خطبه های نماز جمعه ۱۲ اسفند شهرستان زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته با حضور پرشور مردم و به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی در مصلی المهدی عجل الله برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل ازهرچیزی خودم و شما را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم.

ایام نزدیک می شود به میلاد منجی عالم بشریت حجت ابن الحسن ارواحنا فداه لذا
هم خطبه اول و هم خطبه دوم در واقع به هم متصل هستند، بحث را از اینجا شروع کنم که امام عسکری علیه السلام نامه ای می نویسد به ابن بابویه قمی پدر شیخ صدوق
در نامه می نویسند که:

عَلَیْکَ بِالصَّبْرِ وَ اِنْتِظَارِ اَلْفَرَجِ
برای شما لازم است دو چیز:
اول، اینکه صبر داشته باشید و دوم منتظر فرج باشید.
صبر پیامش معلوم است واضح است من بخواهم صبر را خیلی ساده، خودمانی ترجمه بکنم
صبر این است حریف خودت باش معنای صبر این است.
در مصیبت در بلا در سختی در مواجهه با گناه، در وقت عبادت حریف خودت باش
بگذار عنانت دست خودت باشد.
اگر عنان خودت را دستت گرفتی صبور هستی پس توصیه اول امام این است که حریف خودت باش
نماز داری میخوانی شیطان تو را می کشاند به سمت ریا حریف خودت باش.
بلایی بر تو نازل می شود شیطان تو را می کشد به سمت بی تابی حریف خودت باش مصیبتی برتو وارد می شود شیطان تورا می کشاند حریف خودت باش،خودت را، خدای خودت را، دشمن خودت را بشناس این یک.
دوم می فرماید: بعد از صبر انتظار فرج است. درستش این است
اگر افسارم دست خودم باشد شیطان
که یُوَسوِسُ فی صُدورِ النّاس
نمیتواند مرا دنبال خودش بکشاند واقعیت قصه این است برادران! خواهران !
برنده ترین سلاح شیطان علیه ما خودمان هستیم ما خودمان برنده ترین سلاح در دست شیطان هستیم
اصلا تخصص شیطان این است که کاری بکند که ما با دست خودمان، خودمان را نابود کنیم
هرگز شیطان تفنگ نمی گیرد دستش و به سمت ما شلیک بکند این ماییم که خودمان خودمان را از بین میبریم. کی؟
وقتی که اختیار خودمان و ذهنمان را بدهیم دست شیطان،
اختیار عقلمان را بدهیم دست شیطان
اختیار دلمان را بدهیم دست شیطان
من شب قبل از آنکه بخوابم با خودم فکر میکنم امروز در بازار آزاد دلار بود مثلا ۵٠ هزار تومان ،
فردا دلار می شود احتمالا ۵۳ هزار تومان
فردا که از خواب بیدار می شوم خواه یا ناخواه زندگی خودم را با دلار ۵۳ هزار تومانی شروع میکنم
حالا این دلار کجای زندگی من است دقیقا؟ هیچ جا
اما توی ذهن من هست و از ذهنم می آید در زندگی من
من با دست خودم مال خودم را به خاطر این ذهنیت حرام میکنم
میگم میخواهم من پارچه را بفروشم به این قیمت اما فردا می شود فلان قیمت خب من باید به آن قیمت بفروشم.
اقتصاد دانان به این می گویند انتظار تورمی
شیطان می آید در وجود من با این ذهنیت، لذا فردا من درصدی مال حرام می آورم در زندگی خودم به همین راحتی
و این من می تواند ۸۵ میلیون نفر باشد از تاجر و وارد کننده و صادر کننده گرفته تا مردم عادی
خدمات می دهد کاری می کند کار فنی می کند. تخصص شیطان این است، ما را از فردا بترساند، و ما همواره در مقابل خودمان یک فردای تاریک داریم.
و این فردای تاریک همیشه من را امروز می ترساند
و چون من امروز می ترسم فردای تاریک را خودم رقم میزنم
این تخصص شیطان است و البته در کارش استاد است ملا هست می فهمد باید چیکار بکند
حال امام عسکری علیه السلام می فرماید: اگر می خواهی به این بلا گرفتار نشوی
حریف خودت باش بگو خدای امروز خدای فردا هم هست.
خدایی که به من کمک کرد که این زندگی تا اینجا بیاید از اینجا به بعد هم می رود
ببخشید امروز زندگی سخت است درسته؟
ده سال پیش راحت بود؟
راحت بود؟ بیست سال پیش راحت بود؟ سی سال پیش راحت بود؟ چهل و پنج سال پیش خیلی راحت بود؟ ۶۵ سال پیش چی؟ راحت بود؟ نه
همیشه سخت بود زندگی همیشه سخت است ، قرار نیست زندگی راحت باشد اما یک اشکال وجود دارد اون هم این است قبلا هم گفتم جاهای مختلف هم گفتم الان هم جایش است بگویم، ببینید رفقا تحمل زندگی سخت ممکن است مشکل ما در سخت بودن زندگی نیست که همواره زندگی ها سخت بوده مشکل ما در تلخی زندگی است مشکل مادر آشفتگی زندگی است نه در سختی زندگی
آدمی که دلش خوش باشه گوشتم گیرش نیاد زندگی می کند آدمی که دلش خوش نباشد بهترین غذاها داشته باشد زندگی اش تلخ است.
چه بسیار آدم هایی هستند، خیلی هم مال دارند اما می گویند ای کاش این اموال را نداشتم راحت می خوابیدم کم نیستند
فقیر حسرت زندگی غنی را دارد
غنی حسرت زندگی فقیر را دارد.
قران به این مدل زندگی می گوید:
مَعیشَهً ضَنْکا
یعنی زندگی تلخ، نه سخت،
آشفته، پرمشقت و البته دشمن هم دنبال این است که زندگی ما را پر مشقت و تلخ بکند.
مقام معظم رهبری دقیقا یک سال پیش فرمودند: دشمن دنبال حرام خوار سازی است چطور می شود ما حرام خوار می شویم؟
اینکه ذهنمان را می دهیم دست شیطان، شیطان می آید به من القا می کند در القایش به من می گوید: فردا زندگی سخت تر است خیلی سخت تر است یک کاری بکن و ما ۸۵ میلیون نفریم و به همه همین را می گوید و همه ما میخوابیم در حالی که خیالمان این است، زندگی سخت تر است
بعد فردا می شود چون ذهنیت ما این است که زندگی سخت است زند

گی را برای خود سخت می کنیم به همین راحتی
امام عسکری علیه السلام می فرماید:
حریف خودت باش ذهنت را نفروش، حاج آقا زندگی سخت است ،
بله زندگی سخت است ما که نگفتیم آسان است.
زندگی سخت است همه قبول داریم که زندگی سخت است، اما امام می فرماید نو حریف خودت باش اون موقع توقع داشته خدا هم اسباب برون رفت از این بلا و سختی را برایت فراهم کند ، خدا فراهم می کند ببینید من یک مثال بزنم
من امشب که می خواهم بخوابم ذهنیتم این است فردا روزگار سخت تر از امروز است توی جیبم هم
صد هزار تومان پول دارم صبح که از خواب بیدار می شوم دوست من به من زنگ میزند حاج اقا سلام، حالتون خوبه؟ داری ۲٠ هزارتومان قرض بدهی؟ مثلا
اول چیزی که به ذهنم می آید. چیست؟ اینکه امروز، روز سختی است. اولین چیزی که توی ذهن من خطور میکنه اینه که بگو نه!
چون خودت بهش نیاز داری من برای دوستم زندگی را سخت تر می کنم در حالیکه خدا فرمود تو قرض بده من ضمانت می کنم. مهم است خدا می فرماید تو قرض بده من ضمانت می کنم تو نترس اما آن: یُوَسوِسُ فی صُدورِ النّاس.
دیشب آمد چیکار کرد القا کرد به من و من زندگی را برای دوست خودم تلخ کردم
ممکن است تا شب به این پول نیاز پیدا نکنم ولی چون ذهنم درگیر است، دست خودم را محکم میگیرم
خسیس می شوم یعنی به دوست خودم نمیدهم
بچه من می آید بابا من دوست دارم فلان میوه را بخورم میگم نه فردا روز سختی است. لذا خرج نمیکند بخیل می شود خسیس کسی است که نمی گذارد دیگران از نعمت که او دارد استفاده کنند بخیل اونی است که نه می گذارد دیگران استفاده بکنند و نه
خودش استفاده میکند خب زندگی برای خودش سخت شد برای دیگری هم سخت شد. خب حالا این آدم را ضرب در ۸۵ میلیون نفر بکنیم چقدر زندگی ها سخت می شود.
اصلا با دولت و اینا هیچ کار نداریم خودمان و بین خودمان
بپذیریم که یک کسی است این ذهن ها را با خودش کنترل میکند و این کنترل ذهن مهم است.
دلار گرانی اش از ذهن ما شروع شد و آمد در بازار گران شد کافی بود
اول آدم هایی که ذهنیت پیدا کردند این ذهن را دور می ریختند می گفتند نه مشکلی نیست.
البته برخی ها ذهنشان مریض است آن ها بحثشان جداست.
و این زنجیره ای پخش می شود، همه به هم وصل هستیم. من زندگی آقا را تلخ می کنم اقا زندگی اقا را تلخ می کند و تلخ تلخ
تا کل زابل ، کل مملکت ، کل دنیا کافی است که امروز شایعه بشود که امروز مثلا ، مثلا لپه از فردا می خواهد سه برابر بشود فردا تا ظهر توی بازار زابل لپه پیدا نمی شود نه فقط زابل بلکه همه جای ایران، خارج ایران.
ذهن هایمان را کنترل کنیم این مصداق صبر است وقتی این هیجان آمد سراغت خودت را کنترل کن
وقتی که کنترل کردی حالا می گویی که خدایا زندگی سخت است تو آسان و روانش کن تو به این کم من برکت بده تو به این نداری من برکت بده. رو کنیم به خدا و از خدا بخواهیم. خدایا بحق فاطمه زهرا سلام الله علیها توفیق بندگی خالص به همه ما مرحمت بفرما.

ختم با سوره توحید بود

خطبه دوم نماز جمعه ۱۲ اسفند زابل

پیش از کلامی خودم و شما را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم. قبل از آنکه بحثم را ارائه بدهم، تذکرا عرض میکنم هفته های آخر سال را داریم طی میکنیم استدعا دارم از دستگاهای نظارتی از فرمانداری، استانداری و همه دستگاه هایی که به نحوی از انحاء کارشان، کار نظارت است و کارشان کار ارزیابی است. خاصه خدمت برادر عزیزم جناب آقای سردار کرمی استاندار جهادی و انقلابی و در منطقه هم جناب آقای فرماندار اقای سنجرانی که الحمد الله همه خدوم هستند و زحمت کش خواهش میکنم که از مدیران مجموعه های دولتی یک ارزیابی دقیقی اولا انجام دهند و ثانیا این ارزیابی ها را به نحوی که صلاح می دانند اگر صلاح بر انتشار بود انتشار و اگر صلاح بر انتشار نبود به دستگاه های ذی ربط ارائه بدهند و به هر حال عزیزانی متصدی امور هستند ضمن تشکر از زحماتی که در طول سال کشیدند توقع ما این است اگر مدیری در هر رده ای و جایی تعمدا ترک فعل هایی دارد کوتاهی های متعددی داشته در طول سال و یا مردم راضی نبوده اند و عدم رضایت را نیز اعلام کرده اند، حتما بدون مماشات این گونه افراد را به مدعی العموم معرفی بکنند و مدعی العموم هم حسب ضوابط ان شاء الله برخورد قاطع بکند این درخواست ماست چون مسئولیتی که کسی می پذیرد آن مسئولیت امانت خداست،امانت ولی خداست امانت مردم است، بیت المال است باید معلوم شود امانت دار بودیم یا نه و این امانتداری باید ارزیابی شود. مسئولی اگر زحمت کشیده کار کرده تلاش کرده باید از او تشکر شود در اخر سال باید از او تقدیر شود باید حمایت شود باید کمک شود. مسئولی هم که دنبال نام و نان و که خدای نکرده که البته خیلی کم است اینجا وظیفه دستگاه های نظارتی است که قوی وارد بشوند و وظیفه مدعی العموم است که سریعا این را در ساز و کار های قضایی مورد عمل قرار بدهد ما تشکر میکنیم از همه مسئولینی که زحمت می کشند تلاش میکنند و خبر هم داریم.از خیلی زحمات قدر دان هم هستیم تشکر هم میکنیم‌. ولی این به این معنا نیست که چشم ها بسته شود و اگر کسی کاری نکرد و بعد هم انتظار داشته باشد از او تجلیل هم بشود! این خلاف مروت و جوانمردی است. این خواهشی است که ما داریم استدعایی هم داریم که عزیزان محکم بگیرند و جدی پیگیری کنند. به هر حال عملکرد یک ساله آقایان است، خیلی ها اول سال آمدند به ما قول هایی دادند ما همه آن ها هم مضبوط است و نه فقط پیش ما بلکه پیش همه گفته شده است. مثلا سال ۱۴٠۱ فلان بودجه داریم برای این کار و این کارها را انجام خواهیم داد خب الان آخر سال است، چه کردید؟ اگر نتوانستید، چرا نتوانستید؟ اگر. مانعی بوده چه مانعی بوده؟ اکر مانعی نبوده خب شما چرا هستید؟ لذا مسئله مهم است ان شاالله عزیزان ما این مسئله را قویا پیگیری بکنند. گاهی اوقات هم دستگاه های نظارتی و مدعی العموم و امثال این ها گلایه هایی به ما میکنند که حاج آقا ما با یک کسی می خواهیم برخوردی بکنیم قانونی یک دفعه میبینم ۱٠_۱۵ نفر محاسن سفید محترم می آیند که این آقا از طایفه ماست و فلان.. مردم داری خیلی خوب است یک نعمت است اما اگر این مردم داری باعث شود حقی را ضایع کنیم ما شریک ظالم هستیم. طرف ظلم کرده جور کرده است محکم هم ایستاده و می گوید خوب کردم، بعد من محاسن سفید می روم دیگران را توی رو دربایستی گرفتار میکنم که آقا ولش کنید. نه خیر چرا ولش کنیم یه وقتایی ممکن است اسمش مردم داری باشد ولی واقعیتش چیز دیگری باشد. بله آقایان گاها گلایه میکنند و من خواهش میکنم این ها را مدنظر داشته باشیم من راجع به مردم داری محاسنش معایبش نکاتی را آماده کرده ام وقت بشه بحث میکنم واقعا برکات زیادی دارد اما باید سر جای واقعی خودش باشد. عرض کردیم که امام حسن عسکری علیه السلام نامه ای نوشت به ابن بابویه و در نامه نوشتند: عَلَیْکَ بِالصَّبْرِ وَ اِنْتِظَارِ اَلْفَرَجِ لازم است که دو کار بکنید یک صبور باشی خودت را کنترل کنی و دوم اینکه منتظر فرج باشی خب این انتظار فرج یعنی چه؟ بعد حضرت در ادامه نامه می نویسند: قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِی اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ با فضیلت ترین اعمال امت من انتظار فرج است. انتظار فرج جنسش و حقیقتش از جنس فعل است نه از جنس حال. رسول خدا و اهل بیت به ما نمی گویند حال انتظار داشته باشید می فرمایند، منتظر باشید،فعل انتظار داشته باشید یعنی چه؟ یعنی اینکه انتظار از جنس فعل است از جنس اقدام است از جنس حرکت است. اگر اقدام است اگر فعل است. آن عملی که انتظار فرج است چیست؟ آن اقدام چه اقدامی است؟ اقدام، حسب روایات و آنچه حضرات معصومین بیان فرمودند: عبارت است از اینکه ما وظیفه داریم زمینه سازی کنیم فرج را. یعنی آن گشایشی که خدا ایجاد می کند آن گشایش یک حاکمیت است، حکومت است،البته حکومت عالم گیر و فراگیر حکومتی که همه دنیا را زیر یک پرچم بیاورد پس ما منتظر یک حکومت عالم گیر عادلانه هستیم وظیفه ما چیست؟ وقتی که روایات را نگاه میکنیم در روایات اهل بیت علیه السلام یک ردی پیدا میکنیم از این نقطه که من در روایتی برای شما بیان کنم امیرالمومنین علیه السلام می فرماید؛ تُقْبِلُ رَایَاتٌ مِنْ شَرْقِیِّ الْأَرْضِ غَیْرَ مُعْلَمَهٍ لَیْسَتْ بِقُطْنٍ وَ لَا کَتَّانٍ یک پرچم هایی پیدا می شوند از سمت شرق که شرق ممالک عربی می شود ایران ما در روایات بسیاری داریم که می فرمایر این پرچم، از خراسان پیدا می شود گاه می فرماید از طالقان پیدا می شود، گاه می فرماید از ری پیدا می شود گاه می فرماید از قم پیدا می شود. یعنی در این جغرافیا که امروز نام این جغرافیا ایران هست پرچمی پیدا می شود پرچمی به اهتزاز در می آید. جنس پرچم چیست؟ حضرت می فرماید: لَیْسَتْ بِقُطْنٍ وَ لَا کَتَّانٍ حواستان باشد پرچم اصطلاحی نیست،پنه و نخ و اینا نه، پرچم در آثار روایی و فرهنگ جامعه بشری نماد حکومت است. پس یک حکومتی به وجود می آید این. حکومت پرچمداری می کند پرچم این حکومت علامتی هم دارد، می فرماید: لَیْسَتْ بِقُطْنٍ وَ لَا کَتَّانٍ وَ لَا حَرِیرٍ مَخْتُومٌ فِی رَأْسِ الْقَنَاهِ بِخَاتَمِ السَّیِّدِ الْأَکْبَرِ پرچمی به نیزه ای برافراشته می شود یعنی یک حکومتی با مبنای مقاومت که نیزه علامت مقاومت است یک حکومت با فلسفه مقاومت به وجود می آیدبِخَاتَمِ السَّیِّدِ الْأَکْبَرِ سید اکبر وصف نبی مکرم اسلام است. نقش آن پرچم نقش انگشتر رسول خداست. پیامبر اکرم انگشتر های فراوانی داشت در اکثر انگشتر های پیامبر روی نگینش نوشته بود لااله الاالله اگر بفرمایید این پرچم، پرچم اصطلاحی است پرچمی است که لااله الا الله نقش بسته است. اگر بفرمایید این پرچم اصطلاحی نیست این پرچم فلسفه اش در مقابل مستکبران عالم است، این پرچم، پرچم توحید است. هفته گذشته گفتیم: ان اعبدُ الله واجتنبوا الطاغوت. این پرچم این است. یَسُوقُهَا رَجُلٌ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ . یسوقهایعنی رهبری میکند آن پرچم را. پس این حکومت رهبری دارد آن رهبر از نسل رسول مکرم اسلام است. ببینید پرچم است لااله الا الله دارد فلسفه اش فلسفه مقاومت است. توحید و مقاومت: اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت رهبری دارد ، آن رهبر از اهل بیت است گاهی در روایات آمده اهل بیت گاهی امده آل محمد صلی الله علیه و آله تَظْهَرُ بِالْمَشْرِقِ ظاهر می شود یعنی پیروز می شود غلبه می کند در مشرق پیروز می شود. وَ تُوجَدُ رِیحُهَا بِالْمَغْرِبِ حکومت در شرق است بوی خوشش در غرب عالم مستضعفین دنیا در همه نقاط عالم دل بسته اند امیدوارانه به این پرچم یه خاطره ای بگویم برای شما : یه وقتی من در شهر باباکو پایتخت کشور مالی در غرب آفریقا در بازار داشتم قدم میزدم یک پیرمردی بود این بنده خدا یک بساط کوچکی داشت مثلا ساعت و بند ساعت داشت پیرمردی بود من از کنارشان که رد شدم گفتند: عربوا اون ها سفید پوستی که ریشی داشت قیافه اروپایی نداشت عرب فرض میکردند من برگشتم نه ما عرب نیستیم گفت: کجایی هستید؟ این را بگویم در آن بین مردم عادی تلویزیون مرسوم نیست. بیشتر رادیو گوش می دهند آن هم رادیو های محلی خودشان یعنی ممکن است کسی مثلا در ۴٠ سال اسم ایران را نشنیده باشد. اونم توی عمق بازار حالا ما با این پیرمرد برخورد کردیم. گفتم من ایرانی ام دستش را به این شکل گرفت کف یک دست و مشت یک دستش نشان داد ) گفت: ایران امام خمینی امریکا ( با مشت به کف دست دیگرش که نماد آمریکا بود می زد ) ببینید در عمق آفریقا نه بین مسلمان ها که من بین بت پرست های آفریقا رفتم و به امام احترام گذاشتند، نه شیعه نه مسلمان و نه مسیحی و یهودی، بلکه بت پرست جادوگر بت پرست تَظْهَرُ بِالْمَشْرِقِ وَ تُوجَدُ رِیحُهَا بِالْمَغْرِبِ کَالْمِسْکِ الْأَذْفَرِ مثل مشک بوی خوشش همه عالم را میگیرد و امروز گرفته است. یَسِیرُ الرُّعْبُ أَمَامَهَا بِشَهْرٍ این را زیادی گوش بدهید ترس جلوتر از این حکومت به فاصله طی کردن راه یک ماه فاصله میگیرد. یعنی رعب و وحشت تا فاصله یک ماه رفتن، جلوتر از این حکومت می رود. آن زمان با شتر طی طریق می کردند. یک شتر حدود ۷٠ کیلومتر در روز طی مسیر می کرد این شتر یک ماه راه برود می شود ۲۱٠٠ کیلومتر. امروز ناو های هواپیمابر آمریکا نیروی دریایی آمریکا از مرزهای آبی ما دو هزار کیلومتر فاصله دارد. اگر این حدیث را مثلا صد سال پیش می خواندیم نمی فهمیدیم امیرالمومنین چه گفته است ولی امروز می بینیم دشمن در تکاپو افتاده است در شعاع دو هزار کیلومتری که کشور آلبانی مقر اصلی تروریست های خبیث سازمان منافقین به آن ها هشدار می دهد که کشور ما را شما تخلیه کنید می گویند :چرا؟ می گوید: ممکن است یک روزی همانطور که در عراق و سوریه دشمنان خودش را بزند اینجا هم بخواهد بزند من کاری از دستم برنمی آید. یَسِیرُ الرُّعْبُ أَمَامَهَا بِشَهْرٍ خب این ها کی ها هستند؟ این روایت و صدها روایت مثل این دارد می گوید که شما این باور ذهنی را داشته باشید که فردا روز روشنی است روز تاریکی نیست. شیطان همه هنرش را به کار میبندد بگوید فردا تاریک است. امیرالمومنین به من و شما می گوید: فردا روشن است امیر المومنین را باور کنیم یا شیطان را؟ فردا چه روزی است؟ فردا روز حاکمیت مطلق حجت خداست بر عالم فردایی که وعده خداست و خواهد آمد. دشمن هم این را می داند خوب هم می داند کار دشمن این است که ذهن ما را از فردای روشن. به فردای تاریک منتقل بکند یک بار با جنگ یکبار با محاصره اقتصادی یکبار با تحریم یکبار با اغتشاش امروز با دلار فردا با چیز دیگری هدف او این است که فردا از چشم شما تاریک باشد پس به او کمک نکنید فردای روشنی که منتظر ما است فردایی خواهد بود که همه ما آرزوی آن روز را داریم. مراقب باشیم ذهنیت های منفی امید را از ما نگیرد. روح انتظار را از ما نگیرد. خدا را قسم می دهم به حق بی بی دو عالم صدیقه طاهره سلام الله علیها فرج حجه ابن الحسن ارواحناه فدا را نزدیکتر بفرماید. ختم با سوره توحید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.