دومین نشست از سلسله گفتگوهای مسئله محور مجمع دانشجویان عدالت خواه دانشگاه زابل

به درخواست دانشجویان تشکل عدالت خواه دانشگاه زابل هر هفته نشست های مسئله محور در روز پنج شنبه هر هفته با امام جمعه زابل برگزار می‌شود که دومین نشست با موضوع عدالتخواهی اجتماعی یا جلوه فروشی فردی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل حجت الاسلام والمسلمین عزیزی در این نشست گفت:
ما یک ایه معروف در قران کریم داریم و خوب است که این ایه را دست مایه بحث قرار بدهیم:
می فرماید:«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ»

ببی همواره در سیرتکمال خود به عنوان انسان یعنی موجودانی که ماورا حیوانیم ماورا ملکیم، ماورا اشرف مخلوقاتیم ، با همه توصیفات ما موجوداتی هستیم که همواره از فرد به جمع و جمع به فرد در حال تحول هستیم.
شما از فرد به سمت جمع آمده اید تا چه؟ تا به معرفت برسید.
پس اگر قرار باشد شما معرفت دقیق داشته باشید باید اجتماع شوید. ما از این اجتماع باز سیر میکنیم به سمت فرد .
از فرد شروع کردیم تبدیل به جمع شدیم، باید
معرفت پیدا میکردیم پس ما نفر بودیم جمع شدیم به معرفت و شناخت رسیدیم همه باهم هستیم اما از اینجا جدا می شویم اینجا نقطه فراقی است که باید دقت کنیم. و ان هم این است که شما دو گروه می شوید،« إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»
انهایی که تقوا دارند پیش خدا عزیز هستند. یعنی به نقطه اوج میرسند.
ما میخواهیم برویم بالای کوه، دامنه کوه را طی میکنیم تپه ها را طی میکنیم میرسیم به بدنه کوه، اول فرد هستیم بعدنسبت به جمع، اوضاع معرفت پیدا میکنیم
و قبیله و گروه می شوید. می روند بالا بالا اما وقتی بالا می رسند یه عده می گویند از یک سمت میخواهیم صعود کنیم برخی ها به پرتگاه می روند.
ما در فعالیت اجتماعی خود به عنوان جامعه تا یک جایی با هم حرکت میکنیم ولی از یک جایی از هم جدا می شویم جایی که پای تقوا وسط کشیده می شود.
ما به دو گروه تقسیم می شویم یک گروه به دره می رود یک گروه به قله صعود میکند.
لذا قران می فرماید:« إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ،» خدا می داند چه اتفاقی می افتد، قبل از اینکه بالای کوه می روید باید بدانید که این امکانات را داشته باشید. امکان شما تقوای شماست.
اخلاق مقدم بر کار شما باشدتقوای الهی رو رعایت کنید خدا شما را ترک نمی کند.یه عده میرسند به قله یه عده تقوا ندارند. چون مسیر همه ما همواره است و خدا به همه ما امکانات داده است. اما یک عده سقوط میکنند، قران می فرماید: این هایی که سقوط میکنند ممکن است در مقام سخن مدعی باشند، طرف مدعی ناموس است اما عکس خودش و خانمش را جستجو می کنید خانمش جوری ارایش کرده است که فرد آن طرف ارایش با آن طرف ارایش فرق دارند. در باب ایمان هم برخی ها ارایش میکنند خود را به اینکه ایمان و تقوا دارد ارایش میکند. ما انقلابی هستیم ما دلسوز هستیم ما خوبیم ما خانواده شهید هستیم ما روحانی هستیم و این عناوین.. عناوینی ایجاد میکنیم که پشت هر عنوان چیز دیگریست. غیر از آن عنوان یعنی فقط با زبان خودمان تصدیق کردیم .یعنی مشخصه در جامعه دو انقلابی داریم یک نوع خرج نمی کند انقلابی بودن در عمق راحتی و جیب و حساب بانکی است. یک نوع انقلابی هم است خود انقلاب عمق و ارزش هست براش عمق راهبرد، استراتژی اوست.پس ما همه باهم روز اول حرکت کردیم ولیکن عده ای. مشکل این ها حجاب نیست، مشکل این ها خداست، این ها می خواهند خدا از زندگی شما حذف شود. یک عده ای هستند ایمان وارد قلب آن ها نشده است. راهش اطاعت از ولی است. کسانیکه زمانی سینه چاک بودند الان مصاحبه می کنند بزرگترین مشکل اسلام مسئله امامت است. قران میگوید: این ها نامحرم هستند. در سوره آل عمران ۱۱۸ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَهً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ ۖ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» بعضی ها را محرم نگیرید این ها برای ضربه زدن به شما وقت را می شمارند. شما به سختی میفتید انها لذت میبرند.. مملکت ما بهم بریزد انهایی که آن سمت اب نشسته اند، حقوق های از سه تا پانزده هزار دلاری میگیرند، خوشحال خواهند شد قطعا این ها به دنبال ناراحتی شما هستند. گاهی اوقات حواسشان نیست ان حرف را بر زبانشان می اورند میگویند به ما شما به دنبال این هستید که ناموس نداشته باشید. پس یک عده ای میفتند آن هایی که میفتند که در بعضی مراحلش این می شود جلوه فروشی فردی این می شود من منافعی دارم و جامعه منافعی و بین منافع من و جامعه تضاد به وجود آمده است. و چون تضاد است ان ایمانی که باید در قلبم برود نمی رود. شما روز به روز جلوتر می ایید منافع کسب می کنید منافع پول نیست، جایگاه اجتماعی است مسئولیتی دارید در دانشگاه، به هر دلیلی به شما بگویند بس است تا دیروز همکار بودید الان تبدیل می شوید به اپوزیسیون اینجا همان پرتگاه است . حرف اخر: بچه ها زیر پای همه ما چاه ویل است این چاه ویل یکی از چاه های جهنم است. همه ما دقیقا بالای سر چاه ویل هستیم و در آن بسته است و هر لحظه ممکن است باز شود و آن را خودمان باز میکنیم. ایا اصالت فرد هست یا جامعه؟ قران می فرماید جامعه . اگر می خواهید فردی را شاخص کنید بعد از جامعه شاخص کنید.پس اصالت با جامعه است. یعنی چی؟ اگر من منافعی داشتم و جامعه منافعی داشت و منافع من در جهت منافع جامعه نبود من از منافع خود بگذرم. منافع ما در هر لحظه ممکن است با بقیه در تضاد قرار بگیرد هیچ عیبی ندارد. این خیلی خوب است مثل سلایق است اما جایی مثل یک کشور، جوگیری من، یک طرف قرار میگیرد آشوب ها یک طرف. ما همیشه باید در حوادث از سطح به عمق برویم. وقتی به عمق برویم برنده هستیم اگر در سطح بمانیم بازنده ایم. بچه ها تقوای الهی ارتباط با خدا را حفظ کنید هرچه با خدا ارتباط بگیرید برنده هستید. والسلام علیکم و رحمه الله برکاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.