خطبه های نماز جمعه ۲۸ بهمن ماه زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی در مصلی المهدی عجل الله فرجه الشریف برگزار شد.

خطبه اول بسم الله الرحمن الرحیم . قال الله الحکیم فی محکم کتابه الکریم : وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ الضَّلَالَهُ. قبل از هر چیز خودم و شما رو به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم . در آستانه عید مبعث هستیم ، بعثت رسول مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله و سلم. سخن زیاد گفته شده است در باب اهداف  بعث انبیاء عظام، سلسله جلیله و مبارکه نبوت و رسالت. یکی از اهداف این هست که جامعه انسانی از ولایت طاغوت خارج و در ولایت حضرت حق وارد می‌شود. در سوره مبارکه نحل  آیه ۳۶  می فرماید که:  وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا   اولا ما برای هر امتی پیامبری مبعوث کردیم. دنیا و تاریخ بشر خالی از نبوت و اتصال وحیانی نبوده و نیست. دستور چیه  ،دستور این هست که :  أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ  بندگی کنید خدای متعال را، آن وجود دل انگیز و دلربائی که از شدت ظهور و بروز در عالم شما ، گاه به چشم شما نمی آید اورا  بپرستید، کرنش کنید دستور اول این  است، دستور اول، ارتباط با ذات ذی الجلال حضرت حق است که خالق شماست، رازق شماست که مدبر شماست ، که مربی شماست ، در تعقیبات نماز صبح که گفته می شود حَسْبِیَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِینَ حَسْبِیَ الْخَالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ‏ حَسْبِیَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِینَ . این خدای دلربای دل انگیز حقش این است که پرستیده شود. آیا دستور فقط همین است ،قرآن می فرماید : این دستور دوپهلو و دو جانب است، جانب اول اُعْبُدُوا اللَّهَ است. بپرستید پیشانی عزت را در برابرش به خاک مذلت بسایید. خیلی مهم است رفقا اینکه باور کنید که در برابر خدا باید کرنش کنید ، جهت دوم می فرماید: وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ، بله ممکن است که کسی زیاد عبادت کند، شبها روزها اصلا زندگیش پر باشد از عبادت اما عبادتی که اجتناب از طاغوت در آن نباشد ارزش ندارد ،نمازی،مسجدی، نمازجمعه ای که دشمنی با طاغوت در آن موج نزند نماز نیست، مسجد نیست ،نماز جمعه نیست. پس دو دستور هست که درواقع یک مغز یک شجر مبارک، و  یک میوه شیرین است. وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ آهای مردم می خواهید بدانید که این درخت بندگی شما میوه می دهد درخت بندگی شما مثمر است یا نیست ،نگاه کنید ببینید که نگاه شما  به طاغوت چه نگاهی است آن نشان می‌دهد که شما چقدر بنده ی خدا هستید اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ یک وقتی ذیل ولایت طاغوت قرار نگیرید ،البته شما مختارید ما شما را مجبور نمی کنیم که بندگی کنید که بندگی کنید لذا می فرماید: فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ بعضی آدمها هستند که ظرف وجودشان را آنقدر آماده می کنند که خدا شهدشیرین هدایت در قلب آنها می ریزد و خودشان را در معرض هدایت خدا قرار می دهند. فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ قلب شان،دلشان،عمل شان ،وقتی شما در برابر عظمت خدا تسلیم بودید خدا هم درهای هدایت را به روی شما باز می کند و شکی در این معنا نیست ،هدف بعثت همین است بروید در خانه خدا و ذلیلانه زانوبزنید،ناله بزنید، مُنْکَسِراً مُسْتَقیلاً خدایا من شکسته ام، مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْقَوِىُّ وَ اَنَا الضَّعیفُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الضَّعیفَ اِلا الْقَوِىُّ تو قوی هستی، تو عزیز ذوانتقام هستی، تو صاحب صولتی ، تو صاحب شوکتی ، تو صاحب عظمتی و من ضعیفم ، حق این است که تو به من رحم کنی ، چقدر قشنگ است این حال ،اما این حال آن زمانی میوه شیرین می دهد که در برابر طاغوت   کَالجَبَلِ الرّاسِخِ باشی . محکم در جنگ جمل امیرالمؤمنین پرچم را به پسرش محمدحنفیه داد و فرمود پسرم کوه لرزید تو نباید بلرزی، پاهاتو محکم در زمین نگه دار اِرْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَى الْقَوْمِ، آخر صف دشمن را ببین و بعد فرمود: جمجمه ات را به خدا عاریه بده الله اکبر ،اونی که باید در برابر خدا ذلیل باشد در برابر طاغوت بایدجمجمه اش را به خدا بدهد پیام بعثت این است. حال اگر کسی یا عبادت نکرد  یا عبادت کرد بدون  اجتناب از طاغوت دعوتش کرد حسن  بصری را  به  جنگ،  امیرالمومنین  اسدالله الغالب  دعوتش کرد که  کیان اسلام در خطر است بلند شو  ،  پاشو،  دستی به ریشش کشید سبحان الله  ،  نرفت بعدا امیرالمومنین  فرمود: حسن نیامدی،  گفت  یک ندائی شنیدم در آسمان به من  گفت القاتِلُ و المَقتولُ کلاهُما فی النّار هم قاتل در آتش است هم مقتول در آتش است کجا میخواهی بروی نیامدم آقا فرمودند : فهمیدی کی بود ؟ گفت یک ندای رحمانی، فرمودند: نه ! برادرت شیطان بوده. توئی که از حمایت امام زمانت دست برداشتی ، سبحان الله تو بدردت نمی خورد. همان سبحان الله تو را وارد چاه ویل می کند. که با آن سبحان الله داری خیانت میکنی  هدف بعثت این است  و الا مغز بندگی کردن  حتی در ادیان بسیطه هم بوده  ،  همواره بشر نگاهش  به  آسمان بوده، نبوده؟  اما اجتناب طاغوت است  که این پیام را معلوم میکند. یک کسی  سوالی داشت از عیسی بن مریم علیه السلام  گفت: شما به ما فرمودید که  اگر  چهل شبانه روز خالصانه از خدا  درخواستی بکنیم، اجابت میشود فرمود: بله.  عرض کرد آقا من  چند چهل شبانه روز  درخواستی داشتم و اجابت نشد، چرا؟  جبرئیل  نازل شد به عیسی بن مریم  عرض کرد: اگر تا  آخر عمرش مشغول  درخواست باشد  اجابت نمیشود،  چرا؟  گفت جناب عیسی! به تو شک دارد،  کسی  که ولی زمانش را  تنها بگذارد  کدام  عبادتش میتواند به اجابت برسد تو به عیسی شک داری، دنبال حاجت خودتی؟ تو به موسی ایمان  نداری،  دنبال حاجت خودتی تو به آرمان محمد  صلی الله علیه و آله و سلم  در مورد  جانشین به حقش خیانت میکنی،  دنبال بندگی خدایی؟ نه این حرفها  نیست،  لذا می فرماید که:  یک بندگی خدا،  دو  اجتناب  از طاغوت خب حالا دو تا میوه میدهد روی درخت،  آن کسی که عمل میکند  فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ   درهای هدایت به رویش بازمیشود، مورد لطف و مرحمت خاصه ی  حضرت  حق قرار میگیرد  ، میشود حبیب بن مظاهر  میشود سلمان فارسی،  میشود مقداد،  میشود عمار  میشود آن همه صحابی بزرگوار  نبی مکرم اسلام  که تا آخرین نفس  پای عهدشان بودند غره ی عنوانشان  نشدند و با منافقین و یهودهم دست در دست ندادند. اما  هستند کسانی که  دستشان از رحمت الهی، کوتاه میشود  آنهایی که  عبادت ندارند یا عبادت دارنداما  از طاغوت متنفر نیستند می فرماید : وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ الضَّلَالَهُ. مقرر شده که اینها در تاریکی و گمراهی بمانند. چه بسیار عبادت کنندگانی که در قعر جهنم می سوزند ، کم نیست ، چرا ؟ چون دست در دست طاغوت می گذارند . حالا این دست در دست طاغوت گذاشتن البته انحایی دارد. یک کسی میرود نان طاعوت را می خورند. یک کسی میرود سخنگوی طاغوت می شود. یک کسی هم پشت بلند گو از طاغوت دفاع می کند. رفقا اگر می خواهید عاقبت بخیر باشید ، ببینید دشمن امیر المومنین در امروز مثل جریان خبیث عبری عربی ، مثل جریان خبیث عبری تکفیری در جهان بینی شما کجاست. امروز ببینید آنها کجای جهان بینی شما قرار دارند. اگر اجتناب از آنها دارید ، بدانید عاقبت بخیرید. اگر ذره ای دلتان لرزید، بدانید که درهای جهنم برویتان باز شده ، زیر پای هرکدام از ما چاه ویلی هست که باید مراقبش باشیم. اگر من از این بلند گو استفاده کنم تا طاغوت را محترم کنم ، درون چاه ویل با شما حرف میزنم ، کسی که راحت می گوید بنشینید وبا اسرائیل صلح کنید . نمی فهمد که درون چاه ویل دارد حرف میزند. چون در برویش باز شده و سقوط کرده. حواسمون جمع باشد. بحکم سوره مبارکه برائت ای بسا در زمانه ما مرگ بر آمریکا گفتن فضیلتی بالاتر از خیلی از اعمال داشته باشد. چون اجتناب از طاغوت است. قرآن عهد کرده که از طاغوت اجتناب کنید. و این هدف بعثت است. خطبه دوم حجت‌الاسلام مجتبی‌عزیزی خطیب نماز‌جمعه شهرستان زابل در خطبه‌های این هفته نمازپس از سفارش به تقوای الهی بیان کرد: در تذکری عرض می‌کنم مردم گلایه‌هایی دارند و به صورت عموم گلایه‌های درستی است، مسئولین هم توضیحاتی در کل زمینه‌ها دارند و خواهشی که دارم این است که مسئولان مربوطه در شرکت نفت و شهرداری، شرکت گاز وآب و فاضلاب، گزارشی در این زمینه به مردم ارائه دهند که اگر اشکالاتی است شنیده و برطرف شود. وی افزود: امسال روز ۲۲ بهمن تفاوت معناداری با سال های گذشته داشت و چرایی این حضور با این‌همه سختی و مشکلات بنظر می آید جای تحقیق میدانی بسیار مهمی داشته باشد. چرا هر چه دشمن بیشتر فشار می‌آورد مردم بیشتر پای‌کار انقلاب هستند، شاید مهمترین دلیل آن این باشد که انقلاب‌اسلامی از اول تا به امروز انقلاب منفعت‌‌طلبان نبوده و نیست، نهضت اسلامی ما امتداد بعثت است. حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: در این نظام و انقلاب معنویت در نقطه‌ای و قله ای بارها قرار گرفت که شاید در طول تاریخ قرار نگرفته باشد، شما اعتکاف را ببینید شاید پنجاه سال پیش اسمی از اعتکاف در شهر‌های بزرگ هم نبود، ولی امسال در شهر زابل چندین مسجد برای اعتکاف داشتیم که معتکفین با چه حالی ، با چه وضعی ، با چه صفایی مشغول مناجات بودند و شهرهای بسیار، هزاران مسجد در همین ایام اعتکاف اوج رسیدن به قله فدا کردن جان برای مکتب در همین نظام اتفاق افتاد، در دفاع‌مقدس در دفاع از حرم، در کرونا چه تعداد از نیروهای کادردرمان با همه وجود خطر را به جان خریدند وقتی که خانواده ها پرهیز داشتند نزدیک میت خودشان بشوند ، طلبه‌ها گروه‌های جهادی تشکیل داده بودند و بنده خدا را غسل میدادند ، کفن می کردند ، دفن می کردند ، نیروهای جهادی ،بسیجی ها که گنج انقلابند. معنویت به یک اوجی رسید به یک موج بلندی در این چهل‌و چهارسال رسید، در اجتناب از طاغوت هم مشخص همین راهپیمایی بیست و دوم بهمن . انقلاب‌اسلامی حرکتی بود، اتفاقی بود که به دنبال تحقق ولایت‌الله بوده و هست .به دنبال تحقق أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ بود و نظام اسلامی دنبال این است لذا چهل‌و چهار سال در مقابل همه استکبار با صلابت زخم برداشتیم اما ایستاده ایم و این یعنی اجتباب از طاغوت. انقلاب اسلامی چرا ماندگار است وچرا مردم با این‌همه فشارپای‌کار انقلاب‌شان هستند، چون به دنبال تحقق حاکمیت اطاعت از اولی‌الامر است مگر قرآن نفرمود: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا أَطیعُوا اللَّهَ وَأَطیعُوا الرَّسولَ وَأُولِی الأَمرِ مِنکُم انقلاب اسلامی به دنبال تحقق اطاعت از اولی‌امر است و چه افتخاری بالاتر و چه پیشرفتی بالا تر ، بهتر از این شیرینی که انقلاب‌اسلامی زمینه‌ساز ظهور ولی الله الاعظم ، حجت بن‌الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ساز و کار ملکوتی ولایت فقیه که ریشه در قرآن و سنت دارد امروز دنیا را دارد به آستانه ظهور می‌رساند. چه مدالی بالا تر از این که پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ. این حدیث مال شماست ، در سطح و شان و جایگاه شماست ، خوش بحالتان که شما زمینه ساز ظهور آخرین ذخیره خدائید. چه از این بالاتر ؟ البته خدمت مسئولین عرض می‌کنم آقایان، مردمی که این‌گونه پای‌کار انقلاب هستند زمان کار شما از هشت صبح تا ساعت دو بعدازظهر نیست بلکه من‌السحرالی‌السحر است، بیاد بیورید شبهای عملیات و شبهای دفاع مقدس را که گاهی رزمندگان ما دو ساعت نمی خوابیدند در شبانه روز امروز جنگ است و زمین و میدان این جنگ هم سفره مردم است آن هم مردمی که زمینه‌ساز ظهور هستند، شما به زمینه‌سازان ظهور خدمت می‌کنید، نفس کشیدن برای خدمت به این مردم ذکرخداست و چه افتخاری بالاتر از این است چه پیشرفتی بالاتر از این است. دیدم که آقایی گفته است که ۴۴ سال ازانقلاب گذشته ما پیشرفت نکردیم پسرفت کردیم خب شما چشمت نمی بیند ما چه بکنیم ، بله نمی تونید پیشرفت انقلاب را ببینید شاید می دانید که دیگه قله در منظر قرار گرفته می دانید ، داریم به قله می رسیم ما روزبه روز می بینیم که انقلاب اسلامی قدم های بلند به سمت تحقق تمدن توحیدی برمی دارد آنها هم می بینند و می دانند، یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ دوستان کیف کنند حسودان بمیرند از حسادت از این روایت رسول خدا که فرمودند: کسانی از مشرق عالم پیدا می شوند که فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ. حکومت حجت خدا را زمینه سازی می کنند. چرا در ۲۲ بهمن مردم می آیند چون مامور خدا هستند چون زمینه ساز هستند هر راهپیمایی ۲۲ بهمنی قدمی به سمت ظهور است، شما ببینید حضرت آقا روحی فداه فرمودند: که من به ملت ایران اظهار تعظیم می‌کنم ،شما کی هستید که نائب عام امام زمان علیه السلام در برابر شما دست به سینه تعظیم می کند چه کردید شما؟ حکیمی که عیار حکمت به فهم او گره خورده ، فقیهی که درنوآوری در فقه تاریخ فقه را متحول کرده است، رهبری که در مدیریت جهان اسلام گره‌گشای سخت‌ترین گره‌های مستضعفین شده، شخصیتی که وقتی صدها و هزاران مغز می نشینند طراحی می‌کنند با یک سخنرانی همه طراحی های آنها را به باد می دهد، در برابر شما می گوید من شما را تعظیم می کنم چرا؟ چون او افق را می بیند، می بیند که این راهپیمایی ما را دارد به ظهور می‌رساند او حکیم است او واصل است ، می بیند که این مردم با همه سختی‌ها و تلخی ها که بعضی از این تلخی تقصیر امثال ماست ، کارنکردن‌ها،بله بعضی از تلخی از جانب ماهاست. باهمه تلخی‌ها، سختی‌ها مردم مثل دریا می آیند موج می‌آیند ، سیستان تشنه روز ۲۲ بهمن انگارآب حیات از زمینش جوشیده، اینها معنا دارد ،البته عرض می کنم خدمت شما طبیعی است که کسانی هستند که به دنبال حاکمیت طاغوت هستند به دنبال اجتباب از حاکمیت اولی الامر هستند، قرآن کریم حرفی دارد عجیب، أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمٰا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ وَ یُرِیدُ الشَّیْطٰانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلاٰلاً بَعِیداً . عده ای هستند که گمان می کنند ایمان دارند آنها ندارند چرا، یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحٰاکَمُوا إِلَى الطّٰاغُوتِ قبل از ترجمه این آیه اشاره کنم به آیه قبلش که فرمود از خدا اطاعت کنیسد از رسول اطاعت کنید از اولی الامر اطاعت کنید قرمود: فَإِن تَنازَعتُم فی شَیءٍ فَرُدّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسولِ اگر بین شما اختلاف شد حواستان باشد در خانه خدا و رسول او برید آیه ۵۹ سوره نساء و آیه ۶۰ سوره نساء که می فرمابید. یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحٰاکَمُوا إِلَى الطّٰاغُوتِ عده ای هم هستند با شما اختلاف دارند برای حکم سراغ طاغوت می روند، یادتان می آید عده ای در همین مملکت ما گفتند رفراندوم تشکیل دهید با حضور ناظران بین اللمللی ، این مصداق یَتَحٰاکَمُوا إِلَى الطّٰاغُوتِ یک آقایی فریاد زد رفراندوم فوری تشکیل دهید به خواست جمهور تن دهید، حالا جمهوری که مدنظر این آقا بود چه کسانی بودند ؟یه عده ای از این اراذل و اوباش آمده بودند در خیابان ها و سطل زباله ای را هم آتش زدند گرفتار فضای شده بودند، بگذریم از بچه های عزیزمان که فریب خورده بودند آنها برای ما عزیز هستند، شیشه خانه مان را بشکنند در آغوش می گیریم دوستشان داریم آقا هم می بخشد شان آنها را، و بعد در بوق و کرنا کنند که فلانی درخواست رفراندوم با حضور ناظران بین المللی دارد، کدام بین‌الملل، بین‌امللی که در برابر مرگ صدها و هزارها کودک یمنی لال است وهیچ کاری نمی کنند می خواهی آنها بیایند به ما نظارت کنند یَتَحٰاکَمُوا إِلَى الطّٰاغُوتِ کسی که می گوید رفراندوم برگزار کنید با حضور ناظران بین المللی اینها دارند با قرآن می جنگند. قبول رفراندوم” چطور دویست سیصد نفر در همین زاهدان آمدند مغازه های مردم شیشه شکستند و مغازه مردم را آتش زدند شدند مردم اما هزاران نفر که در خیابان آمدند در راهپیمایی ۲۲ بهمن مردم نیستند؟ ، جمهور روز ۲۲ بهمن آمد در خیابان و حرفش را زد ، ۴۴ سال است ، ۴۴ رفراندوم در ۲۲ بهمن برگزار شده باز هم برگزار خواهد شد، ۴۴ ساله ۴۴ روز قدس رفراندوم برگزار شده باز هم خواهد شد، ۴۴ ساله ۴۴ سیزده آبان رفراندوم برگزار شده باز هم خواهد شد ، در تشییع جنازه امام پیکر نازنین آن عزیز ، در تشییع پیکر سردار دلها در تشییع پیکر پاک شهدای گمنام همه اینها رفراندوم است، کدام کشور را سراغ دارید که ۴۴ سال صدها بار رفراندوم تشکیل داده باشد . البته این قسم آدم ها این رفراندوم ها را نمی بینند حق هم دارند بندگان خدا، سطحشان، قاعده ذهنشان قاعده قلبشان در سطح رفراندوم ما نیست یا نمی بینند یا به دستور اتاق فرمان عبری تکفیری دستور دارند که نبینند. اما حالا نوبت اینهاست که صدای مردم را بشنوند صدای جمهور را بشنوند ، اما چه کنیم رفقا که قرآن توصیف می کند اینها را وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ  پرده های حقد و کینه بدری، احدی، خیبری حنینی قلب اینها را تسخیر کرده است چه کنیم که سنگینی عداوت و دشمنی گوش اینها را از کار انداخته پس نخواهند شنید شما هم اینها را حساب نکنید که: خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَهَ ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.