نشست تحلیلی حوادث اخیر کشور برای اساتید دانشگاه زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل، حاج اقای عزیزی با حضور در دانشگاه و جمع صمیمی اساتید  وقایع اخیر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. آغاز داستان اغتشاشاتی که در این ایام داشتیم  تبعا مسئله  فوت خانم امینی نیست. به دلیل آن تدارکی که خیلی فوری وارد میدان شد و تحولاتی که اتفاق افتاد به نظر می آید. مبدا باید درست تر شناسایی شود. در شناخت آن مبدا یک مقدمه باید داشته باشیم، و آن هم این است که ببینید نظام جمهوری اسلامی، نه صرفا به عنوان یک نظام سیاسی بلکه به عنوان یک نظریه تمدن ساز وارد عرصه جهان شد و در فضای بین الملل ایران قطب فکری خودش را معرفی کرد. اندیشه ای که ایستا نیست به شرطی که از ویژگی اندیشه ای امامین انقلاب، که انقلاب اسلامی آن را نمایندگی می کرد، آن اندیشه ایستا نبود و نیست و تا به حال هم خودش را ثابت کرده است. حضور اندیشه انقلاب اسلامی با تدابیری که دارد در ۵ قاره جهان یک مسئله ای بود و هست که در دنیای امروزی خودش را به گونه ای نشان داده که فضای سلطه هیچ چاره ای در دنیا مواجه با این اندیشه نداشت و ندارد. بنابراین تقابل بین اندیشه انقلاب اسلامی و اندیشه مخالف و مسلط لیبرال در دنیا اجتناب ناپذیر است. وقتی که نفوذ این تفکر را مطالعه می کنیم،  تقریبا جغرافیایی در دنیای امروز بعد از ۴۳ سال نداریم که اندیشه انقلاب اسلامی حضور نداشته باشد. اما در سطوح مختلف. آنچه مسلم است این است که جغرافیای فکری انقلاب اسلامی منحصر به جغرافیای سیاسی نشود و هرچه از این جغرافیای سیاسی جلوتر رفت و پا فراتر گذاشت فضای سلطه با او قدرتمند تر وارد چالش شد، این مبارزه از اول انقلاب که آغاز شد، علی القاعده با معادلات آسان تر، تقابل به وجود آمد، یعنی مثل معادله جنگ سخت، جنگ سخت یک تقابل آسان است یک تقابل پیچیده نیست، در هم آوایی و پنجه انداختن در جنگ سخت، پیچیدگی های فراوان وجود ندارد، لذا شما می بینید که ما در ادبیات امامین انقلاب هم با جهاد و اصطلاح جهاد مواجه هستیم. با مجاهده فی سبیل الله مواجه هستیم، با حضور در جبهه های جنگ به شکل سخت مواجه هستیم. آنچه انقلاب را عبور داد از مراحلی که تا به امروز اتفاق افتاده است فی الواقع آن اندیشه ای  بود که تا اینجا انقلاب را  آورده است نه فقط سخت افزار که از حیث سخت افزار تبعا روی کاغذ ما حرفی شاید در خیلی زمان ها برای گفتن نداشته باشیم، برای اینکه از گسترش این اندیشه ممانعت شده و حذف شود باید آن اندیشه ، کثیف شود تا قابل حذف شود ، یعنی از حیث تقابل بین المللی اندیشه پاک و طاهر و طیب قابل حذف نیست . وقتی قابل حذف نشود، نظام سلطه چاره ای جز هضم آن ندارد قیام سید الشهدا را ببینید چون انحصار در جغرافیا نداشت چون انحصار در مکان و زمان نداشت. بنابراین از پروژه حذف عبور کرد وارد پروژه هضم شد لذا قیام سیدالشهدا از حیث اندیشه ای با چالش هایی مواجه می شود . چه در شبهاتی که مطرح می شود چه در تقابل های فکری که در آن قیام اتفاق می افتد. بنا براین وقتی که از مرحله حذف عبور کنیم وارد دایره هضم می شویم در دایره هضم  دیگر جنگ سخت جوابگو نیست به دلیل اینکه آن انتشار به گونه ای است که نمی توانید این جغرافیا را محدود کنید. در اول انقلاب در آفریقا جغرافیایی نداشت اندیشه ما. الان از اساسی ترین  و اصلی ترین جغرافیای فکری قاره سیاه ،جغرافیای انقلاب اسلامی است. یا حتی در اروپای سبز ما حضور اندیشه ای معناداری نداشتیم اما الان حضور ما یک حضور اندیشه ای نسبتا قابل قبول است، و نیز در نقاط دیگر دنیا . بنابراین حضور این اندیشه و گسترش این اندیشه باعث شده است که ما از مرحله حذف عبور کنیم. وقتی از مرحله حذف عبور کردیم جنس تقابل جنس نرم است. در جنس نرم هم علی القاعده حساسیت هایی که در جامعه فکری ما و نقاط قوتمان میتواند هدف دشمن باشد. شما محاسبه اقتصادی را ببینید تحریم را دارید انواع دشمنی ها را دارید تا بتوانند در هاضمه خود هضم بکنند. پروژه ای مثل برجام بخشی از ابر پروژه هضم می باشد،که از حیث سیاسی،جغرافیای سیاسی نظام اسلامی محدود شود. اما نگاه، نگاه هضم اندیشه است ما در ده سال گذشته شاهد محدود سازی های معنا داری در فعالیت های بین الملل خودمان هستیم. از مدت ها قبل با ارتباط هایی که با محققان آن طرف مرز و این طرف داشتیم، دیدیم یک فضایی شروع شد در داخل البته بیشتر و آن هم یک روش سیاست موریانه ای بود. نقاط قوت شناسایی شد. در بین نقاط قوتی که در جامعه ما شناخته شد. دو نقطه قوت بود یکی تقدس بود یکی ناموس. این دو واژه خیلی مهم بود. در فضای هجوم موریانه  یک تجربه واضح و روشن در اروپا داریم ،در موضوع ناموس و تقدس. سینمای غرب طی یک پروژه ۶٠ ساله یا ۷٠ ساله عیسی ابن مریم مقدس را تبدیل به یک عیسی هرزه کرد و در کشور هایی که مثلا فیلم بن هور تولید و منتشر شد یا اسپارتاکوس، خرقه و…. فیلم های دهه ۶٠ و دهه ۵٠ . و از آن روز و مقطع تا مصائب مسیح و اخرین وسوسه مسیح که در دهه ۹٠ اکران شد در سال ۱۹۹۱ اکران شد که همزمان با پارک ژوآیسک بود پارک ژوآسیک شاید در سال خودش یک تحول بود در سینمای جهان،از حیث ساختار از حیث جلوه های ویژه،از حیث فنی پارک ژوآسیک  هنوز که هنوز است یک نماد در سینمای جهان است، که ۱۹۹۱ ساخته شد و پارک ژوآسیک را کشتی تایتانیک از یادها برد. بعد از حدود ۵ سال این فیلم در عرصه سینمای جهان حکمرانی می کرد. همزمان با پارک ژوآسیک فیلم اخرین وسوسه مسیح، یک مسیح هرزه معرفی می شود به جهان، همان موقع مردم در پاکستان و آذربایجان و ترکیه اعتراض کردند. در ایران اکران نشد اما دولت ایران واکنش تندی داشت نسبت به این موضوع. در کشورهای مسیحی جهان  این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های سه سال  سینمای جهان شد و فروش این فیلم در مثلا در افریقای جنوبی مثلا در  انگلستان، حتی در فرانسه و حتی بسیاری از کشور های جهان از پارک ژوآسیک هم بیشتر بود. یعنی این یک حرکت موریانه ای بود که ۶۰ سال طول کشید، دشمن آمادگی این را دارد که ۶٠ سال پروژه ای را جلو ببرد تا بتواند به نتیجه خودش برساند. در مورد نظام اسلامی که در تقدس ورود شد تولید  فکری و عملی بود. مثلا در مورد سید الشهدا (علیه السلام) که نقطه عطف محبت جامعه اسلامی است  از اینجا آغاز می کند و ورود می کنند به مباحث عزاداری امام حسین(علیه السلام) و تحریف هایی که ایجاد می کند. و از طرفی  برای زمین زدن اندیشه انقلاب اسلامی راهی نداشتند جز ابتذال.به عقیده آنها تنها چیزی که می تواند این نظام را از بین ببرد هتک حرمت ناموس است. و از طرفی هم پروژه هضم وجود دارد، خب بحث های اقتصادی و امثال این ها است. که در یک فشار ممتد بتواند انقلاب اسلامی را در جامعه بین الملل خود هضم کنند و از طرفی هم باید از داخل با سیاست موریانه ناموس را کم ارزش بکنند. که جوامع خودشان  این اتفاق افتاده است. برای نیل به این هدف استفاده کردن بعضی از عناصر مثل برخی از  خانم ها بسیار حائز اهمیت بود. طی ده سال گذشته مهمترین مهره هایی که بزرگ کردند برخی خانم های معلوم الحال بودند تا این بی ناموسی را در جامعه ما  ترویج دهند. و هرکسی در این جهت حرکتی کرد اورا مورد تشویق خودشان قرار دهند . رسیدند به یک مقطعی که البته فشار ها و هضم جای خود از این طرف بی عرضگی ما در اداره کشور در خصوصا در مباحث اقتصادی، خودش باعث تشدید فشار ها شد. این اتفاق به سیاست موریانه فرصت داد تا بتواند خودش را به مغز استخوان انقلاب اسلامی برساند و آن هم جمعیت مولد جامعه است. الان ما به هرحال در کارخانه هایمان که خانم ها و آقایان هستند سلف مختلط نیست ولی در هیچ کارخانه ای گزارش نشد که آقایان حمله کردند به سلف خانم ها اما در چندین دانشگاه این را داریم. به دلیل اینکه در سیاست موریانه ما وارث یک نگاهی هستیم که در راس آن نگاه گفته شده است که ما برای عملیاتی کردن سند ۲٠۳٠ آمادگی داریم  که جان خود را بدهیم ما در فضایی نفس کشیدیم،دانشجویان الان درس خواندند که در آن فضا سند ۲٠۳٠ به عنوان یک سند واقعی بالا دستی مورد استفاده قرار گرفت. تا حدی که در درس کتاب فارسی این بچه ها نفوذ پیدا کرد و قاب عکس شهیدی گوشه تصویر بود به عنوان ترویج خشونت برداشته شد . ما به دنبال این بودیم که مهر و محبت و رحمانیت را ترویج دهیم و خشونتی ترویج ندهیم و بعد بچه ها را رشد دادیم و در سطح دانشگاه با لگد بزنند به درب سلف خانم ها که ما باید بنشینیم کنار دست خانم ها. این سیاست موریانه متاسفانه یک جاهایی جواب داد آنقدر که شما دیدید. اما البته قرار بر این نبود که در این تاریخ این اتفاق بیفتد، حسب گزارش وزارت اطلاعات و سپاه  قرار بود۳٠ تیر اتفاق بیفتد . که مقدمات فراهم نشد قرار بود وقت مردمی سازی یارانه ها اتفاق بیفتد که محقق نشد اما ساز و برگ آماده شد از طرفی حرکت سیاست موریانه جای خود را در بین جامعه جوان باز کرده است . اما در فضای بین الملل یک جاهایی ما به کمند گرفتار شدیم . آرام به سمت پذیرش این هضم هم حرکت کردیم اما  دولت عوض شد و فکر عوض شد و تور پاره شد و این ماهی از تور هضم بین الملل  آمد بیرون . لذا در پروژه هضم بین الملل بیرون هستیم در حالی که ۵ سال پیش داخل تور بودیم اما در پروژه موریانه آن ها در داخل خانه های ما هستند. البته ما هم کارهایی کردیم ولی این کارهای ما  قدرت و توانش در حد سیاسیت موریانه نبود، چون خودمان به آن ها کمک کرده بودیم: امیرالمومنین می فرماید: اِتَّخَذوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً امیرالمومنین نسبت گناهکار و شیطان را به هم  تبیین می کند می فرماید گناهکار است که می آید و شیطان را انتخاب می کند اول شما به او رای می دهید. لذا در قران کریم داریم وقتی گناهکارها می روند سمت شیطان و می گویند ما را اغفال کردی او می گوید: خدا دعوت کرد منم دعوت کردم، خودتان انتخاب کردید  شما بودید درِ قلبتان را  به روی من باز کردید. پس این ما بودیم این درها را باز کردیم تا بعضی از ماها جدی نگرفتیم تشخیص ندادیم سهل عبور کردیم اما امروز ما با جمعیتی از جوان مواجهیم که این جمعیت جوان آن سیاست موریانه  را قبول کرده اند و این واکسن را زده اند آن واکسن در درون آن ها نهادینه شده است. درسته جمعیت آن ها کم است شما ببینید  آمریکایی ها ۸۸۷ میلیون دلار هزینه کردند حسب گزارش وزرات اطلاعات  و سپاه ده ها هزار میلیارد پولش می شود خب این هزینه ای که کردند چند نفر را آوردند کف خیابان؟ و کسانی که آمدند کف خیابان چه مشخصه ای داشتند آمارشان را ببینید. در شهرهای مختلف ارازل و اوباش را استخدام کردند و پول های خیلی خوبی به آن ها دادند مدرسه هم نرفتند به عمرشان. این هم یک نوید است برای ما که آن سیاست موریانه عمیق نشده ولی ورود کرده است. در دانشگاه ها درصد آنها که به دنبال اختلاط بین دو سلف است با درصد دانشجویی که موافق نیست قابل مقایسه نیست. پس ما هضم نشده ایم تا به امروز و این نکته است. دوم سیاست موریانه در وجود ما نفوذ نکرده است. گرچه برخی جوان های ما واکسنش را زده اند. از طرف دشمن بعضی از جوان های ما پذیرفته اند ولی نیامده اند در اغتشاشات اینم هست. این به این معنا نیست که آن هایی که وارد اغتشاشات نشده اند، واکنش آن ها در برابر سیاست موریانه لزوما منفی بوده است ما نمی توانیم به یک امار دقیق برسیم ما به یک برونداد قوی نمیتوانیم برسیم. این ها تخصص جامعه شناس های ماست این ها برونداد ها را تجزیه و تحلیل می کنند. اما آنچه مهم است این است که سیاست موریانه ورود کرده و حضور دارد و بخشی از جامعه جوان ما را تحت تاثیر قرار داده است. از آن بخش متاثر از این ماجرا بخشی از آن ها آمدند و به قضایا ورود کردند، تازه آن ها هم بخشی از کسانی بودند که آمدند در خیابان ها به دلیل اینکه بخش عمده جامعه ، هدف سیاست موریانه نبودند، البته میبایست موج سواران و کاسبان بحران را هم اضافه کنیم. بنا بر این خواهید دید که جمعیت تحت تاثیر سیاست موریانه از جامعه هدف که نوجوان ، جامعه مخاطب آموزش و پرورش و جوانان دانشگاهی باشد درصد بسیار پایینی است. البته عوامل زیادی دارد از جمله این که اندیشه انقلاب اسلامی در جامعه ما یک باور است. و این باور یک باور بین نسلی است و باور بین نسلی وقتی که  حلقه های نسلی به هم وصل شوند امکان حذف و هضم آن ها می آید پایین . در مجموع اینطور بیان نمایم؛ ۱.سیاست موریانه در جهاتی موفق بوده ولی هنوز به عمق دلخواه نرسیده است. ۲.سیاست هضم جاهایی در نظام جمهوری اسلامی  خوب عملکرد داشته است. آنجایی که نگاه لیبرالی تقدم پیدا کرده به نگاه غیرلیبرالی . ۳.متاثرین از سیاست موریانه لزوما همه کسانی نبودند که در کف خیابان بودند و البته همه کسانی هم که نیامدند در کف خیابان لزوما مخالف با فضای سیاست موریانه نبودند یعنی مسئله ترکیبی است شاید بشود به احتمال بعضی از مسائل را مطرح کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.