید، لاتتخذوا بطانه من دونکم .
در مدینه بعضی مومنین بودند همسایه یهودی داشتند فامیل یهودی داشتند. همپیمان یهودی داشتند. اسرار اسلام را به آن ها می گفتند در واقع آن ها را در توطئه چینی در برابر اسلام کمک می کردند.
کار درستی برای شما انجام نمی دهند از هیچ توطئه ای هم دریع نمی کنند آب به اسیاب این ها نریزید. چرا؟
آن ها خوشحال می شوند به زحمت بیوفتید اذیت بشوید.
دو عبارت داریم یکی در مورد حضرت محمد(ص)  می فرماید:  عزیز علیه ما عنمتم مشکلات شما برای ایشان سخت است. این یک آیه،  آیه دوم راجع به دشمنان دین و غریبه هایی است که برخی ها به آن ها اعتماد می کنند.
می فرماید: ودوا ماعنتم ، ما عنتم دوبار در قرآن تکرار شده، پیامبر اکرم از غم شما غمگین و آن ها از غم شما خردسند هستند از یک طرف رسول خدا است از یک طرف این ها هستند.
سختی ببینید این ها لذت می برند.
ان هایی که لذت می برند از ضربه خوردن شما چه کسانی هستند؟
وقتی عده ای نقار ایجاد می کنند حنجره های خود را عاریه می دهند، کسانی که به دنبال آزار این مردم هستند
این ها پیامبر را خوشحال می کنند یا دشمن پیامبر را؟
کسانی که نظام  اسلامی را که تنها حکومتی است که در عالم پرچم حق و عدالت را به اهتزاز در آورد جنایتکار معرفی میکنند در  همین استان این ها پیامبر را خوشحال می کنند یا دشمن پیامبر را؟
تعجب نکنید در همین روز های گذشته در همین  استان بعضی نظام اسلامی را جنایتکار معرفی کردند.  نظام اسلامی و نیروهای امنیتی این کشور عزیز را به جنایت متهم کردند .کسانی که درسایه جانفشانی همین نیرو های نظامی و انتظامی و  امنیتی راحت و آزاد زندگی می کنند.
ما باید تکلیف خود را روشن کنیم اگر پیامبر برای ما مهم است،  پس جامعه اسلامی را به تشتت به تفرق به تفرقه و نزاع دعوت نکنیم.
شیعه و سنی برادری خود را به سادگی بدست نیاوردند که با سخنرانی و اجتماع از دست بدهند. شیعه و سنی در این استان جانشان به هم بند است.
شیعه و سنی عزیزِ هم هستند نوه و پدر بزرگ هستند.
عروس و داماد هستند فرزند هستند خواهر و برادر هستند.
این غم و اندوهی که دیده می شود این غم و اندوه جامعه اسلامی را غمگین کرده چه کسانی به دنبال گسترش ان هستند.
و اگر بین شیعه وسنی اتفاقی افتاد آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خوشحال می شود؟
یا همان کسانی که فرمود:  لاتتخذوا بطانه من دونکم چه کسی خوشحال می شود؟
چرا در قران کریم می فرماید در باب پیامبر اکرم  عزیز علیه ما عنتم در مورد این خط عبری خبیث می فرماید:  ودوا ما عنتم این تکرار برای امروز ما نیست؟  آیا قران برای امروز ما حرف نمیزند؟  مسلم با ما حرف می زند.
نصیحت می کنیم صاحبان تربیون را صاحبان منصب را،  متنفذین را هرکس که توان انتقال و انتشار مفاهیم را دارد و اینکه مراقب قلب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  باشیم.
صرف اینکه ادعا کنیم. ما امت پیامبر هستیم کفایت نمی کند آتشی به پا می شود آتش را خاموش کنیم نه اینکه بدمیم.
دعا میکنیم که خدای متعال همه ما را از انگیزه های باطل از نگاه های سخیف،  نجات
و همه را به بارگاه قدس هدایت اصلی هدایت بفرماید.


خطبه دوم:
انچه این روز ها نقل محافل شده لازم است  برای تببین برش هایی بزنیم تا به تکلیفمان عمل کنیم.
ابتدا حقیقتا ما گلایه مندیم از جریان اطلاع رسانی در مورد حوادث زاهدان،بنحوی که توسط یک جریان یک طرفه بازگو می شود.
و متاسفانه در روز های گذشته ما شاهد بودیم که روایت سازی غلبه کرد بر روایت گری و این آسیبی است که برجامعه رسید و میرسد و ما وظیفه داریم در مقابل روایت سازی روایت گری کنیم .
همانطور که می دانید  حوادث  ۸ مهر ماه امسال زاهدان اتفاق افتاد و میتوان برش های متعددی  به این قضیه داد.
از جمله اینکه :
طیف های مختلفی در آن هست. طیف های دسته بندی شده را اگر  میدانی بررسی کنیم  چهار طیف هستند :
طیف اول مردم هستند برخی از نمازگزاران و کسبه و مغازه داران و فعالین اقتصادی بخشی از مردم عادی بودند که گرفتار این حادثه شدند.
مثلا چهارراه رسولی پاساژ آتش گرفته و شاید چندین خانواده هستی خود را از دست دادند.
یا کشته و یا زخمی شدند بندگان خدا جرمی نداشتند.
سوالی اینجا مطرح می شود که برخی از معاریف و اقایان می گویند که نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی آن ها را قتل عام کردند.
کلید واژه هایی دارند که جنایت کردند،به سینه و سر آنها شلیک کردند.
من با یک سوال از این ماجرا عبور میکنم کسانی که از پشت تیر خوردند را چه کسی زد؟
و کسانی که گلوله خوردند غیر از مسیر کلانتری توسط چه کسانی کشته شدند؟
نیروهای پاسگاه به وظیفه خود عمل کردند  اما  عده ای هم بی گناه داخل مصلی توسط عده ای کشته و زخمی شدند؟ سوال اینجاست  اون عده قاتل کجا هستند؟ بین مردم، وسط نماز گزار ها مشغول چه کاری بودند؟
این تعارض را باید چه بکنیم؟
ما مدعی هستیم ، طلبکار هستیم از کسانی که رفتند نفوذ کردند، مسلح بودند وسط مردم  از جانبی نیروهای امنیتی و انتظامی را مورد هدف قرار دادند و از طرفی برخی از مردم را.
انچه که من عرض می کنم ادعا نیست بلکه یک سند است واضح و اشکار تصاویر موجود است.
حق آن مظلومان باید گرفته شود و حاکمیت و نظام به شدت به دنبال این مسئله است.
پروژه کشته سازی نبود بلکه پروژه از کشته پشته سازی بود. ظاهرا عده ای می خواستند تعداد زیادی از مردم بی گناه را بکشند و به گردن نیروهای امنیتی بیندازند.
طیف دوم اغتشاشگران هستند که  پرونده ان ها معلوم است کسانی که به کلانتری و درمانگاه حمله کردند. کسانی که نیروهای امنیتی و انتظامی را مورد حمله نظامی قرار دادند .کسانی که مردم نمازگزار را در مصلی کشتند،کسانی که  کار و کاسبی مردم را مختل و نابود کردند و زندگی مردم را از بین بردند. حاکمیت موظف است بدون مماشات و با قدرت به اشد وضع، برخورد کند. هرکس که هست
دقت کنید؛ از بین این ها افرادی میبینید وقتی شما می گویید شناسنامه، کارت ملی ، ندارد،  ولی سال ها ساکن زاهدان است و الان که فرصت را غنیمت دیده دست به غارت زده است.
سوال ما از مسئولین استان این است این ها چه می کنند؟ چرا تکلیف این ها مشخص نمی شود؟
اگر هموطن ما هستند، عزیز هستند نور چشم همه ما خدمتشان هستیم،مشکل هویتی،شناسنامه هرچه دارد حل بشود. اگر هموطن نیستند و می دانید واضح و روشن در وطن خود زندگی کنند.
اگر میخواهند اینجا زندگی کنند مهمان باشند بر اساس قوانین و مقررات.
تا کی این قصه ادامه پیدا کند. من ترسم این است ۷-۸ نسل بگذرد طرف بگوید اجداد ما شناسنامه نداشتند .
همه می دانیم بخش زیادی ایرانی نیستند این ها بخشی از این جماعت بودند.
طیف سوم نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی ما بودند که در این قائله توسط طیف دیگری که من آن ها را معرفی خواهم کرد دچار مظلومیت مضاعف شدند.
به جمهوری اسلامی در این اغتشاشات  ظلم شد، به نیروی انتظامی ظلم شد، ظلم مضاعف در زاهدان شد. نیروی که جان خود را کف دست گذاشته تا امنیت را برای مردم به ارمغان بیاورد شما به چه جرعتی به آن ها جنایتکار می گویید؟
واقعا نیروی های انتظامی ما مظلوم واقع شدند.
ما وظیفه داریم کامل حمایت کنیم و قدر آن ها را بدانیم البته ان ها نباید نگران باشند.
ایه ای که در خطبه یک خواندم که بخشی را عرض می کنم: وقتی می فرماید آن ها از غم شما خوشحال می شوند می فرماید:  گاهی اوقات این بغضی که از شما دارند می گویند و از زبانشان در می رود الان می گویند.:
نیروی انتظامی ما به تکلیف خود عمل می کند. اینگونه نیست که به ادعای برخی مذهبی و قشری و طایفه ای نگاه کنند.
می گویند اگر در آن کلانتری نیروهای اهل سنت بودند این اتفاق نمی افتاد.
این جمله دقیقا کد می دهد برای دشمن کردن شیعه وسنی.

طیف چهارم کسانی هستند که از این التهاب استفاده کردند و درواقع با روایت سازی موج سواری کردند. همه می دانند کسانی که در این ماجرا اسیب دیدند و مقصر نبودند نظام از ان ها دلجویی می کند شک نکنید.
کما اینکه تا به حال در این ۴۳ سال ما بارها شاهد بودیم که نظام از مظلوم حمایت کرده و دلجویی.
برای نظام شیعه وسنی هیچ فرق ندارد. این دلجویی از اسیب دیدگان که دخالتی در امور نداشتند یک وظیفه است برای نظام و نظام هم اینکار را خواهد کرد. چه پیرمرد عزیزی که کشته شده و از دنیا رفته و چه کاسبی که زندگی خود را از دست داده است. صف مردم عادی و اغتشاشگران از هم جداست ان شاالله جداتر خواهد شد .این ها اتفاق هایی است که در حال تکوین و تکون است. اغتشاشگران در حال شناسایی هستند. یک به یک. کسانی که در مخفی گاه هایی منتظربودند تا  اتفاق هایی بیفتد و بالاخره از این فضای گل آلود ماهی بگیرند و یک نفعی بدست بیاورند. این ها موجبات ظلم را فراهم کردند، روایت سازی که قطعا غیر منصافه است. و اما این روایت سازی ها اهدافی دارد: ۱.هدف روایت سازان  اولا ایجاد دوقطبی شیعه و سنی است. حواسمان جمع باشد. این ادم هاجواب خون شهدای سنی ان روز را چه می دهند؟ این همه شهید سنی داریم ما شهید مدافع حرم سنی داریم در همین استان این را کجا می خواهند مخفی کنند؟ من هفته گذشته عرض کردم آنچه در زاهدان اتفاق افتاد نه یک اغتشاش بلوچی بود نه سنی بلکه یک اغتشاش از جنس اغتشاش هایی بود که با انگیزه های دیگر بود که اون هم یک برش است که باید تحلیل کرد. ۲.منحرف کردن اذهان از سرشاخه های اغتشاشات، مشغول کردن نیروهای امنیتی برای فراری دادن برخی از عناصر با متهم کردن نظام به جنایت . مثلا می گویند ما را کشتید مردم را کشتند ببینید کلید واژه ها را دقت کنید تمرکز روی مظلوم نمایی و عدم اشاره به همه مسائل. سوالات متعددی مطرح است. – بمب های اتش زای دست سازی که ذخیره شده از کجا آمده است؟ ظاهرا، افراد مسلحی روی برخی از ساختمان ها بودند تیراندازی کور میکردند چرا این ها مورد اشاره قرار نمی گیرند؟ اساسا این همه سلاح یک دفعه توزیع شد، چطور  به سرعت این افراد مسلح شدند؟ – مسلحینی که از همان اول در جمعیت بودند و اقدام به شلیک می کردند. زمانی هنوز کلانتری جواب نداده بود از کجا دستور می گرفتند؟ چه سمتی شلیک می کردند؟ ابهام زیاد است  وقتی مواجه می شویم با روایت سازی های ظالمانه که دیگر کار به جایی میرسد که می گویند که باید مسئولین امنیتی محاکمه شوند. حرف اینست باید محاکمه شوند چه کسانی؟ آن هایی که آمدند زمینه سازی کردند تحریک کردند. بنابراین حرف این است که این ها به دنبال این نیستند که از حق کسی دفاعی بکنند چون مطامع ان ها برایشان مهم است. مهم آن خواسته های نفسانی خودشان است، مردم مظلوم اهل سنت گرفتار یک عده ای شدند خدا ان شاالله نجاتشان دهد. جا دارد از مردم غیور شریف خون گرم باصفا و خوب بلوچ و اهل سنت حقیقتا تشکر کنم. در این ایام اهل سنت عالی رفتار کردند، گول جوسازها را نخوردند فریب موج سوار ها را نخوردند به دنبال روایت سازها علی رغم کم کاری ما در روایت گری نرفتند. حقیقتا اهل سنت بصیرت به خرج داده است. مخصوصا بزرگان طوایفشان خیلی خوب عمل کردند، آمدند گفتند که فضا را آرام میکنیم ،چون میدانیم توطئه است، خود اهل سنت فضا را آرام کرده است. الحمد الله ما می بالیم و افتخار میکنیم به این برادران عزیز و خواهران خوبمان که چشمشان باز است. بصیرت دارند ،حواسشان جمع هستند ، می فهمند که عده ای دنبال این هستند که آن ها را سپر انسانی کنند تا خودشان به مطامع دنیوی خود برسند این را می دانند. الحمدالله  . خواهران و برادران  اهل سنت را ، عزیز می دانیم به خاطر این نگاهشان چون می دانند که اگر فضا ناامن بشود زندگیِ همه خراب خواهد شد. شیعه وسنی هم ندارد. دوم از عناصر امنیتی نظامی و انتظامی ما خواهش میکنیم در سریع ترین زمان و کمترین بازه زمانی اغتشاشگران، محرکان روایت سازان موج سواران همه این ها را به مردم معرفی کنند. خود اهل سنت حساب این ها را تسویه خواهند کرد نیازی به ورود نظام نیست. وقتی که از طرف اهل سنت ترد شدند کسانی که به دنبال ایجاد جنگ طایفه ای و مذهبی هستند. خواهند فهمید که این مردم متفاوت هستند با دیگرانی که با یک شایعه همه کار میکنند. خدایا به حق محمد و آل محمد دنیا و اخرت دست ما از دامان اهل بیت کم و کوتاه مفرما. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.