خطبه های نماز جمعه ۲۹ مهر ۱۴٠۱

خطبه اول

قبل از هرچیزی ابتدا خودم و همه عزیزان نمازگزاران برادران و خواهران را به تقوای الهی توصیه میکنم. امیر المومنین (ع) در حکمت شماره ۱۵۴ از نهج البلاغه شریف می فرماید:« الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْم کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى کُلِّ دَاخِل فِی بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ.» وجود مقدس امیرالمومنین علی ابن طالب علیه السلام می فرماید: اگر کسی به فعل یک جمعیتی، یک عده ای راضی باشد، نظیر کسی است که او هم در فعل بوده است. گاهی ممکن است یک کسی مباشرهً در یک گناهی مشارکت نکند، یک گناهی اتفاق بیفتد و در آن گناه مشارکت نکند ، اما به گونه ای رفتار کند، علامت دهد که راضی هست و موافق. با من معامله ای می شود با اهل عمل آن عمل می شود اگر فعل حق باشد و من راضی به حق باشم من هم ثواب می برم اما اگر عمل باطل باشد من هم شریکم. امیرالمومنین می فرماید: و علی کل داخل فی باطل هرکسی در باطلی داخلی باشد، مراد کسی است که عمل را انجام نداده ولی راضی است به آن رفتار ناشایست و بد، دو گناه کرده است: ۱. إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ گناه آن کسی که به ان عمل کرده است. ۲. وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ، گناه رضایت دادن به آن عمل است. بنابراین اگر من گناهی ببینم معصیتی ببینم خلافی ببینم شرارتی ببینم ودر برابر آن شرارت سکوت کنم یا به نحوی طرفداری از شرارت کنم یا به نحوی طرف حق را مورد شماتت قرار دهم من شریک هستم. خیلی ها در کربلا نبودند اما فردای قیامت جزو قتله امام حسین محاکمه خواهند شد. یک کسی بود که رسول خدا را خواب دید ترسان شد با ترس و لرز خدمت مختار رسید به مختار گفت: من خواب عجیبی دیدم، خواب دیدم رسول خدا داشتند قتله امام حسین راد رسول خدا حکم آن ها می دادند. من هم در صف بودم و تعجب کردم، خدایا من کربلا نبودم نجنگیده بودم و کاری نداشتم. نوبت من شد، رفتم خدمت رسول خدا فرمود در قتل حسین مداخله داشتی، گفتم من در کوفه بودم. فرمود راضی بودی به قتل حسین؟ دیگری گفت: من نجارم. رسول خدا فرمود: شما هم شریک هستی، گفت خیمه های آن ها با عمود های شما اماده کردی برپا شده است. و تو میدانستی. یک زمانی فردی ممکن ایت گناهی مرتکب نشود ولی رفتارش رضایت داشته باشد. او هم در روز قیامت همانقدر تنبیه میشود که گناهکار تنبیه میشود. و این رضایت اثر هم دارد موجب جسارت خاطی می شود. ایشان در ادامه گفتند : کسی کاری کند در جامعه کسی به او چیزی نمی گوید نصیحت نمیکنند خیرخواهی نمیکنند، نهی از منکرش نمیکنند ، خب او جسور می شود. و این در زندگی فردی و اجتماعی ما است و این بسیار ناپسند است که جامعه در اثر گناهی آسیب می بیند و عده ای این گناه را ترویج می دهند با رضایت خودشان تروج میدهند. امام رضا فرمود: «من قاب به فرضی به» حضور نداشته اما راضی است، کیلومتر ها فاصله داشته اما راضی است، کمن کان من شهدا و عطا، شبیه کسی است که در محل بوده و آن شرارت را انجام داده است. شبیه هم هستند فرق ندارد. لذا شما در زیارت وارث زیارت امام حسین اینجور آدم ها را مورد لعن قرار می دهیم. خدا لعنت کند کسانی که کشته شدن حسین را شنیدن ان ظلم را شنیدن ولی راضی بودند. گاهی ممکن است که خودم گناهی نکنم. اما رفتارم نشان به رضایت می دهد همین کافی است که من در آن گناه شریک باشم. فلسفه امر به معروف و نهی از منکر همین است. یکی از برکات نهی از منکر این است که دامن خودم را از ان عذاب ناخواسته عقب بکشم. فردای قیامت چوب بخورم پس راضی نباشم به گناه، راضی نباشم به جسارت علیه شریعت و دین، راضی نباشم به شرارت راضی نباشم به پنجه انداختن به چهره جامعه، و این راضی نبودن باید در کلام و رفتار ما باشد. خدا را قسم می دهم به حق اولیا و به حق محمد. و ال محمد (ص) که همه ما را از جمله عمل کنندگان به شریعت، به فرامین، اوامر و نواحی خودش و اهل بیت (ع) موفق بدارد. والسلام علیکم و رمه الله و برکاته قرائت سوره توحید حسن ختام خطبه اول بود

خطبه دوم

در ابتدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم ایشان ادامه دادند: امیرالمومین (ع) فرمودند: الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْم کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ. کسی که به فعل یک جماعتی راضی باشد نظیر آن کسی است که در بطن آن کار بوده می فرماید: وَعَلَى کُلِّ دَاخِل فِی بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ. هرکسی در باطل داخل باشد، دو گناه کرده است. إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، یکی عمل به همان فعل است. وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ به یک گناه هم راضی به آن فعل است. یکی از مصادیق این روایت شریف از امیرالمومنین اقایان و عالمانی هستندکه به نحوی به جرمی به جنایتی هم اواز و هم صدا می شوند. مثلا در یمن مردم معمول یمن مورد ظلم قرار می گیرند. بمباران کشته می شوند در محاصره سخت اقتصادی،داروی و… قرار میگیرند. بچه های یمنی بعضا از گرسنگی می میرند. اما از عالمانی که. خودشان را داعیه دار رهبری جهان اسلام بعضا که البته توهمی بیشتر نیست صدایی در نمی آید .البته شاید طبیعی هم باشد وقتی کسی را می بینی دستش در جیب خون خواران ریاض نشین است نمیتواند فعل آن ها را تقبیح کند. نانش بریده می شود. همین باعث می شود که دشمن صیهونیستی وقتی دشمن مردم فلسطین را قتل عام کند. اقایان صدایشان در نمی آید. این اقایان شریک هستند در جنایت ها در این شکی نیست. کسانی که جنایتی می کنند و دیگرانی که نسبت به آن جنایت اعلام رضایت میکنند. اما کلامشان بیانشان رفتارشان، همراهی و حمایت فریاد میزند،آن ها شریک هستند. حوادثی که در این کشور اتفاق افتاد را ببینید، واضح و روشن عده ای در این مملکت حقیقتا جنایت کردند. بچه های کوچک که ۱۶/۱۷ ساله آمدند در خیابان این بندگان خدا هیجانی داشتند.بچه های خودمان هستند آن ها بندگان خدا امدند در خیابان یک شیشه ای شکستند نصیحت می شود درست می شود ، حساب نمی اوریم به عنوان کسانی که مسئله دارند. بحث حرفم عده ای هستند که واقعا آشوب کردند عده ای هستند که این ها جنایت کردند در کل ایران برخی شهرها البته و در زاهدان . در همین زاهدان یک عده ای آمدند آشوب کردند. کار و کاسبی مردم را اتش زدند. مرکز درمانی را به آتش کشیدند. ماشین های اتش نشانی و آمبولانس و پاساژ را به اتش کشیدند. با تیراندازی کور تعدادی از بندگان خدا نماز گذار را کشتند. بعد مخفی شدند پشت کسانی که عنوان دارند عالم هستند بعد شما میبینید کسی که معروف است عالم است حتی امام جمعه هم هست ، بی انصافانه و با پر رویی تمام، نظام جمهوری اسلامی را به جنایت متهم می کند. تحت عنوان جنایت هولناک. بخشی دیده می شود بخشی دیده نمی شود عالمانی که جای جانی و قربانی را عوض میکنند،آن هایی هستند که به جنایت جانی راضی هستند. کسانی که به برکت همین نظام تربیون دارند ،سخنرانی میکنند. جمعیت هم پای سخنرانی ان ها است. باپررویی تمام نظام را متهم به جنایت می کنند و بالاتر اینکه طلبکار هم هستند. اگر نظام مماشات می کند، رعایت میکند از بزرگواری و عطوفت خودش است نه قدرتمندی شما . اگر نظام بخواهد تسویه کند با برخی ها و اگر نظام به این جمع بندی برسد که برخی افراد را سرجای خودشان بنشاند. در کمترین زمان و هزینه این کار را خواهد کرد. ما معتقد هستیم آن هایی که در زاهدان مرتکب جنایت شدند افسر پاک دلیر خدمتگذار ارشد ما و نیروهای جان برکف بسیج ما نیروهای نظامی و انتظامی ما را چه در زاهدان چه در جاهای دیگر مورد هدف قرار دادند،این ها قطعا جنایتکار هستند. آن هایی که ریختند و زندگی مردم را به آتش کشیدند آن ها جنایتکار هستند. آن هایی که به جای اینکه این جنایتکاران را معرفی کنند به جامعه به جای اینکه برائت بجویند از جنایتکاران به جای اینکه در برابر این جنایتکاران سینه سپر کنند، می آیند نظام را متهم به جنایت میکنند، شریک هستند. این را من نمی گویم، امیرالمومنین می گوید. این چنین عالمانی در منطق رسول خدا، عالمان سوء شناخته می شوند. و این گونه عالم به مردم ظلم می کند، به مردم جفا می کند . لذا برخی ها با سو استفاده از موقعیت خودشان با سوء استفاده از مهربانی نظام جمهوری اسلامی در برابر این حکومت مظلوم می ایستند. خیال می کنند که اگر حکومت و حاکمیت و نظام در برابر آن ها منتظر است توبه کند پس نظام ضعیف است. نظام ضعیف نیست ممکن است بعضی از متصدیان یه خطاهایی بکنند برخی افراد را متوهم بکنند. ولی نه کلیت نظام این نیست . ممکن است صاحب منصبی با برخی بنشیند این دلیل نمی شود که نظام ضعیف است. اگر نظام به این نتیجه برسد که باید برخورد بکند ان چنان برخوردی میکند که نسل ها این را تعریف کنند. نظام اسلامی قوی تر محکم تر و شکوهمندتر از آنی است که یکی دو تا سخنران گوشه ای بخواهد آن را به چالش بکشد. ولی حرف این است که به نام اسلام به نام دین به اسم رسول خدا، برخی جنایتکاران را حمایت میکنند. آیا پیامبر اکرم راضی هستند؟ تاریخ را بنگرید در برابر پیامبر اکرم مهمترین چالش در درون جامعه اسلامی چه کسانی هستند؟ منافقین اگاه، به اصطلاح با سواد و عالم. چه امری باعث شد که یهود در برابر اسلام صف ارایی کند؟ چه امری باعث شد که نصاری در برابر اسلام صف آرایی کند؟ چه باعث شد که امثال خیبر جنگ آن ها اتفاق بیفتد؟ وجود عالمانی که به دنبال کسب منافع خودشان بودند و اسلام را مانع می دیدند و توطئه می کردند. اگرکسی جنایت هم میکرد او را تایید می کردند. قران کریم آن ها را متهم می کند به آنکه حق را کتمان میکنید. قران می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ ۙ أُولَٰئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ کسانی که در برابر حق می ایستند کتمان میکنند اجازه نمیدهند مردم واقعیات را ببینند روایت سازی می کنند. کسانی که آنگونه و اینگونه هستند در زمان نبی مکرم آن طور بودند و در زمان اهل بیت با روایت سازی های نابخردانه در برابر مکتب اهل بیت ایستادند که سرحسین بالای نیزه رفت . اما تمام عالم شاهد بود که در شام این یزید بود به زانو در آمد نه حسین. ما اهل مکتبی هستیم که سر بریده ما در میدان برنده می شود. چه برسد به شمشمیر آخته اقا امیرالمومنین. برخی حقیقتا ظلم میکنند به نظام و حاکمیت واقعیت را حقایق را آنگونه که هست بیان نمیکنند. من این بشارت را دهم به همه و به کسانی که خوششان نمی آید،که تک به تک کسانی که مرتکب جنایت شدند چه در زاهدان و چه جاهای دیگر نفر به نفر شناسایی می شوند. پیدا می شوند و با آنان به تناسب عملشان برخورد خواهد شد. خدا را قسم می دهم به حق اولیا درگاهش عالمان وارسته اهل عمل خداترس و عامل به فرامین حضرت حق را روز به روز بر تاییدات ان ها بیفزاید. والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.