خطبه های نماز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴٠۱

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته با حضور پرشور مردم زابل به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی در مصلی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد.

خطبه اول نماز جمعه ۱۱ آذر قبل از آغاز سخن ابتدا خودم و خواهران و برادرانم را به رعایت حلال و حرام الهی توصیه میکنم. در شرف ایام شهادت بی بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستیم، می دانید که برای شهادت حضرت دوتا تاریخ بیشتر از نقل های دیگر مورد اعتناء  است. یکی اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها ۷۵ روز بعد از پیامبر اکرم خورشید وجودشون در این کره خاکی بود و دیگر اینکه ۹۵ روز، البته نقل های دیگری هم برادران اهل سنت دارند که جای خودش مورد بحث است. کسی شکی ندارد که صدیقه طاهره در اثر ضربات و لطماتی که به وجود مقدس ایشان وارد شد به شهادت رسیدند. همانطوری که امام کاظم علیه السلام فرمود:  صدیقه طاهره به شهادت رسیدند. اینکه در این ۷۵ روز چه گذشت که خب شیعه و سنی نقل کرده است می توانید به منابع مراجعه کنید ماهم اگر لازم باشد برخی مسائل را خواهیم گفت. اما ایام فاطمیه با خودش درس ها و عبرت های بی شماری دارد که این درس ها و عبرت ها برای روزگار ما بسیار حائز اهمیت است. من فقط در این جمعه به یکی از این درس ها اشاره میکنم و طبق سال گذشته در ایام فاطمیه در خطبه اول ویژه بی بی سلام الله علیها سخن خواهیم گفت. یکی از درس ها این است که صدیقه طاهره سلام الله علیها برای دفاع از ولایت و مبارزه با غاصبین حق امیرالمومنین علیه السلام با تمام توانش وارد میدان شد. و این خیلی مهم است که حضرت برای دفاع از کیان ولایت از همه ظرفیت های قابل استفاده، استفاده کردند. چرا؟ چون ولایت عمود خیمه دین و حاکمیت اسلام است. اگر ولایت نباشد از اسلام چیزی نمی ماند شما اسلام عزیز را در این مرز و بوم ببییند و همین اسلام را در جایی مثل عربستان ببینید در جایی مثل افغانستان ببینید چه فرقی بین اسلام اینجا و اسلام افغانستان است؟ مهم ترین فرق اسلام شما و اسلامی که در عربستان حکومت دارد این است،که این اسلام، اسلام تکیه داده بر ولایت است و اگر این ولایت نباشد انسداد و بن بست به وجود می آید انقلاب اسلامی هیچ گاه به بن بست نمی رسد چرا ؟چون ریشه انقلاب اسلامی ولایت و ریشه ولایت وحی است مگر وحی به بن بست می رسد. مگر مکتب اهل بیت به بن بست می رسد؟ خیر حالا ما در این زمینه چون یک آقایی ادعا کرد، همین چند روز پیش تر که جمهوری اسلامی به بن بست رسیده مفصل حرف خواهیم زد و خواهیم گفت که، نه ، شما به بن بست رسیده اید، هرکار کردید نشد، حالا که به بن بست رسیده اید فرافکنی می کنید جوابش جای خودش بوقتش إن شاالله. اما زهرای مرضیه سلام الله علیها برای حفظ این کیان با همه توان وارد میدان شد و از حقیقت زلالی که وصایت و جانشینی بلافصل رسول خدا توسط امیرالمومنین هست دفاع کرد نایستاد کنار، سکوت نکرد نفرمود: من زن هستم اگر در خانه ام بمانم کسی شماتت نمی کند، اگر زهرای مرضیه سلام الله علیها توی خانه می ماند خطبه نمی گفت مبارزه نمی کرد قیام نمی کرد شاید در تحلیل ها قابل توجیه بود که بالاخره ایشون بانو بودند خانم بودند معذور بودند از اینکه فریاد بزنند اما اینکار را نکردند یعنی می توانستند بعدها هم بهانه تراشی ها و دلیل تراشی هایی بکنند اما ایشون نکردند برعکس از تمام ظرفیت های صحیح ، حضرت  استفاده کردند آن هم در چه زمانی ؟ در زمانی که برخی از ترس بیعت کردند برخی ها را با ارعاب ساکت کردند برخی ساکت نشستند، در فتنه ها سهم ساکتین گاهی بیشتر از سهم دشمن است. مجاهدین دیروز بدر مجاهدین دیروز احد مجاهدین دیروز حنین بعضی هاشان در خانه هایشان نشستند حتی در به روی زهرا باز نکردند، اما فاطمه خسته نشد چه کرد حضرت زهراء؟  خطبه خواند تببین کرد، استدلال کرد ،حرف زد قیام کرد از خطبه گفتن  و سخنرانی کردن و استدلال عقلی،  شواهد قرآنی و ارائه اینها به غاصبین  تا جایی که جواب سلام آن ها را نداد فاطمه پیش رفت،  همه وجودش خالصانه  آورد در میدان هرکدام از این ها هم برای خودش مسئله ای است در باب جهاد فاطمی . اینکه آن دو نفر آمدند در محضر بی بی که عذر خواهی بکنند البته آن تلقی ابن قتیبه است در الامامه السیاسه تلقی ما این است که نه، آمدند تا یک شوی تبلیغاتی اجرا بکنند  که بعدا سر تاریخ کلاه بگذارند. اما خب سلمنا اگر بپذیریم کلام ابن قتیبه دینوری را بپذیریم در ابتدای کتاب الامامه و  السیاست درباب بیعت علی اگر بپذیریم علی فرض این نکته ،خواهیم گفت : اینکه فاطمه زهرا صورت مبارکشان را  برگرداندند از آن ها خودش نکته است. چرا زهرای مرضیه جواب سلام ندادند؟مگر آن ها مسلمان نبودند؟ آیا فاطمه اشتباه کرد؟  پس عصمت زهرا چه می گوید؟ تمام جامعه اسلامی بر پاکی فاطمه  زهرا شهادت می دهد به استناد آیه تطهیر. حالا اینکه آقایان می گویند همسران پیغمبر هم هستند معنایش این است علاوه بر فاطمه، علی حسن حسین اهل بیت ، همسران هم پیامبر هم مشمول این آیه هستند که البته ما قبول نداریم ، اما علی فرض پذیرش  باز محور فاطمه است. پس همه می دانند زهرای مرضیه  معصومه است یک معصومه ای که گناه نمی کند جواب سلام کسی را نمی دهد این چیزی جز مبارزه با ظلم نیست. لذا وقتی شما روش های بی بی در مبارزه را می بینید متوجه می شوید بی بی اولا با همه توان وارد میدان شد. ثانیا از همه ظرفیت های ممکن موجود هم استفاده کند تا فریاد بزند که حق مسلم مولی الموعدین امیرالمومنین  غصب شده و برای این مولمه سخت و این ثلمه ای که در اسلام ایجاد شده بود فاطمه زهرا قیام کرد، زهرای مرضیه تقیه نکرد، زهرای مرضیه در برابر این ظلم ها حاضر شد رنج هم بپذیرد.فاطمه زهراء کتک خورد سیلی خورد پهلوی مطهرشون شکست فرزندش کشته شد، و همه این ها فدای علی لذا آخرین لحظات هم عرض کرد که آقا از من راضی هستید من خوب دفاع کردم؟ پیام درس زهرای مرضیه امروز این است که در دفاع از ولایت تعارف نداشته باشیم.در دفاع ولایت از همه وجود وسط میدان باشید در دفاع از ولایت  همه ظرفیت ها را باید به کار ببندید. در دفاع جانانه، عالمانه مستند ولایت مماشات نکنید محکم بایستید با برخی ، مماشات هایی شد که امروزه در همین استان که خودشان مدعی هستند که خفقان هست و چه و چه… به ولی الامر مسلمین جهان هم بی ادبی می کنند آیا سکوت در برابر این هتاکی ها وجه شرعی دارد؟ منطق زهرای مرضیه این است که در برابر کسانی که در برابر ولایت می ایستند حرمت ولایت را نگه نمی دارند شما حق ندارید ساکت باشید این منطق فاطمه است که اگر ساکت باشید به همان بلایی مرتکب می شوید که زهرای مرضیه فرمود: شتر فتنه آبستن شد و این شتر فرزندی به دنیا خواهد آورد که جز خون نخواهد خورد. حاصل کوتاه آمدن های منفعلانه می شود خون جوان هایی که ریخته می شود و کم هم نیست این منطق فاطمیه است  گریه زهرا قیام است ، خطبه زهرا قیام است،  نفس کشیدنش قیام است. خدارا قسم می دهم به حق زهرای مرضیه همه ما را مستفیض از فیض عظمای سیره ملکوتی وجود مقدسه ناموس دهر، حجت خدا بر حجج حبیبه خدا، حبیبه رسول خدا، ام الئمه النجبا سلام الله علیها قرار بدهد. ختم خطبه با سوره توحید بود.

خطبه دوم نماز جمعه ۱۱ آذرماه قبل از بیان مطالبم خودم و شما را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم. روز گذشته وزیر محترم اقتصاد و دارایی سفری داشتند به سیستان من وظیفه دارم بابت این سفر از ایشان تشکر کنم از نماینده های مجلس تشکر کنم، از مجموعه دوستانمان در استانداری، در وزارت  اقتصاد دارایی تشکر بکنم، جلسه دیروز برای من دوتا خبرخوش داشت. یکی اینکه من دیروز با رای العین دیدم که نمایندگان مجلس مسئولین ارشد استانی با حرارت، و همراه هم مکمل هم آقای وزیر را مورد خطاب قرار دادند، محکم،مرتب و منضبط مسائل سیستان را با ایشان طرح کردند که برای من خبر خوشی بود من دیدم همه آقایان علی رغم آنچه در فضاها و بعضی از فضای مجازی هستند، یک صدا باهم مطالبات را مطرح کردند این برای من قشنگ بود. جلسه ای که یک ساعت قرار بود طول بکشد حدود۳.۴ ساعت طول کشید. و الحمد الله رب العالمین آقایان مطالب خوبی بیان کردند من.تشکر میکنم جناب اقای دکتر دهمرده  جناب اقای دکتر سرگزی جناب اقای مدرس خیابانی استاندار،جناب اقای فرماندار آقای سنجرانی که این ها را منضبط کرده بودند و در ابتدای جلسه ارائه دادند. مطالبی را مطرح کردند حتی در برابر  تلخی کلامی که من یک جایی داشتم دوستان با صبر و تانی حوصله کردندباز ممنونم از حضرات آقایان،دستوراتی را وزیر دادند،اگر یادتان باشد یک وقتی گفتم ، هر مسئولی بیاید وعده بدهد من به شما اعلام خواهم کرد، ایشان دستوراتی دادند و البته این دستورات اجرایی بود یعنی ایشان دستور دادند البته مقرر شد هم دوستان عزیز نمایندگان محترم،نماینده زاهدان هم در جلسه بود من یادم رفت از ایشون.تشکر کنم  اقای دکتر مالکی هم بودند مقرر شد آقایان نمایندگان در تهران پیگیر مسئله باشند. خود مسئولین وزارتی پیگیر باشند، و مسئولین اینحا هم به عنوان دستور مورد عملیات و اجرا قرار بدهند لذا در مورد مصوبات که حدودا نزدیک ۱٠ تا مصوبه خوب هم.داشتند در بازارچه. های مرزی، در مالیات و کشاورزی من نمیتوانم همش را برای شما بگویم  ولی من  دوتا از مصوبات را برای شما عرض می کنم این چیزی که الان من برای شما می خوانم عین کلماتی است آقای وزیر به عنوان دستور ابلاغ کردند در حوزه مالیاتی با توجه به شرایط خاص که در منطقه سیستان وجود دارد.  اصناف و کسبه سیستانی جرایم مربوط به سال های قبلشان  به طور کامل مورد بخشودگی قرار گرفت.یعنی همه کسبه ای که قبلا این ها بدهی مالیاتی داشتند این ها همشون بخشیده شد. علاوه بر این در مورد اصل مالیات هایشان هم با توجه به ظرفیت ماده۱۶۵ قانون مالیات های مستقیم از حداکثر تخفیف در اصل مالیات هم برخوردار شدند. یعنی حداکثر تخفیف در مالیات کسبه اعمال می شود و باید بشود آنچه از قبل بوده همه بخشیده شد من باز هم حقیقتا تشکر میکنم دیروز آقایان  هرکدام با منطق و حرارت خودشان ورود کردند. در حوزه وام های کشاورز ها و دامدار ها هم نظر به اینکه در خشکسالی ها تنگنای جدی برای همه دامداران و کشاورزان وجود دارد مدیرعامل بانک کشاورزی پذیرفتند،که در مورد معوقاتی که کشاورزان منطقه دارند تا پایان سال که بخش نامه سازمان برنامه صادر می شود، پیگیر این معوقات نشوند یعنز اگر کسی معوقه ای دارد پیگیری نکنند تا آن بخش نامه سازمان  برنامه و بودجه بیاید که خب این هم خبر خوشی بود که هم برای کشاورزها و هم دامدار ها البته اونکه توقع داشتند هم نمایندگان عزیز و هم استاندار بزرگوار و دیگران این بود که کلش بخشیده شود، یعنی بانک ها از وزیر خواسته شد به بانک ها دستور بدهند حق هم همین است آقایان خواستند ایشان هم گفتند باید در بودجه ۱۴۰۲ دیدیم باید تصویب شود. برادران و خواهران ما طی هفته های گذشته، اگر ذهن مبارکتان باشد، حوادثی را که در استان و در کشور اتفاق افتاده این ها را تحلیل نی کردیم، تحلیل می کنیم  حسب وظیفه ای که داریم به عنوان جهاد تببین این مباحث را باید بگوییم تا وقتی که کسانی هستند که چه در این استان چه در حد ملی نظام را زیر سوال می برند ما  حسب وظیفه فاطمی خودمان تمام قد از نظام  اسلامی دفاع می کنیم قبلا هم گفتیم دلیلی هم نمیبینیم که تقیه بکنیم یا بخواهیم با مصلحت اندیشی هایی که ممکن است به نظام ضربه وارد کند حق را نگوییم یکی از روش هایی که همواره دشمن به کار برد و می برد در مباحث فتنه گون یا فتنه  انتشار اخبار دروغ و بی پایه و اساس  است همه جای دنیا استعمار و استکبار این. کار را می کند شما طی این دو سه سال اخیر کاملا دیگه با این روش آشنا شدید عکسی را از افغانستان می آوردند می گویند که در کردستان مردم را قتل عام کردند، عکس یک بچه را از پاکستان برمیدارند می گویند کودکان سیستان و بلوچستان است. گرسنه یک گرسنه  یمن را می آورند،حالا باز ممنونیم عکس های گرسنگان اتیوپی نمی آورند به جای گرسنگان شیراز و تهران و اصفهان جا بزنند. اینکه اینقدر عقلشون می کشه این خودش جای تقدیر و تشکر دارد. قرآن کریم راجع به این آدم ها که یک چیزی می شنوند شروع می کنند به بازنشر کردن  بدون تحقیق بدون تحلیل بدون دلیل بدون سند حرف زده. آن هایی که تهمت می زنند مثل آیات( إفک) قرآن کریم تهدید کرده است به عذاب ألیم در دنیا و اخرت و شکی در آن معنا نیست. ممکن است که امروز بلندگویی در اختیار بعضی ها  باشد و حرف های بزنند ولی شک نکنند که باید نسبت به حرف ها پاسخگو باشند ببینید قرآن کریم در این رابطه کاملا جدی و کاملا قاطع هست. در ایه ۸۳ سوره مبارکه نسا یکی از ویژگی های منافقین و افراد ضعیف الایمان را قرآن اینگونه بیان میکند: “وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ ” یک خبر بهشون می رسد چه مثبت چه منفی یک خبر بهشون میرسه” اَزاعوا بِه ” بدون تحقیق بدون بررسی بدون دقت، می روند این را منتشر می کنند  خب قرآن می گوید که آنکه اخبار را بدون دقت و تحقیق منتشر می کند یا به قول امروزی ما  شایعه پرداز ها آن هایی که حرف های بی اساس را منتشر می کنند ، قرآن کریم آن ها می گوید منافق. آیه را وقتی مطالعه می کنیم به نظر می آید که طرف سخن آیه آدم های جاهل و ناآگاه و  فریب خورده نیستند بلکه مراد آیه ادم های صاحب تریبون هستند اتفاقا مراد آیه آدم های صاحب دستگاه های تبلیغاتی هستند مراد آیه افراد آگاهنددر جامعه افرادی که شنونده دارند افرادی که به قول ما  پامنبری دارند افرادی که پای سخنشان جمعیتی می نشیدند. این ها می آیند اخبار دروغ را منتشر می کنند . این مایه تاسف جدی هست حقیقتا که کسی پیدا می شود و با وجود سن بالا با وجود عنوان های ذهن پر کنی که هست عنوان ها و  جایگاه های اجتماعی،جایگاه های احیانا علمی که دارای بلندگو هستند، دارای دستگاه تبلیغاتی هستند،توی همین استان جاهای دیگر این ها می آیند شروع می کنند بخشی از دستگاه دروغ پراکنی می شوند مثلا مدعی  تبعیض علیه قومیت ها می شوند شما به بلوچ داریدظلم می کنید  به کرد به لر به عرب به سیستانی به چه دارید ظلم می کنید، مدعی ظلم به زن ها تبعیض علیه زنان، اعتراف گیری های با جبر،اعدام های بی ضابطه ، مدعی قیام همگانی مردم، مدعی به بن بست رسیدن نظام،مدعی خفقان، مدعی ظلم نظام، مدعی نشنیدن حرف معترض یک عده ای می آیند  این ها را طرح می کنند البته ما می دانیم که احیانا این ها دیکته می شود از جای دیگر و افراد دیگر اما جالبه این دروغ ها هم که گفته می شود خیلی خریداری هم ندارد. اینجوری نیست که ما فکر کنیم اگر کسی این حرف ها را زد خیلی ام خریدار داشته باشد. من در محضر شما علاقه مند هستم این را عرض بکنم آقایی که این حرف ها را می زند،و این ادعاها را می کند اگر راست می گوید اگر صادق است اگر به حرفی که می زند معتقد است بیاید رو در رو رخ به رخ در یک مناظره شرکت کند، بیاد و مناظره بکند، بیاد اگر صادق است ما نمی گوییم با یکی از علمای تراز بالا مناظره کند ایشون در اون حدود نیست اصلا در اون ساختار که نمی گنجد اما با یک کارشناس بشیند مباحثه کند،که آیا این نظام به زنان  ظلم کرد یا شخصیت داد؟ مناظره بکند که آیا این نظام به بن بست رسیده است؟ مناظره بکند، در آنچه که ادعا کرده، مباحثه بکند اسنادش را رو بکند خب یک وظیفه عزیزان ما در قوه قضاییه دارند و مردم هم باید از قوه قضاییه بخواهند. کسی که نظام را متهم می کند و بعد از سخنرانیش هم  یک عده ای می افتند در بعضی خیابان ها شیشه می شکنند و شعار علیه ارکان نظام هم می دهند و این را کردند یک عادت گرچه عده کمی هستند آیا نباید قوه قضاییه به عنوان نشر اکاذیب،تحریک و اقدام  علیه امنیت کشور با این ها برخورد بکند؟ این وظیفه قوه قضاییه است و ما البته میدانیم آنها إن شاء الله برخورد خواهند کرد حالا با شیوه های خودشان ما هم وظیفه خود را داریم  ما آمادگی داریم میزبان مناظره این شخصی باشیم  که این ادعاها را مطرح می کند با کارشناسان این موضوع چون کذب ادعا برای همه برملاست، شما نظام اسلامی را به ظلم علیه زن ها متهم می کنید در حالیکه کافیست مردم. بروند فتاوای خود شما را ببینند. شما می گویید نظام اسلامی به بن بست رسیده است؟ عجب ! استدلال کنید دلیل بیاورید، خیر شما به بن بست رسیده اید! هر ادعایی دارند به جای تحریک چهار نفر که بیایند در خیابان سنگ بزنند و شعار های هنجار شکنانه بدهند مرد و مردانه بیایند توی مناظره رو در روی مستقیم اثبات بکنند حرف بزنند اگر حرفی برای گفتن دارند البته اگر دیگران به آن ها دیکته نمی کنند  اونیکه در بلندگو گفته جمهوری اسلامی در او خفقان است او باید پاسخ حرفش را بدهد و کوتاه هم نخواهیم آمد در سطح خودمان. قرآن کریم در ذیل همین آیه ای که برای شما عرض کردم  می فرماید: وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ  قران کریم راه را نشان می دهد می گوید اگر حرفی بدای گفتن دارید رسول است اولی الامر هست، خب اولامر امام المسلمین، ولی فقیه مگر نماینده نفرستاد؟ مگر نماینده نیامد و حرف شما را نشنید؟ بعد از آنیکه با نماینده اولی الامر مطابق فقه خودتون اولی الامر، شما که می فرمایید هر کس به هر صورتی حاکمیت جامعه اسلامی دستش باشد ولی امر است اینکه اینکه حاکم عادل فقیه عالمه است. حسب نظر خود شما اولی الامر نماینده فرستاد، آمد با شما نشست، حرف زد، حرف شنید اگر ریگی به کفشتان نیست بازی های بعدش چیست؟ اگر ریگی به کفش شما نیست از اعترافات مجرمان چرا می ترسید؟ هنوز هیچ اتفاقی نیوفتاده شما از کجا فهمیدید دارند به زور اعتراف می گیرند؟ مگه شما بودید ؟ مگه شما دیدید؟ ادعا کردید پای ادعای خود بمانید اثبات کنید این فرافکنی ها این دروغ پردازی ها این  نفرت انگیزی ها پخش و انتشار دروغ، وقتی یک دروغ می گویید می بینید نگرفت مجبور می شوید  فردا دروغی بگویید نگرفت تازه  برای هر اثبات دروغ  باید ده تا دروغ دیگه بگویید تا مردم اولی را باور بکنند. فقه شما می گوید حاکم اسلامی اولامر است، یعنی فصل الخطاب است ، فقه شما می گوید کاری که شما می کنید حرام است، شما را دارند وارد جاده خروج بر حاکم شرعی اسلامی می کنند اگر خوابید بیدار بشوید، به سمت قهقرای خروج علیه حاکم اسلامی نروید من خیرخواهانه می گویم من نصیحت می کنم حرفم را تمام بکنم آقایانی که این ادعا ها را دارند در یک جلسه برابر شرکت بکنند با کارشناسان مربوطه بنشینند، حرف بزنن استدلال کنند ، آن ها را قانع بکنند البته که نخواهند پذیرفت و نه این کار را خواهند کرد ما می دانیم. ما بارها گفتیم و باز هم می گوییم در دفاع از نظاممان در دفاع از  ولی و ولایتمان هم سینه هایمان آماج تیر بشود نگران نیستیم و هم اگر همه عالم  در برابرمان بایستند با قد راست خواهیم ایستاد و  پشیمان هم نیستیم و نخواهیم شد چون عقیده داریم ما عقیده داریم این حکومت زمینه ساز ظهور امام زمان است ما یقین داریم  که نایب  برحق امام زمان، حضرت رضایتش رضایت حضرت است این باور ماست باور شما هم  این است که حکومت، حکومت اسلامی است خیلی خوب فکر میکنید اشکالاتی است مطرح بکنید البته در یک مناظره نه در برابر یک عده از بندگانی که آمده اند نماز بخوانند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.