راه رشد و پیشرفت و توسعه منطقه و استان ، تقسیم استان است که باید به قید فوریت انجام شود

نماز جمعه ۲۴ تیرماه سال ١۴٠١ شهرستان زابل به امامت حجه الإسلام و المسلمین حاج آقاى عزیزى اقامه گردید
متن خطبه ها به شرح ذیل است:
خطبه اول:
حجه الاسلام والمسلمین عزیزی با توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی خطبه ی خود را اینگونه آغاز نمودند:
امروز روز میلاد مسعود وجود مقدس امام هادی (علیه السلام) است . در آستانه طلیعه غدیر خم هستیم به این مناسبت قطعه ای از زیارت غدیریه امام هادی (علیه السلام)را مرور خواهیم کرد.
  از وجود مقدس امام هادی (علیه السلام) دو اثر جاویدان در شیعه داریم یک اثر زیارت جامعه کبیره است که همه با آن آشنایید و اثر دوم زیارت غدیریه امام هادی (علیه السلام) است که در روز غدیر خم وجود مقدس امام هادی (علیه السلام) امیرالمونین (علیه السلام) را اینگونه زیارت میکرد و این زیارت برای ما غریب است و شایسته است این زیارت در روز غدیر در مساجد و حسینیه ها خوانده شود.
امام هادی (علیه السلام) در زیارت غدیریه امیرالمومنین (علیه السلام) اینگونه زیارت میکند :
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ
آمَنْتَ بِاللَّهِ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ
زمانی که دیگران مشرک بودند تو به خدا ایمان آوردی
صَدَّقْتَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ مُکَذِّبُونَ
تو حق را تصدیق کردی در حالیکه دیگران تکذیب میکردند
امیر المومنین (علیه السلام) فرمود : سالها من فقط تنها کسی بودم که با پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نماز می خواندم و هیچ مرد دیگری همراه رسول خدا نبود‌ . مدعیانی که قرنها و قرنها صدای ادعایشان در اولیت در دین گوش فلک را کر کرد  همه در آن زمان مشرک بودند ، تکذیب می کردند .
وَ جَاهَدْتَ [فِی اللَّهِ‏] وَ هُمْ مُحْجِمُونَ [مُجْمِحُونَ‏] وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا لَهُ الدِّینَ
،  علی جان تو اینگونه بودی که:  صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ ، تو اهل یقین بودی ، تو مجاهد فی سبیل الله بودی ،
أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ :
لعنت خدا بر کسانیکه به تو ظلم کردند
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَیِّدَ الْمُسْلِمِینَ سلام ای سرور مسلمانها
وَ یَعْسُوبَ الْمُؤْمِنِینَ
سلام ای رهبر مومنین ،
وَ إِمَامَ الْمُتَّقِینَ
سلام ای امام متقین ،
وَ قَائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ
سلام ای سرور و سالار و رهبر پیشانی سفیدهای روز قیامت
وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ ،

باز در ادامه عرض می کند زائر به امیر المومنین علیه السلام به نقل از امام هادی علیه السلام : 

وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ
من شهادت می دهم تو امیرالمونین هستی روز غدیر نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) به همه دستور داد که  به علی سلام بدهید به عنوان امیرالمومنین . فرمودند: من کنت مولاه فهذا علی مولاه هرکسی من مولای او هستم علی مولای اوست.
اینکه می بینید برخی  بدنبال ترجمه مولا به معنای دوست هستند دلیلش این است که هرکار کردند نتوانستند صدای غدیر را در تاریخ خاموش کنند و مجبور شدند تحریفش کنند این امر هم نتیجه نداد و نخواهد داد.
در فقه شیعه و اهل تسنن کلمه ی مولا بارها و بارها در موارد مختلف هم در فقه هم در کلام استفاده شده و به معنای مولاست ، مولویت و  سرپرستی است.
یک نمونه نکاح است : در نکاح برادران اهل سنت ما علمایشان در کتب صحیح شان از همسر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نقل میکنند که اگر دختری بدون اذن ولی اش به نکاحی در بیاید، آن عقد باطل است . ( ایما امراه نکحت نفس‌ها بغیر اذن مولاها )
اگر مولا به معنای دوست می باشد معنای این حدیث این می شود که هر دختر خانمی که می خواهد ازدواج کند باید برود و از دوستش اجازه بگیرد.
تفتازانی می گوید: اینکه مولا به معنای صاحب امر و صاحب نهی و صاحب اختیار است و در بین عرب شایع است
( و بالجمله استعمال المولی بمعنی المتولی و المالک للامر و الاولی بالتصرف شائع فی کلام العرب منقول من کثیر من ائمه اللغه ) . تازه قرائنی در کلام نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) هم داریم : الست اولی بکم من انفسکم.آیا من اولویت ندارم به شما نسبت به خودتان ؟
بعد میفرماید:  من کنت مولاه فهذا علی مولاه
خودشان هم می دانند که حق کجاست. اما غرور چیز بدی است. تکبر درد بدی است. وقتی که آدم مبتلا شد دیگر غرق خداهد شد.
میدانید اگر اعتراف بشود به ولایت امام علی (علیه السلام) چقدر باید بازارشان را تعطیل بکنند .چقدر مردم سوال میکنند که چرا به ما دروغ گفتید؟ چرا ما را در تاریکی نگه داشتید ؟
ایشان در ادامه شرح خطبه غدیریه امام هادی علیه السلام اطهار داشتند :
۱۴۰۰ سال می گذرد هنوز  احدی نتوانسته است از مولای ما حتی یک غلط بگیرد. شما میدانید هزاران بلکه میلیون ها نفر ، ساعت ها که نه سالها زحمت کشیدند تا بتوانند از علی علیه السلام یک غلط بگیرند نتوانستند. چرا چون علی وصل است به رب الارباب چون  علی حق است شاخص حق است مع الحق است این امام است.
أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ الْحَقُّ الَّذِی نَطَقَ بِوِلایَتِکَ التَّنْزِیلُ
علی جان قرآن از ولایت تو حرف زده ،
وَ أَخَذَ لَکَ الْعَهْدَ عَلَى الْأُمَّهِ بِذَلِکَ الرَّسُولُ
پیغمبر عهد گرفت از مردم برای ولایت تو فرمود: سلام بدهید به علی (علیه السلام) به عنوان امیر المومنین. با علی بیعت کنید.
حالا کسی در جایی می گوید هرکس غدیر را تبریک بگوید منافق است.
ما از خلیفه شما یاد گرفتیم که تبریک بگوییم او چه کسی بود که وقتی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) دست علی ابن ابی طالب را بالا برد ، آمد و به علی (علیه السلام) گفت: بخ‌‌‌‌ بخ لک یا علی اصبحت مولای و مولا کل مومن و مومنه .
سلمان بود؟ نه. ابوذر بود؟  نه .مقداد بود؟ نه. عمار بود؟ نه. جناب خلیفه ی دوم بود و خلیفه اول آنها تبریک گفتند و ما هم تبریک میگوییم .
عید الله اکبر است شما بعد از  14 قرن یادتان افتاده که بگویید نفاق است .
امام جمعه زابل با استناد به برخی از آیات قرآن در فضائل علی علیه السلام ادامه دادند :
روی این کره ی زمین در زیر این آسمان کسی امیرالمومنین نیست جز پسر ابی طالب جز. همسر فاطمه (سلام الله علیها) .جز داماد خوب پیغبر (صلی الله علیه و آله). جز پدر حسنین (علیهما السلام) .
که قرآن به ولایت علی ناطق است و حرف میزند :

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ۵۵/مائده
ایشان در ادامه به بخش دیگری از  زیارت غدیریه امام هادی اشاره کردند :
شهادت می دهم علی جان عموی شما ، حمزه ی سیدالشهدا برادر شما ، جعفرطیار و خود شما ، کسانی هستید که با جان خود با خدا معامله کردید
فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِیکُمْ
خدا در شان شما اینگونه بیان فرمود در قرآن که:  إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ  ﴿۱۱۱﴾/ توبه
نقل است علی علیه السلام محضر پیغمبر آمد و گریه کرد یا رسول الله من و حمزه و جعفر عبیده عهد بستیم که تا پای جان هواخواه دین و شما باشیم.
یا رسول الله همه رفتند و علی تنها ماند.
آیه نازل شد:  ومِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا﴿۲۳﴾/احزاب
کیست که قرآن اینقدر با شور راجع به او حرف میزند ، کیست که قرآن با عظمت از او یاد میکند ؟
وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا  8 /انسان.
کیست که قرآن از قلب مطمئن او حرف می زند.
وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا ۲۲/احزاب
تا احزاب را دیدند گفتند: این وعده خداست و خدا راست گفت.
چه کسی است که خدا با شمشیر او مسلمانها را نجات داد؟
ایشان فرازی دیگر از زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام را قرائت کردند که :
أَشْهَدُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّ الشَّاکَّ فِیکَ مَا آمَنَ بِالرَّسُولِ الْأَمِینِ
علی جان آن کس که به تو شک بکند به پیغمبر ایمان نیاورده است.
وَ أَنَّ الْعَادِلَ بِکَ غَیْرَکَ عَانِدٌ [عَادِلٌ‏] عَنِ الدِّینِ الْقَوِیمِ .
اگر کسی دل از تو برکند از دین جدا شده است.
کدام دین، وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْمَعْنِیُّ بِقَوْلِ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ وَ أَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیما فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ضَلَّ وَ اللَّهِ وَ أَضَلَّ مَنِ اتَّبَعَ سِوَاکَ وَ عَنَدَ عَنِ الْحَقِّ مَنْ عَادَاکَ.
الَّذِی ارْتَضَاهُ لَنَا رَبُّ الْعَالَمِینَ
آن دینی که خدا راضی شد که دین ما باشد.
وَ أَکْمَلَهُ بِوِلایَتِکَ یَوْمَ الْغَدِیرِ
آن دینی که خدا روز غدیر با ولایت تو کاملش کرد علی جان، ای جان عالم فدای این مولا این آقا این سرور که همه ی عالم و آدم حیران و واله و شیدای بزرگی و عظمت امیرالمومنین (علیه السلام) هستند.
خدایا بحق زهرای مرضیه سلام الله علیها ، بحق بی بی فاطمه زهرا دنیا و آخرت ما را در زمره محبین و مولیان امیر المومنین زنده بدار و بمیران.
حسن ختام خطبه قرائت سوره ی توحید.

خطبه دوم


خطیب نماز جمعه با توصیه خود و همگان به  تقوا و رعایت حدود الهی و قرائت دعای سلامتی  امام زمان عجل الله فرجه الشریف خطبه را آغاز نمودند.
با تبریک ایام فرخنده ولادت امام هادی علیه السلام و عیدالله الاکبر عید سعید غدیر خم آغاز نمودند.
امام جمعه زابل به حضور مسولین بلند پایه کشوری و برگزاری جلسات و نشست ها در منطقه ، اهم مطالبات و درخواست های مطرح شده از مسولین را اینگونه بیان نمودند:

۱ . کشاورزان سیستانی که موفق به کشت نشدند ،میبایست خسارت آنها کاملا پرداخت شود.
۲ . دامداران و صیادان و همه آنهایی که از خشکسالی متضرر شده اند ، باید خساراتشان جبران شود.
۳ . تکلیف آب ژرف سیستان باید روشن شود.اگر تایید است چرا تعلل ؟ اگر مفید است و چاه ها حفر میشود و به آب میرسیم ،چرا کاری نمیشود.(تکبیر حاضرین)
۴ . برای مانایی مردم سیستان ، بجای وعده و وعیدها و  حرف درمانی ، راه کارهای فوری پیدا نمایید.
۵ . در جلسه با معاون وزیر نیرو و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ائمه جمعه ، تقسیم استان به قید فوریت و بعنوان یک ضرورت مطالبه شد.پیشرفت  و تحول استان در تقسیم آن است. همه متفق القول هستند که تقسیم استان باید انجام شود ولی دستهای پنهانی که منافعشان در خطر است گره و مانع در این مسیر  ایجاد می نمایند.
در ادامه ایشان به اتفاقات غیر طبیعی در سیستان اشاره نمودند  و بیان کردند که الحمدلله در سال آبی گذشته پاییز و زمستان و بهار امسال ، بارش ها و نزولات آسمانی خوبی در حوزه آبگیر هیرمند آمد . یکی از مسولین در جلسه استانداری تاکید نمودند که به اندازه کافی نزولات (برف)در آن طرف مرزها داشته ایم که امسال(اردیبهشت و خرداد) حجم آب زیادی به سیستان خواهد رسید.
اما سد ها و بندهای خلاف مقررات بین الملل که در آنطرف مرز ایجاد شده ،این آبها مهار شد.
ای کاش آبی که به مردم مسلمان ما ندادند را به مردم خودشان میدادند.ولی آب را به پشت بند کمال خان و به سمت گود زره و شوره زارهای آن منحرف نمودند.آیا این کار غیر از دشمنی است؟
سوال اینجاست: آیا کارشناسان ما اجازه پیدا نمودند تا از نزدیک دریچه های آب سد کمال خان  که به سمت هیرمند گشوده شده و نسبت ارتفاع آن به دریچه های انتقال به گود زره را بررسی نمایند ؟
اساسا چه مقدار آب از کمال خان به سمت گود زره منحرف شد ؟
آیا امکان پذیر نبود آب در مسیر طبیعی خودش قرار بگیرد؟
اینها سوالات مردم است و منتظر پاسخ هستند.
ایشان تاکید نمودند: به حول و قوه الهی آب به سیستان خواهد رسید . و نیاز به آب افغانستان نخواهد بود .خدا بندگانش را فراموش نخواهد کرد.این وعده الهی است. یا از دل آسمان یا از جگر زمین آب خواهد رسید و نازل خواهد شد.
خدا در قرآن در آیه ۱۸ سوره مومنون می فرماید :
انزلنا من السماء ماء بقدر فاسکناه فی الارض
و از آسمان، آبى به اندازه معیّن نازل کردیم؛ و آن را در زمین (در جایگاه مخصوصى) ساکن نمودیم؛
همچنین خدا در قرآن در آیه ۶ سوره انسان فرمود :
عَیْناً یَشرَب بهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونهَا تَفْجِیراً
چشمه‏ اى که بندگان خدا از آن مى ‏نوشند و [به دلخواه خویش] جاریش مى کنند.
این آب خواهد آمد زمین شکاف برمیدارد و سینه زمین فراخ میشود و آب از دل زمین خواهد آمد،حتی اگر در عمق سه هزار متری باشد.
آیا انحراف آب به گود زره  طبیعی بود یا توطئه ؟
آیا ایجاد بند کمال خوان، اتفاق معمول است یا توطئه؟
هرکس غیر از این ببیند و بیاندیشد که این کار توطئه نیست ، می بایست در شعور خودش تجدید نظر کند.این امر قطعا توطئه است و عادی نیست.
خطیب نماز جمعه خطاب به اصحاب رسانه گفتند: با دقت و تحلیل های منطقی و عمیق و دقیق ، چالش ها و مسایل منطقه را بنگرید و بیان نمایند.
عهدنامه یا قرار دادی امضا شده و قطعی شده و مهیای  عملیاتی و اجرا شدن است.
آنطرف که اولا حکومتی ندارد و ثانیا عده ای هستند که هرگز ما را به رسمیت نخواهد شناخت ( البته که نعمتی است که دشمنان خدا و امیرالمومنین ما را به رسمیت نشناسند) آب را به روی ما بسته اند و از این طرف مسولین مدتهاست میگویند درحال مذاکره هستند و معلوم نیست کی تمام خواهد شد.  25 دور مذاکره و توافق و باز میگویند مذاکره.دور  باطل مذاکره و توافق و توقف و … .
شما دیپلماتید واقعا ؟ این معنای دیپلماسی است؟ کی مذاکرات تمام خواهد شد یک سال و … کی ؟
به جز مذاکره ابزار دیگری ندارید؟ از که و چه می ترسید ؟ این تعلل قابل درک نیست . از طالبان نمیتوانیم آب بگیریم ؟ای کاش دیپلمات هایمان ، کمی درس عزت از سرداران و امیران نظامی بیاموزند؟
کدام کارشناس ماهر و استاد و عالم و دانشمند سیستانی که سالها  مطالعه و تجربه در مورد هیرمند داشته در گروه مذاکره کننده هست؟
این درست است که مطالعات و تصمیمات در تهران باشد ؟ از نقشه هوایی مذاکره واقعی اتفاق نمی افتد و فایده ای ندارد.
مذاکره کنندگان باید برای مذاکره، در سیستان مستقر شوند ، تا لب خشک دشت سیستان را ببینند و لمس کنند ،خشکی هامون و قایق هایی که در خاک فرورفته و صیادانی که خجالت زده خانوده هاشان هستند را ببینید ، تا درست مذاکره کنند.
خواهشا حد یقف (زمان پایان) مذاکره را تعیین کنید . کی قرار است مذاکره تمام شود؟ راهی به جز مذاکره وجود ندارد؟ 
شما با دیپلمات هاو سیاستمداران فعال و  کارکشته و خبره و با تجربه که مواجه نیستید . اگر توان حل موضوع را ندارید بگویید.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر اذعان نمودند:  دلهایمان درد دارد که در حرف و کلاممان تلخی است . علی رغم میل باطنی ، راهی جز این تلخی نیست.
ایشان در ادامه گفتند :
اگر کسی دندان طمع برای سیستان تیز کرده در هر جایی در مرز و بیرون مرز بدانند دستهای عبری و عربی بدانند و بشنوند که سیستانی ها خاکشان را تنها نمیگذارند ، هرگز.( تکبیر حاضرین)
همه بدانند نظام اسلامی به رهبریِ حکیم ِعادل و فرزانه ، تاج سر و امید ما ، آن سید عزیز  ذریّه حضرت زهرا سلام الله علیها و این نظام الهی، از زیر سنگ هم که شده ، به مدد الهی ، آب را به سیستان خواهد آورد .
سیستان از این بحران عبور خواهد کرد .سیستان و کشاورزی و دامداریش رونق خواهد گرفت و روسیاهی و شرمندگی برای آنانی خواهد بود که میتوانستند و کاری انجام ندادند.
خدایا بنام زهرای مرضیه و حب و عشق فاطمه زهرا سلام الله علیها به امیر المومنین علیه السلام، آب بابرکت ،مکفی ، آبی که  امید مردم را بازگردانده، هدیه مردم قرار بده.
خدایا لطف و عطایت به این مردم را اکمل بفرما.دستمان از دامان اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت کوتاه مگردان.
قرائت سوره توحید حسن ختام خطبه دوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.