خطبه های نماز جمعه ۶ مرداد ۱۴٠۲

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته با حضور پرشور عزاداران اباعبدالله الحسین مصادف با روز عاشورا در گلزار شهدای زابل برگزار شد.

خطبه اول :

بسم الله الرحمن الرحیم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و اله : مَنْ عَزَّى مُصَاباً کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْتَقِصَ مِنْ أَجْرِ الْمُصَابِ شَیْئاً. هر کس به مصیبت زده ای تسلیت و تعزیت بدهد ، در اجر او شریک است. امروز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عزادارند. و مراسم عاشوراء مشارکت در اجر آن عزیز عزیزان در مصیبت حضرت سید الشهداء علیه السلام است. زمانی که حصرت تنها شدند به خیمه برادرانشان رفتند و کسی را ندیدند ، به خیمه برادر زادگان ، خواهر زادگان ، عمو زادگان ، اصحاب و یارانشان رفتند ولی هیچ کس در خیمه ها نبود. آمدند و در مقابل میدان ایستادند و با صدای بلند ندا دادند: یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ، وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَهَ، وَ یا حَبیبَ بْنَ مَظاهِرَ، وَ یا زُهَیْرَ بْنَ الْقَیْنِ، …. وَ یا حُرُّ الرِّیاحِىُّ، وَ یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ، وَ یا أَبْطالَ الصَّفا، کجایید ای پهلوانان با صفا وَ یا فُرْسانَ الْهَیْجاءِ، کجایید ای مبارزان جنگ های سخت؟ مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی، وَ أَدْعُوکُمْ فَلا تَسْمَعُونی؟! چرا صدایتان میزنم جوابم را نمیدهید؟ آیا نمیشنوید؟ أَنْتُمْ نِیامٌ أَرْجُوکُمْ تَنْتَبِهُونَ؟ شما خوابید آیا امید وارباشم تا بیدار شوید؟ أَمْ حالَتْ مَوَدَّتُکُمْ عَنْ إِمامِکُمْ فَلا تَنْصُرُونَهُ؟ آیا دوستی امامتان را کنار گذاشته اید؟ و کمکش نمی کنید؟ فَهذِهِ نِساءُ الرَّسُولِ صلى الله علیه و آله لِفَقْدِکُمْ قَدْ عَلاهُنَّ النُّحُولُ، فَقُومُوا مِنْ نَوْمَتِکُمْ، أَیُّهَا الْکِرامُ، وَ ادْفَعُوا عَنْ حَرَمِ الرَّسُولِ الطُّغاهَ اللِّئامَ، ای بزرگواران این بانوان خانواده رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستند، که در از دست دادن شما ناله می کنند، بیدار شوید و شر طغیان گران پست را از خانواده رسول خدا درو کنید. پس از این کلمات درد ناک وجود مقدس ابی عبد الله علیه السلام به خیمه ها رفته و با اهل بیت وداع کردند، لباس کهنه ای زیر لباسهایشان. پوشیده و رواته میدان شدند. السلام علیک یا ابا عبد الله .

خطبه دوم :

بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از درسهای قیام عاشوراء این است که برخی از جریانات و افراد هرگز از حافظه تاریخ پاک نشدند. دشمنان خونخواری مثل یزید ، منافقانی ، مثل اشعث بن قیس تا کسانی که گرفتار مصلحت اندیشی های بدتر از منافقین شدند و امامشان را تنها گذاشتند ، و دیگر کشته شدن در قالب توبه و دیگر عناوین سودی بحالشان نداشت. امروز هم عاشوراست ، نباید فراموش کنیم دشمنان خبیثی که تمام توانشان را مصروف کردند تا انقلاب را به زمین بزنند، یزید های امروز فراموش شدنی نیستند. حافظه ملت ما فراموش نمی کند که عده ای تا دیدند آشوبی بپا شده زبانشان را به بدگویی از نظام اسلامی دراز کرده و علیه امنیت جانی و روانی این ملت رشید بکار بستند ، اینان هر گز فراموش نخواهند شد. گر چه بظاهر حرفی هم از عذر خواهی و برگشت به قبل در کار باشد. نه ملت فراموش می کند و نه قابل فراموشی است که هر زمان فرصتی دست بدهد، سنگی در راه پیشرفت این کشور بیندازند. نکته دومی که لازم است عرض کنم پیرو درخواستی است که حقیر و ائمه مکرم جمعه سیستان به نیابت از مردم نجیب و غیزتمند سیستان هفته گذشته مطرح نمودیم ، در این مورد عرض می کنم امروز بزرگترین خیانت به سیستان نا امید کردن مردم است ، ما به آینده سیستان کاملا امید واریم ، بحمد الله عوامل مختلف در تلاش هستند تا آب شرب مردم منطقه را تامین کنند. با تلاشهایی که در حال انجام هست ، ان شاء الله بحران آب شرب نداشته باشیم . حرف در آب برای کشاورزی و دامداری ، و صیادی است . چرا که همواره زندگی مردم این منطقه وابستگی کامل به آب داشته و دارد ، و تامین این مهم هم با گرفتن حقآبه است. حق را باید گرفت ، نه التماس کرد، باید با قدرت گرفت. تشنگی زمین های سیستان از همه ما مطالبه می کند که حق آبه را باید با قدرت بگیرید. مشکلات سیستان حل شدنی است بشرطی که همه مسئولانه و با اقتدار با مسئله مواجه شوند. امروز مطالبه مردم از رئیس جمهور عزیز این است که شخصا همراه هیئت دولت تشریف بیارند سیستان ، همینجا نسبت به مسائل مهم سیستان از نزدیک تصمیمات قاطع بگیرند ، آقای رئیس جمهور این خواسته زیادی است ؟ حق این مردم هست میخواهند شما را اینجا ببیند و با شما سخن بگویند و تا گره های سیستان حل بشود. مسئولان منتی بر مردم ندارند، نوکر مردمند ، تکلیفشان این است که در خدمت مردم باشند، حالا این مردم از دولتشان انتظار دارند که همینجا در مورد مشکلاتشان تصمیم گیری شود. آب ، مرز ، منطقه آزاد ، اشتغال. مهم ترین مشکل سیستان این است که رابطه مستقیم با مرکز تصمیم گیری کشور ندارد. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.