خطبه های نماز جمعه ۱۱ فروردین ۱۴٠۲ زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته با حضور پرشور مردم زابل در مصلی المهدی عجل الله فرجه الشریف به امامت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امین برگزار شد.

خطبه های نماز جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲/ زابل خطبه اول: خودم و شما بزرگوران را به رعایت تقوای الهی توصیه و سفارش میکنم انسان مانند مسافری است در این عالم همانطوری که در آیات کریمه قرآن در روایات متعدد انسان را به عنوان مسافر چند روزه این دنیا معرفی کرده اند توصیه کرده اند با این دید در این عالم به صورت موقت حضور دارند رفتار کنند هر مسافری برای مسیر خود نیاز به توشه دارد با دست خالی نمی شود به سفری برود که آن سفر بازگشت ندارد. یک سفر سخت و طولانی و پر از حوادث و اتفاقات شاید ناخوشایند و خوشایند برای انسان است. لذا قرآن فرمود توشه بردارید دست خالی نروید به این سفر چه توشه ای ببریم؟ خدا میفرماید بهترین توشه تقوا است. مراحات احکام الهی قانون الهی تقوا است. یکی از ابزار رسیدن به تقوا را روزه معرفی کرده اند. ایه قرآن می فرماید: بر شما واجب شد روزه گرفتن همانطور که بر گذشتگان شما واجب بود امید است اهل تقوا شوید. روزه اثرات و ثمراتی دارد یکی از این ثمرات روزه این است که انسان لطافت روحی پیدا میکند تواضع و خشوع پیدا میکند. معمولا تکبر و غرور با شکم سیری همراه است. گرسنگی تواضع میاورد انسان خاکی تر می شود روح انسان لطیف تر قلب انسان خاشع میشود. روزه اراده انسان را قوی می کند. به خوردنیها و اشامیدنیها نزدیک نشود مخالفت با میل و رغبت باعث قوی شدن اراده میشود. ماه رمضان فرصت خوبی است برای خودسازی و بیدار شدن از غفلت. دعایهای معروفی در ماه رمضان توصیه شده است یکی از دعاهای معروف دعای ابوحمزه است، عجب فرازهایی دارد عجب کلماتی دارد. امام سجاد علیه السلام در سحرهای ماه رمضان معروف است که می خواندند. حیف است. یک بار هم در ماه رمضان به این دعا مراجعه نکنیم. امام سجاد در پیشگاه خدا عرض میکند همان اول دعا اصل مطلب را بیان میکند ما بندگان محتاجی هستیم نیاز داریم به این مناجات امام سجاد همان ابتدا میفرماید: خدایا من را با مجازات خودت تهدید نکن. خدایا مرا به تدبیر خودت دچار کن من در برابر شما هیچ پناه و کمکی ندارم آن هایی که اهل تفکر و تدبر در دعاها و مناجاتها هستند خیلی بهره می برند. در فراز دیگری می خوانیم، خدایا من تو را به تو شناختم تو کمک کردی به تو من شناختم تورا. تو من را به سوی خودت راهنمایی کردی تو دست من را گرفتی. من را دعوت کردی به جانب خودت خدایا اگر تو نبودی و تو کمکم نمیکردی نمیشناختم تورا تو دستم را گرفتی بندگی به من یاد دادی تو خودت را به من شناساندی ما شاکر همین نعمت خدا باشیم از عهده شکرش برنمی آییم. خداشناسی درجات متفاوتی دارد. در فراز دیگری میخوانیم در دعای ابوحمزه خدایا در پیشگاه تو با زبانی تو را می خوانم که گناهان من این زبان را لال ،کرده زبانم بند آمده به خاطر گناهانم خدایا با دلی تورا میخوانم با قلبی تو را میخوانم که جرم و گناهاش هلاکش کرده است. قلب مریضم را آورده ام در پیشگاه تو. خدایا تورا میخوانم در حالی که میترسم ولی علاقه مند به تو هستم امیدوار به توام ولی وحشت دارم از گرفتاریها و قبر و قیامت و اعمال و گناهان و مجازاتی که در انتظار هست ترس دارم. به تو پناه آوردم. خدایا مولاى من وقتی که گناهان خودم را نگاه میکنم. به نامه عملم که نگاه میکنم وحشت زده می شوم وقتی به کرم و بزرگواری تو نگاه میکنم امیدوار میشوم. اما کرم تو بزرگواری تو باعث شده طمع داشته باشم به لطف و بخشش و کرم تو. ان شاالله خداوند توفیق بندگی در این شیها و روزها به ما عنایت کند. ختم با سوره کوثر بود.

خطبه دوم نماز جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم.
اهل تقوا عاقب به خیر هستند ان شاالله سعی کنید در زندگی تقوا را رعایت کنید
ماه رمضان فردا سالگرد وفات حضرت خدیجه هست این بانوی ممتاز ،اسلام شخصیت بزرگ اسلام در شرایطی حضرت خدیجه زندگی میکرد که جامعه، جامعه آلوده ای بود جامعه غرق در گناه و معصیت و نافرمانی بود. اما کسی بوده مراقبت کرده حفظ کرده مثل حضرت خدیجه، وقتی پیامبر از معراج در حال برگشت بودند جبرییل گفتند که خواسته ای دارم.خواسته من این است که به خدیجه از جانب خدا و از جانب من سلام برسانید.
جبرئیل وحی امین است و از جانب خدا سلام می فرستد برای خدیجه ای که اینقدر ایثار کرده است که به این جایگاه رسیده است.
پیامبر به خدیجه فرمودند:
ای ،خدیجه خدای متعال بر ملائکه مقرب خودش بارها روزانه به تو مباهات می کند افتخار می. ند. خب این خدیجه این شخصیت بخشهایی از زندگی این بزرگوار را مطالعه کردید و شنیدید ولی اونجور گه باید در جامعه پرداخته نشده است و همه مقصر هستیم.
آنقدر نگفتیم از حضرت خدیجه که دیگرانی به طمع افتاده اند که این جایگاه را بگیرند. اما چه شده است خدیجه به این جایگاه برسد که خدا مباهات کند و پیامبرشان و عظمت او را گفته باشد. یکی از مولفه های زندگی حضرت خدیجه پاک زیستی او بود در اوج رذائل اخلاقی جامعه آن ،زمان خدیجه پاک زندگی کرد. فرهنگ دین و اسلام میخواهد بانوی تراز اسلامی، بانوی مسلمان پاک زندگی کند از فحشا و فساد دور باشد.
فرهنگ اسلام میخواهد که زن مورد جسارت و توهین قرار نگیرد او انسان است شرافت دارد اشرف مخلوقات است از همه بالاتر است. هر موجودی در دنیا حرمت دارد حیوانات حرمت دارد اما انسان شده اشرف مخلوقات چون عقل داده به او قدرت انتخاب و اختیار داده است به او انسان میتواند به جایی در اثر پاکی برسد که خدا در برابر ملائک به اوافتخار کند.
فرهنگ اسلام میخواهد انسان دارای کرامت باشد. برهنگی نه تنها فرهنگ اسلام نیست بلکه در انسانیت نیز جایی ندارد.
برخیا اسلام را قبول ندارند یا بعضا با قوانین الهی مخالفت میکنند خودشان پایبند به قوانین است. اگر انسان پایبند به انسانیت خودش هم باشد خودش را حفظ میکند. چه اتفاقی افتاده است که برخی خانواده ها دچار بی تفاوتی نسبت به حجاب شده اند؟
چرا در سیستان اتفاق افتاده است؟
رشادت های این مردم واقعیتهای این مردم در طول تاریخ چه شیر مردهایی رفته اند برای جنگ جواب خون شهدا را دارید؟
برهنگی از بد حجابی گذشته ایم و به بی حجابی رسیده ،ایم مرد و زن هم ،نداریم گاهی مردها با یک ظاهری در جامعه میآیند که برخیا در منزل حیا میکنند اینجور باشند
نمی گوییم همه با قصد است ولی خب برخیا بدون قصد است. برخیا دچار عفلت هستند نیاز به تذکر و راهنمایی دارند. خود مردم به خانوادهها و نزدیکان خود توصیه بکنند نه اینکه همراهی بکنند با روی خوش زبان خوش دلسوزانه تا او بپذیرد از ما.
ان شاالله خدای متعال همه ما و خانواده های ما را از بلاهای آخر زمان حفظ کند.
۱۲ فررودین روز جمهوری اسلامی ایران است این روز را اولا تبریک عرض میکنمدر سال ۵۸ نظامی شکل گرفت که با ارا و نظر مردم شکل گرفت. یعنی دو عنصر در این نظام است یک نظر مردم و قوانین اسلام. اگر هرکدام از هم جدا شود نمی تواند این نظام به سعادت برسد نظامی که شهیدان زیادی داده باید این
دو عنصر در او باشد.
هم مردم و هم اسلام از همان روز اولی که این نظام تشکیل شد و با رای قاطع همه مردم این رای را دادند از همان روز اول دشمنی ها با این نظام شروع شد. با مخالفتها و ترورهای عجیبی که هر نظامی را از پا در می.آورد نمایندگان مجلس رئیس جمهور و …….. شخصیتهایی را از ما گرفتند جنگ هشت ساله راه انداختند، تحریمهایی راه انداختند، فتنه های چند لایه ای تدارک دیدند که هر نظامی بود از پا در می آمد.
اما دشمن چرا نمیداند که با همه توان خودش مایه گذاشته و نمیشود باید فکر کند که چرا این نظام از پا در نمی آید؟
خیلی تلاش کردند اما نمی دانند خداست که این نور را حفظ می کند. چه بسا مشرکین نخواهند این نظام نظام الهی است. امیدواریم ان شاالله این نظام قدرتمند تر از همیشه و تحت امر رهبری که این نظام و اسلام را حفظ کرده است. قدرتمند تر از همیشه باشد و جلو رود.
دونکته: اولی مسئله اب است خب مسئله آب مدت هاست در تریبونها و رسانهها گفته میشود خب مردم چشم انتظار هستند مردم اندک امیدی که دارند باید تقویت شود.
اگر مسئولین زحمت کشیده اند که کشیده اند برای مردم بگویند و اطلاع مردم برسانند تا مردم امید پیدا کنند.

نکته دوم توصیه به ،خودمان ما در استفاده از آب باید رعایت کنیم اسراف نکنیم نمی گویم استفاده نشود درست استفاده شود. نکته آخر روز طبیعت است که روز سیزده می گویند، ماه مبارک رمضان است مردم روزه دارند مردم حساس هستند حرمت نگهداری کنید آن هایی که می خواهند به دامن طبیعت بروند مراقبت کنید. هرکدام سرجای خودش هم دید و بازدیدها و تفریحات سرجای خودش هم مقید به قوانین الهی سرجای خودش. ختم به سوره کوثر بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.