اگر از دماغ کشاورز سیستانی ما یک قطره خون بیاید شک نکنند که پاسخ ما خیلی محکم تر از پاسخ چهارشنبه خواهد بود…

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه  ۱۲ آذر ۱۴٠٠ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

در آیه شریف ۳٠ سوره مبارکه ملک می فرماید:«قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ»  ای پیغمبر به مردم بگو آبی که در اختیار شما هست در زمین فرو رود چه کسی می تواند برای شما آب گوارا بیاورد؟  غیر از خداست؟

یکی از مراتب تقوا این است که باور کنیم  خدا سبب ساز و مسبب الاسباب است.  به راستی که باید قبول کنیم که در عالم سر نخ دست خداست.  قرآن کریم می فرماید:«إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا» اگر این آب در زمین فرو رفت و شما به این آب دسترسی نداشتید «فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» آب گوارا جاری چه کسی می تواند برای شما بیاورد؟  یک کسی وقتی این آیه نازل شد نزد پیغمبر آمد و گفت: مردان قوی و کلنگ های تیز آب را بر می گردانند. او به خانه اش رفت و آب سیاهی وارد چشم او شد.  صدایی شنید که حال به مردان قوی و کلنگ های تیز بگو بیایند این آب سیاه را از چشمت بیرون بیاورند.

عالم به فرمان خداست.  خدایی که حسب فرمایش امیرالمومنین علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه آب را فرمان می دهد.  عالم را فرمان می دهد.  آب تبخیر می شود و بالا می رود.  فضای ارتفاع را به گونه ای آفرید که این تبدیل شود به بخارات و منسجم شود و ابر تشکیل گردد.  به باد دستور داد ابر را جابجا کن و به ابر دستور می دهد که ببار. همه کار خداست.

در آیات شریفه ۶۸ و ۶۹ سوره واقعه می فرماید:«أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاءَ الَّذِی تَشْرَبُونَ، أَأَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ» این آب را از ابر سنگین شما نازل می کنید و می فرستید یا ما؟  باید به این باور برسیم که سبب ساز خداست و با این باور از خدا باران بخواهیم.  هر کدام از امروز عهد کنیم روزانه ولو دقیقه ای و چند کلامی دستمان را بلند کنیم و بگوییم خدایا به ما رحم کن و باران رحمتت را برای ما بفرست. به خدا دلهای متوجه و آگاه و ضمیرهای زلال کاری از دستشان برمی آید که تکنولوژی نمی تواند.  این را من و شما درک کردیم و دیده ایم.

خداوند گاهی به عقل و دریافت و به ذهن برکت می دهد و هدایت می کند برای دسترسی به آب را پیدا می کنید.  آب از لایه های نرم زمین عبور می کند و لایه های سخت زمین این را برای شما نگهداری می کنند.البته این آیه تفسیر بطنی هم دارد که جای خود بحث دیگری است اما ظاهر آیه همین است. 

امروز سیستان ما تشنه است.  هر کسی هر طور که می تواند با خدا مناجات کند.« اَللَّهُمَّ مُنْزِلَ اَلْقَطْرِ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْأَرْضِ بَعْدَ مَوْتِهَا» خدایا ای نازل کننده قطره از آسمان به زمین بعد از مرگ زمین.  خدایا تو سبب سازی،  خدایا قدرت دست تو است.  خدایا تو ابرها را فرمان می دهی که ببارند.  خدایا تو آسمان را به زمین مهربان می کنی به ما رحم کن ما محتاج رحمت واسعه تو هستیم.

دعا کنیم و دعا کنید و از دعا خسته نشوید.  خود دعا فرج و نجات است.  خود دعا بخشی از راه حل است.  خیلی اوقات خداوند با قطره اشکی به امتی رحم می کند.  مادرانی که بچه شیر می دهند حتما زمانی که به بچه شیر می دهند بگویند خدایا زمین را مثل مادر به ما مهربان کن.  ما محتاج رحمت خدا هستیم.  این عرض حاجت را به خدا بگوییم. نیازی هم نیست که حتما دعای خاصی را حفظ باشید.

 عبارات لطیف امام سجاد علیه السلام در دعای نوزدهم صحیفه سجادیه که بسیار بسیار لطیف است.می فرماید:«اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیْثاً مُغِیثاً»  خدایا ما به یک بارانی سیراب کن که به فریاد ما برسد.  آیا کشاورزان ما امروز چشم شان به آسمان نیست؟  دامداران ما امروز چشم شان به آسمان نیست؟  بگذریم از لایه هایی که دور خودمان پیچیدیم و گمان می کنیم که همه امور به اسباب عادیه حل شدنی است.  اینگونه نیست.  اسباب عادیه بخش بسیار کوچکی از قصه است.  مهم اراده خداست و آنچه که البته از خدا بیاید عین رحمت است و شکی در این معنا نیست.

مقرر شد از این هفته در قنوت نمازجمعه بخشی از دعای باران توسط مکبر محترم خوانده شود. که درواقع هر هفته نمازجمعه،  نماز باران هم باشد. تشکر می کنیم الحمدالله نماز باران در اقصی نقاط سیستان برگزار می شود.  در بعضی از مدارس نماز باران خواندیم.  در مسجد جامع نماز باران داشتیم.  عزیزان شهر و روستا و ائمه جماعات به نماز باران اهتمام داشته باشند.  هرکسی به اندازه وسع خویش در خانه دو رکعت نماز بخواند و دستان خویش را به آسمان بلند کند و از خدا التماس کند.

خطبه دوم

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

خواهشی که کماکان داریم رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

در شهر معمولا اجتماعی بهتر از نمازجمعه نداریم و هر هفته هم هست.  مسئولین محترم بیایند و با مردم حرف بزنند و گزارشات خویش را ارائه کنند.  حتی پیشنهاد دادیم پیش از خطبه های نمازجمعه هر هفته یکی از مسئولین بیاید و با مردم صحبت کند و مردم هم مسائل خویش را بگویند.

در هفته های گذشته بحثی داشتیم راجع به لزوم تدوین سند پیشرفت سیستان الحمدالله رب العالمین مباحث مباحثی بود که مورد استقبال قرار گرفت و به یکی از چالش های سند پیشرفت سیستان وبلوچستان رسیدیم و آن هم نگاه قشری و سطحی و یا طایفه مدارانه بود که نکات مختصری گفته شد.

راجع به اتفاقی که در چند روز گذشته در مرز اتفاق افتاد چند نکته را عرض می کنم:

اول وظیفه داریم با همه وجود از نیروهای مقتدر مسلح مان تشکر کنیم. چه مرزبانان دلاور ما،  چه ارتشیان با غیرت ما و چه پاسداران شجاع ما.  واقعیت امر این است که با وجود این عزیزان، ما کاملا  حس آرامش داریم و مدیون شان هستیم.  از اقتدار ایشان ممنون هستیم.

در تماس تلفنی که با فرمانده محترم نیروهای ارتش مستقر در مرز داشتم فرمودند که نه شما و نه مردم  نگران هیچ چیز نباشید.  کسی جرات ندارد که از خط مرزی ما عبور کند و حتی خوابش هم شاید برای برخی دشوار باشد. باید از این قوت و زلالی در اقتدار تشکر کرد.  الحمدالله رب العالمین نیروهای امنیتی و نظامی داریم.  در سیستان مرزبانی قوی مقتدر داریم و پشت سر مرزبانی ارتش هست که با اقتدار و بدون کوچک ترین مسامحه ای در صف ایستاده است و پشت سر نیروهای ارتش پاسداران و بسبجیان دریادل را داریم که کسی نمی تواند به این مرز و بوم خدایی نکرده نگاه بدی داشته باشد و این هم به برکت وجود این عزیزان است. خواهش می کنم برای سلامتی، عزت و اقتدار روزافزون عزیزان صلوات مرحمت بفرمایید.

سخنی داریم با تازه وارد های همسایه…

سخنی داریم با تازه وارد های همسایه و این سخنم را با یک ضرب المثل از قول امام حسن مجتبی علیه السلام آغاز می کنم:  یک وقتی در یک مجلسی امام حسن مجتبی علیه السلام بودند.  مغیره بن شعبه به امیر المومنین علیه السلام بی ادبی کرد.  آقا امام حسن علیه السلام در جواب او فرمود که یک مثل می گویم و جواب تو این مثل است لذا ما هم این مثل را به تازه واردهای کودک مغز می گوییم: امام فرمود:  روزی در باغی یک نخل تناور، بزرگ و قوی بود و مگسی روی شاخه نخل نشست.  مگس رو به نخل کرد و گفت ای نخل محکم بایست که من می خواهم پرواز کنم.  نخل به مگس گفت تو کی آمدی که بخواهی کی بروی؟ نه آمدنت اهمیتی داشت و نه رفتنت اهمیتی دارد.  تو کجا و اینکه با بال زدنت بخواهی نخل را بلرزانی. امام به آن شخص فرمود:  تو چه حدی داری که بخواهی علیه علی علیه السلام حرفی بزنی.  مثل تو و علی علیه السلام مثل مگس و نخل است. 

ما هم همین حرف را می زنیم و به این تازه واردها با زبانی صریح و بدون مجامله و سیاسی کاری هم به خودشان و هم به بعضی از افراد که گاه در همین استان زبان به مجیز گویی اینها دراز می کنند عرض می کنیم.  طالبان سهل است،  پدرخوانده طالبان سهل است،  ارباب طالبان سهل است. اگر همه قدرت های جهان بخواهند به این خاک تعرض کنند یقین بدانند که آنها را از هستی ساقط خواهیم کرد و تعارفی هم نداریم.  اگر شما توانستید افغانستان را بگیرید اگر خیلی ها ندانند ما که از معامله های شما خبر داریم.  ما که می دانیم افغانستان را با آمریکایی ها معامله کردید.  آمریکا افغانستان را به شما فروخت.  آمریکا بیست سال جنایت کرد و دست شما داد. 

ما به حسن همجواری عمل خواهیم کرد.  اگر همسایه مهربان باشد از او مهربانتر خواهیم بود.  اگر به قواعد،  قوانین و مقررات عمل کند عمل خواهیم کرد.  اگر از دماغ کشاورز سیستانی ما یک قطره خون بیاید شک نکنند که پاسخ ما خیلی محکم تر از پاسخ چهارشنبه خواهد بود.(تکبیر نمازگزاران)

مجیزگویان اینها هم در گوششان فرو ببرند که کسانی که در کابل می نشینند و می گویند که ما امیرالمومنینی داریم که امیرالمومنین همه دنیاست الان زورمان نمی رسد و روزی ایران را می گیریم و روزی فلان جا را می گیریم و فلان کار را می کنیم.  این آقایان هم بدانند که چند سال پیشتر آن نقشه ای که داعش منتشر کرد و ایران را به عنوان ولایت ایران در نقشه اش آورد و بعد هم گفتند ما می آییم و در میدان آزادی تهران نماز می خوانیم.  الان سگ های بیابان های شرق سوریه و غرب عراق سر استخوان های آن ها با هم دعوا می کنند مگر شما از آنان قوی تر هستید؟  شما مگر از این تفنگداران هالیوودی پوشالی آمریکا قوی تر هستید که در خلیج فارس جرات نفس کشیدن ندارند؟  وقتی وارد تنگه هرمز می شوند موظف هستند که به زبان فصیح فارسی خودشان را معرفی کنند و بگویند که از کجا می آییم و به کجا می رویم وزن کشتی با سلاح این هست.  سلاح مان هم این است نفرات مان هم به اینگونه هستند.  آیا اجازه می دهید که عبور کنیم؟ 

بنابراین چه آنهایی که اصرار دارند که طالبان یک نیروی مردمی خوبی است و مورد لطف خداست و فضل الهی شامل حالش می شود و اینها را به رسمیت بشمارید و اینگونه قضایا.  اینها هم بدانند که نظام جمهوری اسلامی ایران قواعد، ظرفیت،  حساب و کتاب خودش را دارد.  خیلی فاصله داریم تا آن زمانی که اینها بتوانند عرض اندام کنند و البته این فاصله به برکت مردم بیدار و آگاه و نیروهای مسلح و رهبری هشیار،هوشمند،حکیم،فرزانه،سلاله فاطمه زهرا سلام الله علیها هرگز پر نخواهد شد.

بنده باز هم تکرار می کنم. می دانم که به گوش این آقایان حتما خواهد رسید.  ما به حسن همجواری معتقد هستیم لکن اگر هیچ تجاوزگری در هیچ نقطه بخواهد به مرزهای نظام جمهوری اسلامی ایران و به مردم ما کوچکترین تعرضی شود یقینا بی پاسخ نخواهد بود و پاسخ حتما از ضربه او بارها و بارها سخت تر خواهد بود لذا ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری زحمت ما می داری.

امیدوارم که خدای متعال به نیروهای مسلح ما،  مرزبانان عزیز ما، ارتشیان بزرگوار ما و  پاسداران عزیز ما قوت بدهد و روز به روز بر شوکت و هیمنه شان بیافزاید و بنده از جانب مردم عرض می کنم که از شما ممنون هستیم.  ما متشکریم و قدردان شما هستیم و با همه وجود دعاگوی شما هستیم و به اقتدار شما افتخار می کنیم که نیروهای مسلح آماده هستید که در رکاب حجت بن الحسن ارواحناه فداه مجاهده فی سبیل الله کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.