خطبه های نماز جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴٠۲

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل نماز جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی و با حضور پرشور مردم ولایی زابل در مصلی المهدی عجل الله فرجه الشریف زابل برگزار شد.

خطبه اول :
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا خودم، عزیز برادران و خواهران بزرگوار را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی و رعایت شان اوامر و نواهی حضرت حق.
قران کریم در آیه ۴۱ از سوره مبارکه رعد می فرماید:
أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ۚ وَاللهُ یَحْکُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ ۚ وَهُوَ سَرِیعُ الْحِسَابِ .
طرف سخن انسان های لجوج در برابر خدای متعال هستند، کسانی که در برابر حضرت حق، امر و نهی خدا لجاجت میکنند، می فرماید: این آدم های لجوج آیا نمی بینندکه ما می آییم و از اطراف زمین کم میکنیم ؟از جوانب زمین کم میکنیم؟
أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ
ما می آییم سراغ زمین
نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا
ما از اطراف زمین کم میکنیم می بریم کنایه از اینکه اقوامی آمدند طوایفی آمدند کسانی آمدند آدم های آمدند.  آمدند و رفتند.
چه انسان های صالح که آمدند روی زمین و چه انسان های طالح که آمدند روی این زمین زندگی کردند چه جوامع روی گرده این زمین حاضر شدند و امروز از هیچکدام خبری نیست.
برخی انسان های لجوج، لجاجت میکنند برای امری که این امر آینده ای ندارد، فردایی ندارد و این خسران است رفقا، یک طرف دیگه این آیه این است که نگاه کنید، ما می آییم اطراف زمین را کم میکنیم مراد از زمین اهل زمین است مثل آنجایی که می فرماید:
از روستا سوال کن . نه اینکه از روستا بپرس ، بلکه از اهل روستا سوال کن، اینکه از روستا بپرس مرادش این است که از اهلش بپرس، اینکه می فرماید: ما از زمین چیزی کم میکنیم، یعنی از اهل زمین کم میکنیم یعنی من و شما، چه من و شما که فردیم و شخص هستیم چه جوامع، حاکمیت ها، نظامات خلق شده توسط بشر  این ها می آیند و می روند.
از ما انسان ها که وقتی که متولد می شویم سفری را آغاز میکنیم، این سفر با همه تلخی ها و شیرینی ها ادامه پیدا میکند تا وقت مرگ، یک مرحله از این سفر طی تمام می شود.
ما سفر میکنیم که بعد از مرگ بتوانیم با میوه آن سفر،زندگی کنیم. ما سفر میکنیم تا بتوانیم با محصول آن سفر حیاط خود را ادامه دهیم وای به حال کسی که محصول آن سفرش لجاجت در برابر حق باشد.
لذا قرآن کریم ما را دعوت میکند به تجربه یک جاهایی قرآن ما را دعوت میکند می گوید خودتان ببینید.
می فرماید:
قُل سیروا فِی الأَرضِ
مثلا، برید ببینید توی زمین بگردید.
نگاه کنید، چه چیزی را ببینیم ببینید عاقبت مکذبین چه شد؟  ببینید عاقبت کسانی که در برابر حق ایستادند چه شد؟ 
ببینید عاقبت کسانی که دستشان در دست دشمن دین بود چه شد؟ این حرف قرآن است حرف ما نیست، ما تابع این حرف هستیم، با افتخار در این آیه شریفه می فرماید ما می آییم، سراغ زمین
می فرماید:
أَنَّا نَأْتِی
مرتبا ما می آییم، همواره می آییم همیشه می آییم، آمدن ما همیشگی است و این نقصان اهل زمین همیشگی است، نقصان مدام اتفاق می افتد تا قبل از نقصان ها باید قدر ها دانسته بشود در تفسیر این ایه شریفه روایاتی هست که این روایات هم در جای خودش خیلی قابل تامل است.
أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ۚ
وجود مقدس امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد فَقدِ علماست اینکه ما می آییم از اهل زمین کم میکنیم، یعنی ما می آییم علما را میگیریم علما ارکان بلادند.
ارکان امم هستند، علما ارکان جوامع بشری هستند، حکما ارکان جوامع بشری هستند بزرگ هستند و بزرگوار البته برخی ها بزرگ هستند، اما بزرگوار نیستند به قول شهید مطهری رضوان الله علیه می فرماید:  علی هم بزرگ بود هم بزرگوار بود. هستند کسانی که بزرگ هستند ولی بزرگوار نیستند.
نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ۚ
از اطراف این زمین ما نقصان ایجاد میکنیم، کمی ایجاد میکنیم نخبگان شما را میبریم لذا امام صادق فرمود:  مراد فقد علماست. زمانی که امیر المومنین علیه السلام به شهادت رسیدند، ابن عباس،حبر  امت شخصیت بارز مفسر مورد احترام شیعه و اهل سنت جملات جالبی دارد می گوید که:
إِنَّ نُقْصَانَ الْأَرْضِ نُقْصَانُ عُلَمَائِهَا
اینکه می فرماید ما می آییم در زمین نقصان ایجاد میکنیم نقصان علماست.
وَ خِیَارِ أَهْلِهَا
بهترین اهل زمین
إِنَّ اللَّهَ لَا یَقْبِضُ هَذَا الْعِلْمَ انْتِزَاعاً یَنْتَزِعُهُ مِنْ صُدُورِ الرِّجَالِ وَ لَکِنَّهُ یَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَ.
خدا علم را اینگونه برنمی دارد که بیایید از سینه مردها این علم را در بیارد، نه لَکِنَّهُ یَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَ.
خداوقتی عالمی را از شما میگیرد به همان اندازه علم را از شما گرفته این فیض از ما گرفته می شود، البته بسی شادمانی که اگر عالمی گرفته می شود از امتی رویش هایی وجود دارد، که اون ها روز به روز خودش را نشان می دهد و مکتب توحید تا به امروز بوده و همین برکت.
عالمانی مهذب آمده اند تعلیم داده اند تربیت کردند، در فقه در اصول در عقیده در اخلاق در سبک زندگی ، ریشه ها دواندند و این ریشه ها به شاخ و برگ های تبدیل شده، شجر طیبه هستند علما در روایتی فرمود یک عالم روز قیامت از امامش نوری ساطع می شود که هر کس که در دنیا از او  فیض برده فردای قیامت از آن نور مستفیض است ولو چند نسل بگذرد.
خوش به حال عالمان ربانی خوش به حال عالمانی که دل در گرو خدا دارند به هوای نفس.
بسیاری از کسانی که در برابر اهل بیت صف کشیدند، عالمان لجوج بودند کما اینکه در مقابل موسی ابن عمران هم صف کشیدند کما اینکه در برابر دیگر انبیاء صف کشیدند، فَقدِ علماء نقص زمین است مراد علمای خیاره است، علمای اخیاره است علمای ابرار است، علمای صالح است.
ما در این روزها شاهد شهادت مظلومانه نماینده خبرگان رهبری استانمان بودیم عالمی که حقیقتا از جنس مردم و خدوم.
حضرت اقا فرمودند: همواره در خدمت مردم بودند. دلی صاف قلبی زلال، زبانی گویا شخصیتی ممتاز، خلیق متواضع، بدون تکلف، مردمی از جنس مردم اهل توسل، اهل ذکر، متدین حالا که دیگران باید ببینند:
أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ
ما می آییم سر می گذاریم به زمین.
نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ۚ
این عالمانی که در هر گوشه ای از عالم در این جهان رکن هستند، عمد هستند، ستونند ما این ارکان را می گیریم، حیف است که فیض منقطع بشود از آن ها.
این آیه کریمه با ما حرف میزند عبرت بگیرید پس اگر عالمی این چنین، با او همنفس شدید قدر نفس نفس را بدانید که وقتش برسد خدای متعال امر می کند می آیند و می برند، عجیب است در آیه شریفه می فرماید:
وَاللهُ یَحْکُمُ
این حکم خداست.
لَا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ
کسی ام نمی تواند جلودار خدا باشد، اراده الهی مشیت الهی بر این تعلق گرفت در آن روز این عالم بزرگوار که می توانست چند دور و بری و محافظ داشته باشد، نماینده مجلس خبرگان، نماینده مقام معظم رهبری نزدیک دو دهه در یک استان، نماینده مقام معظم رهبری یک سال و نیم در یک منطقه دیگر، قبلش هم امام جمعه همان شهر، محترم بین مردم، برود بانک که برای فقرا پول به حساب بریزد، در حین اینکه دارند کارهای مبالغی که میخواهند به فقرا بدهد برنامه ریزی میکند توسط یک آقایی کشته می شود.
لَا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ
مقدر شد اقای سلیمانی این ساعت این روز  باید بیاد
نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا
زمین را می گردیم دیگر ان دل صاف، آن روضه خوان اهل بیت هرچقدر فیض از او بردند، بردند. غفلت کردند باختند و خدای متعال نو به نو علما را بین ما مبعوث می کند می فرستد، آدم هایی که نگهبان شریعت هستند، نگهبان دین هستند.
نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا
از اطراف این ها را برمیداریم زمین ناقص می شود، اهل زمین یک مدتی هم نفس هستند با علما هرکدامشان در هر فضایی، خدا را قسم می دهیم به حق محمد و آل محمد صل الله علیه و آله و سلم که ملت ما را قدردان علمای راستین، علمای اعلام علمای با تقوا قرار دهد.

خطبه دوم
ان شاالله که همه اهل رعایت تقوای الهی باشیم و از خدا بترسیم که ترس از خدا سرمایه عجیبی است آن کس که از خدا بترسد ثروت مند است یک بنده خدایی محضر امام رضا رسید عرض کرد: که آقا من دختری دارم  مثل خیلی از شماها که دختر دم بخت دارید، گفت: آقا من دختری دارم به سن ازدواج رسیده، خواستگارانی دارد چه کنم؟
امام رضا فرمود: دخترت را بده آن کس که از خدا می ترسد.
از خدا بترسد مال حرام سر سفره نمی اورد، از خدا بترسد دخترت را عذاب نمی دهد، ان شاالله که همه ما همه. جوره از خدا بترسیم، دوتا تذکر دارم خطبه دوم که این تذکراتم را محضر مبارک شما عرض میکنم، تذکر اولم راجع به موضوع حقآبه است و مسئله آب.
ما خوشحالیم که به یک سمت خوبی در حال حرکت هستیم جهت خوب است مردم پویش برگزار میکنند، اجتماع برگزار میکنند زنجیره انسانی تشکیل می دهند حرفشان را می زنند، این ها ارزشمند است مسئولین ما به جد به دنبال این هستند که مسئله آب را حل کنند و چه در شهرستان چه در استان چه درکشور ما شهادت می دهیم که جهت درست است، بهتره عرض کنم می شود شهادت داد که ما برای استیفای حق مردم بالاخره از خواب بیدار شدیم
گرچه دیر.
اما از خواب بیدار شدیم اتفاق هایی هم دارد می افتد زحمت های زیادی هم کشیده می شود.
مذاکراتی می شود اخباری ام به دست شما می رسد، چه از حق آبه چه نسبت به انتقال آب از دریای عمان، عرض کردیم که گمشده ما وحدت رویه ماست من باز براین تاکید میکنم همه کسانی که تلاش میکنند باید مقوم همدیگر باشند اختلاف ها باید کنار گذاشته بشود.
هیچکس در زمینه تامین آب برای سیستان حق ندارد با دیگری کوچکترین اختلافی داشته باشد این اختلافات در هر سطحی که باشد می تواند سم باشد.
ما باید دستمان را بگیریم و به هم کمک کنیم و باهم این کار را بکنیم.
و هرکس در هر جایگاهی در هر مقامی در این جهت دارد زحمت می کشد تلاش میکند ما ممنون او هستیم ما متشکریم ما وظیفه داریم تقدیر کنیم تشکر کنیم حتی اگر یک قدم بردارد. وظیفه ما تشکر است که این وظیفه را سعی میکنیم ادا کنیم گرچه نقد هایی هم داریم نقد هایمان هم بار ها و بارها کرارا گفتیم، باز هم میگوییم به وقتش به جاش.
اما درخصوص حق آبه من محضر شما مبارک شما عرض میکنم که یک نکته ای است که ما باید به آن نکته خیلی توجه کنیم. رفقا مراقبت کنید که دوقطبی ایران و افغانستان به وجود نیاید.
من بعضی وقتی ها می شنونم از برخی سیاسیون، می شنونم از بعضی  آدم هایی که اهل اطلاع هم تا حدودی هستند که مردم افغانستان مانع می شوند که به ما آب بدهند، نمی شوداین را باور کرد.
مردم نجیب و مردم مومن و مظلومی مثل مردم افغانستان کجا غیرتاشن اجازه می دهد که مانع رسیدن آب به خواهران و برادران مسلمانشان بشود. ما از مردم افعانستان این را سراغ نداریم پس حق نیست عده ای به مردم نجیب افعانستان بخواهند تهمت بزند ما با آن ها خویش و قوم هستیم برادر مان خواهرمان عزیز ما هستند.
این دو قطبی سازی ها هرچندکم. گاهی سم است. نباید باشد. قطعا مردم افغانستان خواستار تشنگی سیستان نیستند. حالا دغل بازان بین المللی و عمال خط فرمان عبری ممکن است دنبال این باشند که این دو قطبی را ایجاد بکنند اما هوشیاری مردم ما و مردم شریف افغانستان قطعا این را برملا میکند.
اما باید حواسمان را کامل جمع کنیم در اینکه آب به سیستان نمی رسد مردم افغانستان هیچ جرمی ندارند مگر آن ها بندکمال را ایجاد کردند؟  بند کمالخان را استکبار جهانی ایجاد کرد نه برای رونق کشاورزی بلکه برای نرسیدن آب به سیستان عزیز که اتفاقا در پایین دست همین بند خود خواهران و برادران افغانستانی ما هسنند بندگان خدا در مضیقه هستند خیلی وقت ها.
پس این دو قطبی سازی ها مردود است و باید قبل از طرح با آن ها مقابله شود در نطفه باید خفه شود.
دو قطبی دیگر، دو قطبی ملت و مردم است. و مردم و نظام هستند این هایی که اجتماع میکنند پویش ایجاد میکنند زنجیره انسانی ایجاد میکنند آن هایی را که ما دیدیم از بن دندان به نظام معتقد هستند، از بن دندان نظامشان انقلابشان را دوست دارند لذا نباید زمینه ایجا شود که عده ای خناس از این سوء استفاده کنند.
این دو قطبی سازی ها سم است و میتواند خیلی به قصه ضربه بزند. نه مردم ما اعتراض دارند و بایدم داشته باشند حسب شرایط، و ما امیدواریم که روزگاری برسد به قول حضرت آقا روحی فداه که  به آن شاعر جوان کرمانشاهی فرمودند: که امیدواریم روزگاری برسد که شما معترض نباشید ما هم امیدواریم روزی برسد که هیچ اعتراضی نباشد اما الان هست.
و حق مردم این اعتراض هست نظام هم این حق را پذیرفته و می پذیرد شما هم دیدید، وزیر محترم خارجه صراحتا گفتند : حق با مردم است و درست هم اینه فرقی نمی کند، نظام هرگز مخالف این امور نیست و نبوده دیگران هم یادبگیرند. بقیه هم یاد بگیرند از مردم سیستان اگر اعتراضی داشتند چگونه مطرح کنند، متین وزین بنابراین همین مردمی که اعتراض دارند بن دندانی طرفدار نظام و انقلاب و دولت خدمتگزارند ازبرخی عملکرد ها گلایه دارند، حق دارند، از برخی رفتار ها گلایه دارند حق هم دارند.
نکته دوم که کوتاه عرض کنم این است که ما اخیرا مواجه هستیم با اینکه نمایندگان محترم ما در مجلس پیگیر طرح استیضاح وزیر محترم امور خارجه هستند من دو حرف دارم. سخن اول این است که هرگز این کار نافی زحمات درخشان دولت خدمتگزار در تنش زدایی در ایجاد مودت در جهان اسلام در ارتباطات بین المللی نیست. انصافا دولت سیزدهم در موضوع مباحث بین الملل کارنامه قوی و کاملا قابل دفاعی دارد. ما خوشحالیم که این دولت گره هایی را باز کرد که دیگران تعمدا آن ها را محکم تر کرده بودند.
اما این حق را بدهیم به نمایندگان مردم که در موضوعات مختلفه ملی حسب مسائل از وزرا سوال کنند آن ها را به کمیسیون ها دعوت بکنند آن ها را اگر لازم بود استیضاح کنند، و این هم حق آن هاست ما توصیه مان به نمایندگان عزیزمان که می دانیم آن جنبه را حتما مدنظرشان دارند این است که این دوامر را کنار همدیگر ببینند. این دو امر کنار هم هستند عزیزان ما حق دارند سوال کنند یا استیضاح کنند و از آن طرف هم هرگز نافی زحمات نافی تلاش ها نیستند و ما از دستگاه دیپلماسی می خواهیم تلاش بیشتری کنند محکم تر کنند آن هایی که آن طرف مرز آب نمی دهند به ما و میندازند به گردن مردم که مردم نمی گذارند این را حلش بکنند این کذب را رفعش بکنند و محکم با طرف مقابل حرف بزنند.
طرف مقابل باید بداند که با کشور مقتدری مواجه است.
ما از دستگاه دیپلماسی خود تشکر میکنیم از عزیزان مان در وزارت نیرو تشکر میکنیم از همه کسانی برای رسیدن آب به سیستان زحمت می کشند تشکر میکنم اما گفتیم گلایه هایمان را حقمان هست که بگوئیم ، نمی شود گلایه ها را دور ریخت.
این وظیفه ماست که هم آن  زحمات را ببینیم و تشکر کنیم و از طرفی اگر نقصانی دیدیم آنها را بگوییم.
حکومت مبارک جمهوری اسلامی این را اقتضا را داشته از روز اول و خواهد داشت ان شاالله.
ختم با سوره توحید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.