خطبه های نماز جمعه ۱۷ آذر

خطبه اول نماز جمعه ۱۷ آذر ۱۴٠۲
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰امام جمعه زابل پس از توصیه خود و حضار به رعایت تقوای الهی با اشاره به اینکه ایام متعلق است به وجود قدسی بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها روایت زیر را از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل کردند که حضرت فرمودند:
«أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهُ وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَیْنُ وَ تِسْعَهٌ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَیْنِ حُجَجُ اَللهِ عَلَى خَلْقِهِ أَعْدَاؤُنَا أَعْدَاءُ اَللهِ وَ أَوْلِیَاؤُنَا أَوْلِیَاءُ اَللهِ ». ( امالی شیخ صدوق ج۱ ص ۱۳۱)
من و علی و فاطمه و حسن و حسین و نه فرزند حسین حجت های خداوند بر خلق هستیم دشمنان ما دشمن خدا و دوستان ما دوستان خدا هستند.
آنکس که با ما دشمنی می کند بجنگ خدا رفته و آنکس که ولایت ما را می پذیرد در صف کسانی است که ولایت خدا را پذیرفته است.
🔰حاج آقای عزیزی در توضیح عبارت «حُجَجُ اَللهِ عَلَى خَلْقِهِ»: بیان داشتند:
در طول زندگانی بشر همواره افرادی بوده اند که دست انسانها را گرفته و از تاریکیها وجهل نجات داده اند. همواره کسانی بوده اند که بن مایه وجودشان بر اساس نجات انسان ها بوده ، اینها از انبیاء و اولیاء خدا بوده اند.
✍️ حجت الهی کیست؟
یکی از معانی حجت عبارت است از اینکه دلیل و راهنماست، حجت الهی کسی که دست انسان را می گیرد و به سر منزل مقصود میرساند. و در برهه های مختلف از زندگانی بشر این معنا را دیده ایم.‌ حجتهای الهی کسانی هستند که از هر زاویه ای به آنها بنگرید به خدا میرسید. حجت الهی کسی است که خطا از او سر نمی زند، او مایه هدایت شماست. او راه رشد و سعادت را به شما نشان میدهد. او واسطه فیض هدایت ذات اقدس الهی است .
🔰ایشان با استناد به عبارتی از زیارت جامعه کبیره ادامه دادند:
در زیارت جامعه کبیره داریم : (السلامُ علی) الأْدِّلّاءِ عَلى مَرْضاه اللّهِ .
سلام بر آنهایی که دلیل رضایت خدا هستند. شمایی که می خواهید رضایت خدا را کسب کنید باید دستتان در دست حجت خدا باشد. اگر دست ما در دست حجت خدا نبود هدایت هم نخواهیم شد. در مسیر هدایت هم نخواهیم بود. این در همه جنبه های زندگی ما می تواند جاری باشد . بلحاظ سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی ، خُلقی. اخلاق ما، رفتار ما . گفتار ما . در هر جنبه در هر زاویه اگر ما دستمان در دست حجت خدا باشد بسمت نور بسمت خدا، بسمت هدایت حرکت خواهیم کرد. و اگر انسان دستش را از دست حجت خدا رها کند طعمه شیطان خواهد شد. چون ولی و آقا ندارد. چون کسی را ندارد که او را مراقبت کند.
✍️فاطمه زهرا حجه خداست.
🔰حاج آقای عزیزی در تبیین اینکه فاطمه زهراء حجت خداست ادامه دادند:
اینها حجت خدا هستند و یکی از ایشان وجود قدسی صدیقه طاهره است.
فاطمه زهرا آن عزیزی هست که شما از هر زاویه به او نگاه کنید به خدا میرسید. در زندگی شخصی اگر به او نگاه کنید به خدا می رسید ، می بینید که همه هستی خود را فدای خدای متعال می کند ،
حتی آنجائی که از ولی خودش دفاع می کند برای رضای خدا دفاع می کند. چون او ولی خداست نه اینکه فقط شوهر اوست. آنجائی که با صدای بلند در مسجد حق خواهی می کند و در برابر غصب خلافت امیر المؤمنین مردانه می ایستد. برای خدا می ایستد. زهرای مرضیه هرکار می کند برای خداست . شما عبادتش را نگاه می کنید، خطبه اش را نگاه می کنید ، زندگی شخصیش را نگاه می کنید. اخلاق فردی بی بی را نگاه می کنید، چیزی جز انجذاب به سمت ذات اقدس الهی نمی بینید این یعنی حجه الله بودن ، حضرت زهرا حجه خداست یعنی دلیلی هست که ما را راهنمایی می کند بسمت حضرت حق، پس آنکس که چشم به دست کرم فاطمه زهرا دارد بداند که در واقع چشم‌ به کرم لا یزال خدا دارد. آن خدایی که فاطمه زهرا مظهر اسماء و صفات حضرت حق است. آن خدائی که زهرای مرضیه را واسطه فیض هدایت برای بشریت قرار داد. این از مقامات وجود قدسی بی بی دوعالم صدیقه طاهره است.
🔰 امام جمعه زابل در اشاره به جایگاه اهل بیت خصوصا زهرای مرضیه علیهم السلام در کلام رسول خداصلی الله علیه و آله گفتند :
آنجایی که پیامبر اکرم اهل بیت را به کشتی نوح تشبیه می کنند: «مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی کَمَثَلِ سَفِینَهِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا هَلَکَ» . بحار ج ۲۳، ص ۱۲۳.
مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است هرکس سوار شد نجات پیدا کرد و هر کس تخلف کرد هلاک شد. پسر نوح بالای کوه رفت اما باز هم نجات پیدا نکرد ، در حالی که کسانی که همراه نوح بودند در عین حالی که در یک کشتی روی یک اقیانوس متلاطم بودند نجات پیدا کردند چون دستشان در دست ولی خدا بود. اهل بیت مَثَلشان مَثَل کشتی نجات بخش نوح است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄

✅ادامه خطبه اول:
جای دیگر پیامبر اکرم می فرمایند :
«مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ» ای مردم« مَنِ اِفْتَقَدَ اَلشَّمْسَ فَلْیَتَمَسَّکْ بِالْقَمَرِ »اگر خورشید را گم کردید سراغ ماه بروید. « وَ مَنِ اِفْتَقَدَ اَلْقَمَرَ فَلْیَتَمَسَّکْ بِالزُّهَرَهِ » اگر ماه را گم کردید سراغ ستاره زهره را بگیرید « وَ مَنِ اِفْتَقَدَ اَلزُّهَرَهَ فَلْیَتَمَسَّکْ بِالْفَرْقَدَیْنِ » اگر زهره را گم کردید سراغ دو پسر اورا بگیرید. سؤال شد که منظور شما چیست فرمودند :« أَنَا اَلشَّمْسُ » من خورشیدم« وَ عَلِیٌّ اَلْقَمَرُ» علی هم ماه است« وَ فَاطِمَهُ اَلزُّهَرَهُ وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَیْنُ اَلْفَرْقَدَانِ ». تا خورشید هست از خورشید، نبود ماه ، نبود ، زهره ، نبود این ستارگان بزرگ و فاطمه زهرا سلام الله علیها هادی است. این جایگاه بی بی سلام الله علیها است. که جایگاه هدایت است.
✍️شکر گزار نعمت فاطمه باشیم.
🔰حاج آقای عزیزی نسبت به قدر دانی از نعمت فاطمه زهراء سلام الله علیها افزودند : ما چقدر باید خدا را شاکر باشیم که خدا به ما در کنار قرآن فاطمه داد. چقدر باید شاکر باشیم که در کنار قرآن خدا به ما، اهل بیت داد.
در حدیث ثقلین فرمودند : من دو چیز گران بها را بین شما می گذارم. « کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی.» فرمودند: « ماٰ إنْ تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا بَعدی» بعد از من دلیل گمراهی زیاد است. اگر می خواهید گمراه نشوید قرآن و علی . اگر می خواهید بعد از من وارد عذاب الهی نشوید قرآن و فاطمه.
در مدینه هیچ‌ کس آبرو مند تر از فاطمه زهرا نبود. و این آبرو مند، مادر امامان ماست ، پاره تن پیغمبر، سیده نساء اهل جنت است.
« ماٰ إنْ تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا بَعدی.» چرا ؟ چون در ادامه می فرمایند: «إنَّهُماٰ»قرآن و عترت ، قرآن و فاطمه « لَنْ یَفٔتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَیَّ الٔحَوْض
» هیچ‌ وقت از یکدیگر جدا نمی شوند. سند مستند هدایت حب فاطمه است ، مهر فاطمه است ، عشق فاطمه است. راه فاطمه است. فاطمه بعد از پیغمبر اکرم با همه وجود در مسیر صراط مستقیم امامش که ولی خدا بود ماند و جانش را هم داد. پس این مسیر رفتنی است.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄

خطبه دوم نماز جمعه ۱۷ آذر :
✍️امام جمعه زابل ضمن توصیه خود و نماز گزاران به رعایت تقوای الهی نکاتی را بشرح ذیل ارائه دادند.
✍️ کشاورزی سیستان و خسارت نکشت.
🔰 حاج آقای عزیزی در این خصوص بیان داشتند:
همانگونه که میدانید از سال آبی ۹۹- ۴۰۰ تقریبا دریافتی از رود هیرمند نداشتیم. در آن سال آب از چاه نیمه ها برداشت شد. در دوسال ۴۰۰-۴۰۱ و ۴۰۱-۴۰۲ از رود هیرمند هیچ آوردی نداشتیم. کشتی هم اتفاق بیفتاد . مجموع تقریبی زمین هایی که کشت می شود ۸۲,۰۰۰ هکتار است. اقل درآمد هر هکتار در سال ۵ میلیون تومان در سال است. بر این اساس هر سال ۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان کشاورزان ما ضرر کرده اند.
✍️پیگیری های همه جانبه
🔰امام جمعه زابل پیگیری های انجام شده را به این صورت تشریح کردند:
دوستان در جهاد کشاورزی، نمایندگان مسئولان مربوطه ، وزارت جهاد پیگیری کردند، و خیلی ها پیگیر این مسئله بوده اند، ما از همه ایشان ممنونیم ،دوستان ستاد بحران کشور تشریف آوردند،
مبلغی که قرار داده شده برای نکشت حسب اطلاعی که بدست آورده ایم ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان هست. یعنی ثلث هر سال و اگر دو سال را حساب کنیم می شود یک ششم که مبلغ بسیار پائینی است. شنیده های ما حاکی از این است که وزارت جهاد ، نمایندگان ، و جهاد استان نپذیرفته، و پیگیر افزایش مبلغ هستند.
ما از پیگیریهایی که می شود ، تلاش هایی که می شود برای کشاورزان عزیز قدر دانیم ، ممنونیم. اخیرا هم جلساتی برگزار شده یا در حال برگزاری است، منتظریم تا نتایج بیاید، کشاورزان ما باید حقشان را دریافت کنند. عزیزان مسئول هم با همه توانشان پیگیر مسئله باشند، مباد خدای ناکرده مشمول مرور زمان بشود ،
استدعایی که دارم از همه اینکه با همت عالی این مسئله را پیگیری کنند. کشاورز دوسال ضرر دیده . دولت هم وظیفه داشته برای او آب تأمین کند. و آنکسی که باید ضرر را متحمل شود دولت است نه کشاورز. لذا مطالبه و خواهش ما این است که نسبت به پرداخت کامل این مسئله کوتاهی نشود.
پیگیری و حل مشکلات مردم قهرا از مصادیق باقیات و الصالحات است.
می فرماید که :
وَ یَزِیدُ اللّٰهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدىً وَ الْبٰاقِیٰاتُ الصّٰالِحٰاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوٰاباً
( مریم ۷۶)
✍️طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان.
🔰 ایشان در خصوص طرح انتقال آب از دریای عمان گفتند :
مسئله بعدی این است که بازدیدی از یکی از کارگاه های طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان داشتیم، بحمد الله چندین کارگاه فعال شده در کل قطعات تا زاهدان پیمان ها سپرده شده البته خط بفضل خدا تا مشهد خواهد رفت ، حتما اتفاق مبارکی خواهد افتاد و عزیزانی آنجا مشغولند ، و زحمت می کشند . به آنها خدا قوت می گوئیم. و امید واریم إن شاء الله حسب وعده ای که داده اند این کار سریع انجام بشود.
✍️طرح اضطراری انتقال آب به سیستان و زاهدان.
🔰ایشان در ادامه با اشاره به بازدید چند ماقبل از این طرح خاطر نشان کردند:
اوایل تابستان ائمه جمعه باتفاق فرمانداران، دادستانها، مسئولین امنیتی به بازدید طرح اضطراری انتقال آب به سیستان و زاهدان، رفتیم ،حقا و انصافا زحمات خوبی کشیده شده و می شود. فارغ از این زحمات، یادم هست که در آن جلسه وقتی فرماندار زابل خواستند صورتجلسه تنظیم شود. یکی از آقایان گفتند : لازم نیست، ما تعهد اخلاقی میدهیم که این کار را انجام بدهیم. کار این بود که تا انتهای شهریور آب به سیستان تزریق شود.
✍️ عدم توجه برخی از مسئولین به تذکرات.
انتهای شهریور اتفاق نیفتاد. ائمه محترم جمعه تذکر دادند.تذکرات ائمه جمعه اعتنا نشد، مردم مراجعه می کردند و ما هم پیگیری کردیم. اما متاسفانه اعتنایی به تذکرات ائمه جمعه نشد. خدا خیر بدهد جناب آقای استاندار تشریف آوردند که مثل قبل باز هم تشکر می کنیم. شاید وظیفه اولیه ایشان نبود، اما آمدند و توضیحاتی دادند و ما هم ممنونیم. پیگیری های بعدی هم باز نتیجه نداد. فرماندار زابل چندین نامه و پیرو نوشته و خواستار توضیح شده اند ، کسی نیامد توضیح دهد.
✍️ گزارش غیر مرتبط به وعده ها.
بعد ما مواجه می شویم با یک گزارش در شبکه رسانه ملی توسط یک گروه خبری از تهران که از قضایا بی اطلاع هستند. حسب آنچه که در برخی رسانه ها آمده یکی از مسئولین وزارت نیرو هم میگوید آمادگی فراهم میشود که آب خام به سیستان منتقل شود.
اولا : مطالبه مردم اینی نبود که گزارشش تولید شد. چرا بجای اینکه به تعهدتان عمل کنید ، که ما نمی گوئیم عمدا عمل نکرده اید.
یک: چرا نیامدید با مردم حرف بزنید؟ مردم را قابل نمی دانید؟ مردم میگویند، ائمه جمعه می گویند، فرمانداران نامه می نویسند ، استاندار دستور می دهد. چرا کسی نمی آید جواب بدهد؟

✍️ لزوم عذر خواهی .
🔰مسئول ستاد امر بمعروف و نهی از منکر زابل بیان داشتند:
حد اقل توقع ما این است که عذر خواهی کنند از مردم .
من مسئول این ماجرا را وزارت نیرو میدانم .
وعده این بود که انتهای شهریور آب شرب ، نه آب خام منتقل بشود.
این آب شرب می آید إن شاء الله اما این بی اعتنایی در ذهن مردم خواهد ماند، و مردم هم این طلب را دارند.
همه مدیران استان بدانند مردم ولی نعمت آنها هستند و اگر کاری می کنند نوکر مردمند.
✍️بازدید از بازارچه مرزی میلک
🔰حاج آقای عزیزی در خصوص این موضوع در ادامه خطبه خاطر نشان کردند:
همانطور که ذهن مبارکتان هست دو هفته پیش رفتیم بازار چه میلک در آنجا بازدیدی شد ، گزارشی هم صدا و سیما تهیه کرد. آقایان خواستند تا ظرف دوهفته گره این قصه را باز کنند. الحمد لله در هفته گذشته با محوریت معاون اقتصادی استاندار جلسات متراکمی برگزار شده اداره صمت ، گمرک ، بازاچه و آنهایی که دخیل هستند جلساتی گذاشتند و الحمد لله به یک خروجی مورد اتفاق هم رسیدند. الحمد لله گره موضوع بازارچه های مرزی بنظر می آید باز شده است. ما منتظر اعلام رسمی هستیم. انصافا استانداری ، گمرک ، صمت ، بازرچه های مرزی خوب همکاری کرده اند. و هر کدام نسبت خودشان را با این قصه روشن کرده اند.
✍️ خاتمه خطبه با فلسطین.
🔰 ایشان با اشاره به مسئله فلسطین بعنوان خاتمه کلام گفتند :
در ماجرای طوفان الاقصی دستاوردهایی داشته از جمله:
یک: هم افزایی و همدلی بسیار مبارک جبهه مقاومت، امروز جبهه مقاومت ید واحده است. همه برادران شیعه و سنی کنار هم در یک خط ، در یک صف ، با دشمن صهیونیستی می جنگند . این آرزوی امام عظیم الشأن ما بود. این یعنی به ثمر رسیدن خون هزاران شهیدی که تقدیم این گفتمان مبارک شد. امروز جبهه مقاومت ید واحده است که با قدرت تدبیر امور را بدست دارد.
دستاورد دیگری که برای همه عالم روشن شد، ناکارآمدی و زبونی سازمان های بین المللی است و این هم نکته بسیار مهمی هست که آنها حقارتشان برای خودشان هم معلوم شد . و مشخص شد آنهایی که نژاد پرستند. و حامیان نژاد پرستان صهیونیزم ، بقول مقام عظمای ولایت آنها منفتضح شدند، علاوه بر آنها سازمان های بین المللی .
✍️ توصیه به دانشجویان.
به دانشجویان توصیه می کنم: عزیزان من شما افسران جنگ تهاجمی ترکیبی و شناختی گفتمان مقاومت علیه استکبار جهانی هستید. مائیم که باید تهاجمی عمل کنیم . و آنها را وادار به دفاع کنیم . واین مهم کار شماست.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.‌
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🔽 روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل
http://eitaa.com/ejna_sb_zabol

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.