سلسله مباحث نهج البلاغه به بیان امام جمعه زابل در دانشگاه زابل

🔻به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، حجت السلام و المسلمین عزیزی در دومین جلسه در جمع دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه زابل به شرح خطبه ای از نهج البلاغه پرداختند،

بسم الله الرحمن الرحیم در خطبه ۷  از نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام رابطه شیطان و انسان گناهکار را اینگونه ترسیم می کند، می فرماید: اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِه. اینگونه آغاز می کند که اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً یک سوال مطرح است که اول ما سراغ شیطان می رویم یا او سراغ ما می آید؟ وقتی من گناه می کنم چه کسی مجرم است چه کسی شریک جرم است؟ چون در سوره مبارکه ابراهیم است گناه کار ها فردای قیامت می روند سراغ شیطان می گویند که آقای شیطان شما پدر ما را در آوردی ما را بیچاره کردی، ما گناه کردیم حالا شما بیایید جواب بدهید! اونجا شیطان یک حرف عجیبی می زند. می گوید به من چه مربوط است؟ خدا شما را دعوت کرد منم دعوت کرد، میخواستی قبول نکنی. مگه من مجبورت کرده بودم. بروید پی کارتان خودم گرفتار هستم واقعیت امر این است که در قلب ما به روی شیطان بسته است ،حالت کارخانه اش اینجور است،وجود ما به گونه ای است که شما فطرت دارید عقل دارید و این فطرت و عقل وقتی که ما به سنی می رسیم که می توانیم تعقل بکنیم، از ابزار عقلمان استفاده کنیم علی القاعده، با فطرت ممزوج می شود و عقل ما را مثل یک درخت آبیاری می کند این باعث می شود  عقل خشک  نشود و عقلانیت در وجود ما  یک امر توحیدی شود نه یک امر الحادی. این را خدا داده است شما محاسبه کنید. محاسبه هم توحیدی باشد، اینم گذاشتن توی اکوسیستم وجود شما آن سیستم عاملی که شما دارید با این می آید بالا. اینجا امیرالمومنین می فرماید:  این گناهکار است که شیطان را وارد می کند چون اون پشت در قلب است، این شمایید که در قلبتان را باز می کنید، لذا مجرم من هستم شیطان مشارکت در جرم کرده است. لذا می فرماید: اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ می گیرند شیطان را لِأَمْرِهِمْ برای کارهایشان مِلَاکاً حالا این فقط نیست که در را برای شیطان باز می کنند می برند توی محراب هم می نشانند می گویند هرچه شما بگویید. آدم گنهکار این است که اختیارش را می دهد دست شیطان، یعنی به شیطان رای می دهد شیطان را به عنوان سرپرست خود قبول می کند. او را همه کاره می کند. خب حالا شیطان او را چگونه استفاده می کند؟ شیطان از ما رای می گیرد می شود رییس ما، می شود سرپرست ما، حالا او چه خدماتی به ما می دهد؟ ما خدماتی که به او دادیم این  بود که در قلب مان را باز کردیم بردیم روی صندلی سلطنت قلبمان هم نشاندیم. حالا می خواهد جواب لطفی را که ما کردیم بدهد می فرماید:  وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً، شیطان هم از آن شخص استفاده می کند. شیطان رای گرفته به شما رای هم می دهد یک شرح وظایف خاصی برای شما دارد. اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً اشراک از شرک گرفته می شود، شرک دو معنا دارد، یکی شرک هست که می شود شریک، شیطان شما را شریک خودش می کند. این محترمانه است ظاهرا معنای دیگری هم دارد. شرک یعنی تور این گره های تور ماهی گیری را می گویند شرک. گره تور ماهی گیری یعنی اینکه شما را دام قرار می دهد تا نفر بعدی ظاهرا معنای درست ترش این است.  شیطان می آید جنابعالی را به عنوان دام استفاده می کند. پس شیطان به شما خدمات نمی دهد. بعد این شیطان چه می کند؟ چهار کار انجام می دهد در دو منطقه یعنی دو تا جبهه در وجود شما ایجاد می کند. اینی که شما را دام قرار داده در دو جبهه شروع می کند به فعالیت کردن از اینجا به بعد امیرالمومنین شیطان را به پرنده تشبیه می کند یک پرنده که تخم گذاری می کند شما دیدید پرنده تخم گذاری می کند  می نشیند روی تخم تا جوجه سردربیارد. امیرالمومنین می فرماید: فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ این شیطان مثل یک پرنده ای در سینه گنهکار در قلب گنهکار اول تخم گذاری می کند و بعد صبر می کند این جوجه سر از تخم در بیاورد. وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ، دو را قلب انجام می دهد یعنی گناه هنوز به فعلیت نرسیده است، شیطان طرف را پخته می کند آماده می کند. فَبَاضَ وَ فَرَّخَ ، باض یعنی تخم گذاری می کند،  فرخ آن لحظه ای است که جوجه با نوکش میزند  و پوست را می شکند صبر می کنه . شیطان بسیار صبوره ، عجله ندارد. تخم گذاری می کند در دل آدم در قلب آدم ،  و صبر می کند تا این گناه نوک بزند به پوسته تخم مرغ و بعد بیاید بیرون از اینجا به بعد باید فعل و انفعالاتی اتفاق بیوفتد، دیگه از صدر می آید بیرون ، به دامان میرسد. به آغوش میرسد. وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ، شیطان می آید چه کار می کند؟ شروع می کند به پرورش دادن. دب آن وقتی است که مثلا جوجه سر از تخم بیرون آورده یک سری، دستی تکون می دهد،  درج آن وقتی هست که پرواز بکند شیطان از آن لحظه اول در قلب است آدم را آماده می کند برای گناه صبر می کند ترس انسان از گناه می ریزد. ترس که ریخت بعد یواش یوایش وادارش می کند به گناه، اول تخم مرغ دزدی می کند بعد شترمرغ دزدی می کند. آنکه چند هزار میلیارد تخلف می کند یک روزی از یک خودکار بیک شروع کرده. وَ دَبَّ وَ دَرَجَ گناه را شیطان به وجود می آورد استعداد بهش می دهد در دل آدم،  گناه را تبدیل به فعل می کند توسط اعضا و جوارح انسان. لذا می فرماید: فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ شیطان با چشم او می بیند وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ با زبان او حرف می زند، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ اسبی که کاملا رام است را زلول می گویند.اینجا هم دو معنا شده اینکه شیطان سوار آن ها می شود در حالیکه آن ها مثل یک مرکب رهوار هستند برای شیطان. بعضی ها اینجور معنا کرده که نه  شیطان   او را سوار میکند به خطا یعنی آن را سوار مرکبی می کند که اون مرکب فقط مسیر خطا را می رود، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ زشتی ها را توی چشمش زیبا می کند، فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ کاری را می کند که شیطان در تسلطش به آدمیزاد او را شریک می کند. یعنی او شریک شیطان می شود تا شیطان بتواند بر دیگران مسلط شود. وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِه. او حرف می زند اما حرف باطل می زند در واقع او فقط دهانش باز می شود ولی حرف حرف شیطان است. والسلام علیکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.