گزیده ای از سخنان امام جمعه زابل در جمع دانشجویان و اساتید پژوهشگر دانشگاه سیستان

✅ قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره فصلت که می فرماید: سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِى الآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ
به نکات عدیده ای اشاره دارد از جمله اینکه سیر و حرکت فکری در آفاق و انفس توام و هماهنگ باید باشد.
سال گذشته در همین جلسه عرض شد پژوهشگر دو ویژگی دارد
اول اینکه دیدبان و چشم بینا جامعه است.
دوم اینکه بلحاظ زمانی جلو تر از بقیه است و بلحاظ ذهنی در آینده زندگی میکند. لذا هر پژوهشی که به سر انجام می رسد برای دانشمند کهنه میشود هرچند برای دیگران تازه است. چون مسیر بی انتهاست
✅پژوهشگر در دو عرصه باید کار کند میدان آفاق و انفس.
دانشگاه ما مأموریت محور است ماموریت آفاقی دارد و تحقیقاتش در زمینه هر آن چیزی است که بین زمین و آسمان است.

پژوهشگران تحقیق می کنند تا به تازه هایی دنیای اطرافشان مثل خاک برسند خاکی که بن مایه انسان را درون خود می پروراند و بعد از سیر توأمان آفاقی و انفسی دوباره میزبان او خواهد بود تا زمانی که محشور بشود. و در این مسیر مهم خدا توان و استعداد به انسان ها داده است تا به دقایق آفاق و انفس پی ببرند.
✅اگر روح الهی و خدایی در پژوهش نباشد یعنی فقط آفاقی بوده و جنبه انفسی و ملکوتش ملاحظه نشود قطعا بلیه ای برای بشریت خواهد شد.
ساخت بمب اتم و انفجار در ژاپن محصول یک پژوهش علمی با هدایت « اُ پن هایمر » که بقول سازنده فیلم مربوط به این رویداد که اعترافی البته مهم هم هست با هدف بازگشت سربازان آمریکایی بود. یعنی ۲۲۰,۰۰۰ هزار نفر در ژاپن کشته شد تا سربازانشان به خانه برگردند. این یک پژوهش صرفا آفاقی بود که برای جامعه انسانی فاجعه به بار آورد.
تولید مخدرهای صنعتی نیز همچنین.
دانشمند و پژوهشگر ملک و ملکوت عالم را باید ببیند تا مفید باشد
اگر بانگاه انفسی و روحانی به تحقیق دیده شود موثر و مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.