خطبه های نماز جمعه ۱۸ آذر ماه ۱۴٠۱

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه ۱۸ آذر با حضور پرشور مردم ولایتمدار زابل در مصلی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی برگزار شد.

حاج اقای عزیزی در خطبه اول بیان داشتند:
ابتدا خودم و سپس برادران عزیز و خواهران بزرگوارم را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم
ایام متعلق به وجود قدسی بی بی دو عالم  حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها عرض کردیم که در قیام حضرت زهرا و مجاهده فاطمه زهرا در ایام بعد از رحلت رسول خدا درس ها، عبرت ها و پیام های پر شماری وجود دارد از جمله این پیام ها که هفته گذشته هم به آن اشاره شد این بود که :صدیقه طاهره سلام الله علیها با همه وجود به میدان آمد و از همه امکاناتی که قابل استفاده بود استفاده کرد. فاطمه زهرا سلام الله علیها با همه وجود به میدان آمد، تا از حق غصب شده امیرالمومنین علیه السلام دفاع کند.
قیام فاطمی جهاد فاطمی جلوه های متعددی دارد از جمله این ها مسئله جهاد تببین است، که صدیقه طاهره بیان کرد دستاورد های اسلام توسط حضرت در آن ایام خاص.
در خطبه هایشان خدمات امیرالمومنین بیان شد، یعنی یکی از وجوه جهاد تببین همین است دستاورد ها گفته شود، خدمات توضیح داده شود تببین شود و آن مزایایی که امیرالمومنین را شاخص کرده آن ها را صدیقه طاهره مطرح کردند و ورود کردند به اینکه شما کسانی بودید که غدیر را دیدید هنوز سه ماه نگذشته، کمتر از سه ماه گذشته چطور غدیر را فراموش کردید؟ لذا توجه کلام با کسانی است در جهاد تببین توسط صدیقه طاهره که در میدان تصمیم گیری یا تصمیم سازی در آن ایام تاثیر دارند، فاطمه زهرا با انصار سخن گفت، زهرای مرضیه درب خانه مهاجر و انصار رفت با آن ها صحبت کرد،  دعوت کرد، وقتی که هجوم آوردند به خانه بی بی که اعتراف بزرگان اهل سنت این قصه را تایید می کند هفته گذشته هم عرض کردم ماجرا مفصل در کتاب الامامه والسیاسه تعریف ابن قتیبه آمده که واقعا به خانه امیرالمومنین و حضرت زهرا هجوم برده شد و این هجوم البته نه یک بار که دو بار برخی نوشته اند سه بار اتفاق افتاد. اما در اولین باری که به خانه وحی هجوم برده شد آنهم برای  اخذ بیعت اجباری که به زور متوسل بشوند به امیرالمومنین علیه السلام را وادار بکنند به بیعت کردن و  پذیرش خلافت کسانی که حق ایشان را غصب کردند. خب امیرالمومنین فرمود می خواهم در خانه بنشینم و قرآن را جمع بکنم. اینجا دارد که
صدیقه طاهره آمدند پشت درب خانه صحبت کردند. کلام نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها همیشه در گوش جان تاریخ مانده و خواهد ماند.
حضرت زهرا فرمودند:لَا عَهْدَ لِی بِقَوْمٍ أَسْوَأَ مَحْضَراً مِنْکُمْ
من قومی بدتر از شما ندیدم مردمانی بدتر از شما ندیدم آمدید در خانه علی فریاد می زنید خانه ای که پیامبر با احترام در آن خانه را  می زد با احترام وارد خانه می شد صبح به صبح می آمد در این خانه سلام می داد.
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه منابع گویای این مسئله هستند، شما چه قوم بدی هستید خانه ای که پیامبر اکرم با آن  احترام با او برخورد می کرد حالا آمده اید که به زور  مرد این  خانه را از خانه بیرون  ببرید برای بیعت
تَرَکْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَهً بَیْنَ أَیْدِینَا شما پیکر مطهر رسول خدا را روی دست ما رها کردید رفتید دنبال تقسیم غنیمت و حکومت حکومت برای شما مثل یک گوشت قربانی که بین هم بخواهید تقسیمش کنید.
وَ قَطَعْتُمْ أَمْرَکُمْ فِیمَا بَیْنَکُمْ عهد و پیمان های خودتان را هم بریدید قطع کردید مگر شما پیمان نداشتید که همراه دین باشید کنار ولی خدا باشید این چه برخوردی است که می کنید وَ لَمْ تُؤَمِّرُونَا وَ لَمْ تَرَوْا لَنَا حَقّاً
شما ولایت و رهبری ما را از ما گرفتید و منع کردید که ما رهبر جامعه باشیم علی رغم اینکه پیامبر اکرم  تعیین کرد تببین کرد بیان کرد بارها و بارها پیامبر عظیم الشان اسلام رهبری جامعه را به امر الهی معین کرد شما آن را نپذیرفتید البته امروز که پیامبر نیست نمی پذیرید حتی برای ما حقی هم قائل نشدید کَأَنَّکُمْ لَمْ تَعْلَمُوا مَا قَالَ یَوْمَ غَدِیرِخُمٍّ انگار نمی دانید که  پیامبر اکرم روز غدیر چه گفت گویا فراموش کردید کلام پیامبر را وَ اللَّهِ لَقَدْ عَقَدَ لَهُ یَوْمَئِذٍ الْوَلَاءَ
به خدا قسم پیامبر اکرم در روز غدیر خم ولایت و رهبری را برای علی معین کرد مگر نفرمود به علی سلام بدهید به عنوان امیرالمومنین چه شد؟ همان آقایی که آمده
پشت در فریاد می زند که علی از خانه بیرون بیایید همان شخص روز غدیر خم رفت دست امیرالمومنین را گرفت  تبریک گفت  به عنوان امیرالمومنین به علی سلام داد.
زهرای مرضیه فرمود:  در آن روز رسول خدا ولایت علی را بیان کرد لِیَقْطَعَ مِنْکُمْ بِذَلِکَ مِنْهَا الرَّجَاءَ
اساسا پیامبر اکرم جلوی چشم شما با آن صدای بلند  در آن روز خاص گرچه قبل ها و بعدش هم  فرموده بود و فرمود واضح به شما گفت تا  طمع شما را از بین ببرد تا شما دندان طمع  را بکشید. پیامبر می دانست که شما طماع هستید.
ما در تاریخ داریم در منابع هم آمده اساسا برخی افراد اسلام آورند اما به طمع اسلام آوردند طرف دید همه جا را اسلام گرفته راهی جز مسلمان شدن ندارد گفت حالا ما مسلمان بشویم بلکه به جایی برسیم..خودشان در منابعشان نقل کرده اند.که فلانی و فلانی و فلانی اسلام آوردند 
به طمع مسلمان شدند پیامبر اکرم علی را معرفی کرد به عنوان امیر المومنین تا طمع شما را قطع کند.
وَ لَکِنَّکُمْ قَطَعْتُمُ الْأَسْبَابَ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ نَبِیِّکُمْ شما همه آن پیوند هایی که بین خودتان و رسول خدابود را قطع کردید بریدید، از بین بردید شما دیگر پیوندی با رسول خدا ندارید .
و این هم نکته است، اگر تا دیروز شما با پیامبر پیوند داشتید امروز که روز امتحان شماست پیوندتان را چرا قطع کردید بعضی آدم ها در زمان آسایش و آرامش و خوشی هستند در انقلاب اما روز سخت یک دفعه غایب می شوند از ایشان خبری نیست.
آقایانی که به برکت همین نظام مقدس  بین مردم معروف و مشهور شدند اصطلاحا بهشان می گویید سلبریتی آقایی که سلبریتی 
هنری و ورزشی شده با این ها کار ندارم آقایی که سلبریتی مذهبی شده کجاست در ایامی که عده ای در خیابان می ریزند  و مزاحم آرامش و امنیت مردم می شوند.
همین جمهوری اسلامی شما را بالا آورد و الا شما کسی نبودید، جایی نبودید، حالا شدید  سلبریتی مذهبی، سلبریتی سیاسی،سلبریتی اجتماعی،سلبریتی فرهنگی ببخشید کلمه سلبریتی را به کار می برم چون عرف شده و الا باید بگوییم ستاره.
شدید ستاره مذهبی و اجتماعی و فرهنگی وسیاسی بعد وقتی که سر و صدایی بلند می شود خبری از شما نیست پس کجایید؟
کجا بودید در این دو ماهه که جلسه برگزار کنید سخنرانی بکنید هیئت برگزار بکنید  تبیین بکنید حرف بزنید فاطمه زهراء روز خوشی سخنرانی نکرد شما چه خطبه ای از فاطمه زهراء  در زمان پیامبر اکرم دارید اما در همین ۷۵ روز یا ۹۵ روز  چندین سخنرانی از زهرای مرضیه نقل شده است چرا؟چون
امروز روز فریاد است و الا روزی که خوشی است بنشینید جلوی چند هزار نفر حرف بزنید فایده ای ندارد زهرای مرضیه تببین کرد حرف زد بیان کرد غدیر را یادآوری کرد از غدیر حرف زد از علی حرف زد. ما واقعا از برخی از ساکتین گلایه داریم واقعا باید گلایه کرد انتظار این بود بعضی ها دوره بیفتند شهر به شهر  بروند بین مردم،مردم آن ها را می شناسند مردم به آن ها  احترام می گذارند از انقلابی که مبدا او عاشوراست دفاع بکنند چه آقایانی که به برکت این انقلاب صاحب منبر های  چند هزار نفر مستمع شدند چه آقایانی  که به واسطه همین انقلاب صاحب جلسات چند هزار نفر مستمع شدند روز سختی عیار آدم ها مشخص می شود این ها باید جواب بدهند فاطمه زهراء در روز سختی فریاد زد در روز راحتی که فریاد زدن هنر نیست.
اگر روز غدیر خم ۱٠٠ نفر خطبه هم می خواندند هنری نکرده بودند. اما روزی که حق علی غصب شد آمدند پشت در خانه علی فریاد زدند آن موقع اگر کسی حرف می زد
معلوم بود که چه عیاری دارند البته نو به نو انسان ها امتحان می شوند
ممکنه آنجا حرف بزند در امتحان بعدی مردود شود معلوم نیست این انقلاب فاطمه است. انقلاب فاطمه این است.
هرچقدر جو و فضا آلوده تر غبار الوده تر سخت تر  شد فریاد حق طلبانه حق خواهان هم باید بلند تر شود هرچه شرایط سخت تر شود مالک اشتر بیشتر شناخته می شود.

ختم خطبه اول با سوره توحید بود.

خطیب نماز جمعه زابل در خطبه دوم بیان داشتند:
قبل از بیان خودم و عزیزانم را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم.
دو سه تذکر که لازم است گفته شود
تذکر اول این است که باید گفته شود ما طی روز های گذشته و در این مدت که اغتشاشات و  مسائلی بود حسب ضرورت حجم اصلی مباحث خطبه را اختصاص دادیم به موضوعی که امروز جامعه به آن مبتلا است و اما این به این معنا نیست که مطالبات سیستان عزیز فراموش شده باشد
نو به نو در جلسات متعدد پیگیر مسائل هستیم  به خصوص موضوع آب بحث هایی هم با آقایان داشتیم و صراحتا هم دعوت کردیم که بیایند و به مردم گزارش بدهند گاهی می آیند به من گزارش می دهند منم عرض کرده ام  بنده نیاز به گزارش ندارم قبلا هم گفتم گزارش را من از مردم میگیرم شما بیایید و با مردم حرف بزنید
در حضور این امت خدا جو عرض میکنم آقایانی که مسئولید چه در سطح کشور چه در سطح استان حتی شهرستان بیایید و با مردم حرف بزنید اگر کاری انجام دادید بیایید بگویید، خاصه راجع به حق آبه و و تامین آب سیستان انتظار این مردم این است که شما بیایید بگویید الان کجای کارید.
این که میخواهید از فلان جا آب بیاورید و از فلان طرح انجام بدهیم آن طرح را اینجوری بکنید این ها را همه بلد هستند،ولی  بفرمایید الان کجایید؟ در موضوع منبع آبی تهلاب الان کجای کارید؟ در موضوع چاه های حرمک الان کجای کارید؟
در موضوع انتقال آب از دریای عمان الان کجای کارید؟ در مسئله چاه های ژرف الان کجای کارید؟ این ها را بیان بکنید ، ما هم از طرف مردم از شما می خواهیم گاهی من در جلسات با مسئولین تلخ حرف می زنم تلخی کلام ما که در جلسات است گاهی، دلیلش تلخی مزاق این مردم شریف است. شما با مردم حرف نمی زنید انتظار دارید هیچکس هم به شما اعتراض نکند این انتظار شما غلط است. وقتی مردم آگاه نیستند که چه کارهایی دارد اتفاق میفتد وانجام می شود حق دارند از شما معترض باشند. نباید ناراحت باشید که چرا به ما اعتراض کردند؟.
چرا فلان امام جمعه در خطبه فلان حرف را زد ؟ خب شما بیایید درستش را بگویید به مردم وقتی شما نمی آیید انتظارم نداشته باشید که
مردم گلایه از شما نداشته باشند. بعضا اقایان به ما می گویند ما کار انجام می دهیم بعد می آییم می گوییم دست شما دردنکند خدا خیرتان بدهد لطف کنید بگویید کجای کارید. به روز هم حرف بزنید. اگر این بشود آن خواهد شد قبول نیست
باید فلان اتفاق بیوفتد که این بشود هم قبول نیست. ماه به ماه بیایید گزارش بدهید شما چندتا طرح ملی بزرگ دارید برای سیستان دست شما درد نکند برای بلوچستان طرح دارید دستتان دردنکند  برای استان طرح دارید آفرین دستتان دردنکند کار می کنید دست شما درد نکند ولی
تا مادامی که مردم اطلاع نداشته باشند کان لم یکن است. چرا با مردم حرف نمی زنید؟ شاید یک دلیلش این باشد که امروز یک طرحی را شروع می کنند و بعد می گویند ما دو سال دیگر افتتاح می کنیم دو سال می شود بیست سال، الان می گویند چیزی نگوییم که اگر شد بیست سال دست ما زیر  نباشد خب این که بدتر است
یک جاده بزرگراه قرار بوده از زاهدان بیایید تا زابل  بیست سال است دارد انجام می شود بیست سال یک جاده بزرگراه دویست کیلومتری که بیست سال است تمام نشده است، هیچ افتخاری برای هیچکس ندارد
واقعا افتخار نیست من نمیدودانم شما به چه چیزی افتخار می کنید. آب دریای عمان را می آوریم آفرین دست شما دردنکند الان کجای کارید؟من اطلاع دارم  من این ها را برای خودم نمی گویم. مردم ازشما انتظار دارند مردم حق دارند که بدانند شما باید بیایید به مردم گزارش بدهید شما نان خور مردم هستید. شما نوکر مردم هستید. شما خادم مردم هستید. بندگان خدا بین زمین و آسمان مانده اند کشاورز ، سه سال است کشت نکرده،صیاد، آبی نبوده  که ماهی بگیرد، باغدار است بنده خدا کل باغش خشک شده، از زندگی ساقط شدند شما هم که روزه سکوت گرفته اید.
ظن و گمان ما این هست که زحمت می کشید، خیلی هم دارید زحمت می کشید، خیلی تشکر می کنیم خیلی ام ممنونیم اما بیایید بگویید چه کار دارید میکنید.
مسئول بالای دست جناب اقای مدیر کل که فقط وزیر  نیست،  مسئول بالادست وزیر رییس جمهور هم نیست، همین مردم هستند آن هم توی این زمان که دشمن دارد روی ناکارامدی نظام به شدت کار می کند سکوت شما یک جرم است یک خیانت است .
او دارد می گوید مسئولین هیچ کاری نمی کنند  مسئولشان کار می کند،  بعد نمی آیند با مردم حرف بزنند
حتی من به آقایان گفته ام در نماز های جمعه توی مصلی بیایید یک چیزی بگذارید یک تابلویی بگذارید و روی آن تابلو بنویسید ما در این یک ماه گذشته  این طرح انتقال آب را از اینجا آورده ایم اینجا. این کار را کردیم این که سخت نیست، آرام آرام مردم به شما شک می کنند شک کرده اند می. گویند این ها کار نمی کنند،  فردا می خواهید بروید مجلس به شما رای نمی دهند می خواهید بروید شورای شهر به شما رای نمی دهند مردم به شما اعتماد نمی کنند خب حق دارند اعتماد نکنند.
این یک نکته بود.
نکته دوم که خیلی مختصر عرض بکنم ما هفته گذشته گفتیم کسانی که نظام را دارند متهم می کنند اگر صادق هستند  بیایند مناظره بکنند الحمد الله رب العالمین هاضمه نظام ما آنقدر قوی است و قدرتمند است که در فضای گفتمانی همه عالم را به چالش می کشد هیچ،همه شبهات را با قدرت می تواند جواب بدهد اگر کسی حرف حسابی دارد از جمله سلبریتی های مذهبی اشکالی ندارد
در یک مناظره عادلانه مشارکت کنند  شرکت کنند و حرفشان را بزنند
ما هفته گذشته گفتیم، متوجه شدیم که امام جمعه مسجد مکی زاهدان هم  گفته من آمادگی دارم که مناظره بکنم خب  این اتفاق اتفاق خوبی است لذا من در این مورد عرض میکنم  ما اولا باید تشکر بکنم از طیفی از کارشناسان در حوزه های مختلف که آمده اند در میدان و می گویند که ماحاضریم  با این آقا و  مناظره بکنیم در هر فضایی که  امکان پذیر باشد. من از عزیزان که برخی هاشان تماس گرفتند و اعلام آمادگی کرده اند حقیقتا تشکر می کنم رویش های زیبای انقلاب هستند این ها.
ضمن تشکر از آن ها واغتنام فرصت پذیرش مناظره توسط امام جمعه مسجد مکی زاهدان عرض می کنم، ما آمادگی میزبانی این مناظره را داریم و هر زمان که اقتضاء داشته باشد و  طرفین مایل به این قصه باشند آمادگی داریم این مناظره را در همین مکان هم برگزار کنیم حتی اگر لازم باشد که صدا و سیما بیاید پخش بکند ضبط بکند مردم اطلاع داشته باشند. ما در این کار حتما خواهیم بود و ابدا به این فکر نمی کنیم که نتیجه مناظره چه خواهد بود. گرچه برای ما معلوم است.  باز هم عرض میکنم  آقایان اگر صادق هستند بیایند و با عقیده خود بیایند ودر یک مناظره عادلانه و فضای دوستانه شرکت بکنند بعد دیگر قضاوت با مردم.
ختم باسوره توحید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.