خطبه های نماز جمعه ۱۳ مرداد ۱۴٠۲ شهرستان زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته با حضور پرشور مردم ولایتمدار زابل به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی برگزار شد.

خطبه اول:
ضمن توصیه خودم و حضرات برادران عزیز و بزرگوار به رعایت تقوای الهی، نبی مکرم اسلام نسبت به عزای سیدالشهدا کلام رفیع و بلندی دارند که می فرمایند:
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَهً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»
به واسطه قتل حسین و شهادت حسین علیه السلام حرارتی در قلوب مومنین به وجود می آید و وجود دارد که هرگز این حرارت سرد نمی شود، عاشورا زوایای متعددی دارد و واقعا با درس ها و عبرت ها همه ساله می آید و ما را شست و شویی می دهد ما را به مفاهیم بلند و عالیه معرفتی آشنا می کند، هر چقدر از عاشورا می گذرد، گویا این خورشید تلالو آن بیشتر می شود، درخشش بیشتر می شود، خاصه امسال که به لطف خدا، مجالس خیلی خوب، با کیفیت و با عظمتی برگزار شد که باید حقیقتا از همگان بابت مجالس تشکر کرد.
اما این یک رمز است یک نماد است، نسبت به اینکه این قیام هیچ وقت کمرنگ نمی شود، هیچوقت به فراموشی سپرده نمی شود، گذر زمان غم سیدالشهدا را کم نمی کند، شما همه ساله در غم سید الشهدا گریه می کنید، سال بعد باز همان را می شنوید اشک می ریزید، این رابطه عاطفی بین شما و ابی عبدالله علیه السلام امر الهی است که خدای متعال قرارش داده است و چون اراده خدا بر این است که این غم و این درس و این عبرت بماند در تاریخ این ماندگار است، همیشه تازه است، هیچوقت کهنه نمی شود، حسین ابن علی کهنه شدنی نیست، اهل بیت کهنه شدنی نیستند، چون ثقل هستند و در کنار قرآن قرار دارند، نه قرآن کهنه شدنی است و نه اهل بیت.
لذا فرمود:
لا تَبْرُدُ اَبَداً.
هیچوقت این حرارت سرد نمی شود، هیچوقت کهنه نمی شود، همواره تازه است.
در سوره مبارکه حجر آیه شریفه ۹ می فرماید که:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
ما ذکر را نازل کردیم خودمان هم حافظش هستیم، ذکر یک مصداقش، قرآن عظیم الشان است،و یک مصداقش نبی مکرم اسلام است.
و پیامبر عظیم الشان اسلام فرمود:
إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ .
من دو امانت گرانبها را بین شما می گذارم کتاب الله و عترتی
فرمود:
وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ .
این دو از هم جدا نمی شوند تا زمانی که در حوض کوثر به من ملحق بشوند، پس قرآن جاودانه است در کنار قرآن، حسین هم جاودانه است.
همین جاودانگی قرآن و عترت باعث شده که دشمنان قرآن و عترت همواره در تکاپو باشند تا به نوعی فروغ قرآن را کم کنند.
گاهی یک جاهلی را تحریک می کنند قرآن کریم را بسوزاند ان هم در اروپایی که در آستانه فتح به وسیله منطق قرآن کریم است.
چرا در اروپا قرآن می سوزانند، چون پر فروش ترین کتاب در اروپا قرآن است، چرا در اروپا قرآن می سوزانند؟ چون بیشترین پیرو را روز به روز قرآن دارد پیدا می کند. برخی از آمارها می گوید در سال ۲٠۵٠ به بعد دیگر قاره سبز یک قاره مسلمان خواهد بود نه یک قاره مسیحی . این برای آن ها خیلی سخت است.
اینکه در لندن عاشورا و عزاداری باشکوه برگزار می شود اینکه در پاریس در ژنو و شهرهای مهم و اثر گذار اروپا عاشورا مثل ایران است ، عاشورا مثل همین زابل است.
اونجا هم سینه می زنند، عزاداری می کنند، اینکه خانمی نمی تواند مراسم عزا برگزار کند، مقداری آب معدنی تهیه می کند روی آن عبارتی در مورد سید الشهدا می نویسد و در خیابان بین مردم پخش می کند این ها همه علامت است.
علامت این است که قرآن و عترت در حال تلالو در گوشه گوشه جهان است، آن ها هرچقدر هم از این کارها انجام بدهند نمی توانند جلوی ازملال منطق پوسیده غربی و مادی را بگیرند.
ما امروز در بیش از ۱۳٠کشور جهان طلبه داریم،طلبه علوم اسلامی داریم، آمده اند درس خوانده اند رفته اند و الان منشا خیر و برکت هستند.
در گوشه گوشه جهان قرآن و عترت و مکتب اهل بیت نماینده دارد نه از حکومتی به نام جمهوری اسلامی که البته پرچم دار مکتب است. از خود مردم و جنس مردم است.
ما امسال شاهد مراسم عزاداری امام حسین در شهر توکیو بودیم، روز عاشورا در شهرهای مهم چین،مثل پکن مثل شانگهای اون هم نه مهاجرین و تجار خودشان چینی ها و ژاپنی ها، در آمریکا لاتین، در اروپا که عزاداری امام حسین به روستا هم رسیده است، اروپا که دیگه اصلاتقریبا می شود گفت جایی در اروپا نداریم نام امام حسین نباشد،جایی در اروپا نداریم که قرآن در کتاب فروشی هایش پرخریدار و پر طرفدار نباشد.
اما فرمود:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ
ما این ذکر را فرستادیم ما نازلش کردیم. حال که ما نازلش کردیم.
وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
خودمان هم حفظش می کنیم،
در بین شعله های آتش خدای متعال قران را حفظ می کند همچون که ابراهیم را حفظ کرد.
در میان توهین ها،بی ادبی ها که بسیاری از سرنااگاهی و سرجهل است، حسین خورشیدش می درخشد.
اگر دختر جوانی، پسر جوانی از سرناآگاهی حرکتی هم بکند،کسی دستش به این خورشید نمی رسد چه در اروپا باشد چه در ایران باشد، که در ایران عرض کردم آن هایی که جنگ اهل فساد و نظام را سال گذشته کارگردانی کردند امروزه رو آورده اند به جنگ با سید الشهدا، و البته شکست خوردند قبل از آنکه جنگشان را اغاز کنند، چرا؟ چون این ماه آنقدر تابان است که با حرکت مذبوهانه آن ها هیچ خللی در آن وارد نمی شود، برهمین اساس است که غم سید الشهدا همیشه است این ماییم که می آییم و می رویم، البته سید الشهدا علیه السلام روز عاشورا برای آن هایی که در آن میدان حاضر بودند از خدا بارها فرصت خواست .
اینکه فرمود:«ها من ناصر ینصرنی »
فرصتی بود که از خدا خواست تا شاید چند نفر از عذاب نجات پیدا بکنند،و این فرصت خواهی امروزم هست همیشه هم هست.
خدا را قسم می دهیم به حق اولیای درگاهش زمینه های ظهور حجت ابن الحسن ارواحنا فداه را فراهم بفرماید.
ختم با سوره توحید بود.

خطبه دوم:

ضمن دعوت خودم و عزیزانم به رعایت تقوای الهی نکاتی را محضر مبارک شما عرض می کنم، اولا من روز گذشته که هوا هم مثل امروز خیلی گرم بود وشاید گرم تر برای زمانی ذهنم متمرکز شده بود روی بندگان خدایی که پاکبان هستند، که تعطیلی ندارند کسانی هستند که در هر مناسبتی که امکان تعطیلی وجود دارد این بندگان خدا تعطیل نیستند، مثل همین عزیزانی که درشهرداری کار می کنند، مثل نیروهای خدمات رسانی نظیر آتش نشانی، هلال احمر، کادر درمان، پلیس سرد باشد، گرم باشد، هوا خوش باشد، ناخوش باشد، گرد و خاک باشد، طوفان باشد، هوا خوب باشد،هوا بد باشد،هرچه که باشد این ها سر کار هستند.
حقیقتا حق به گردن ما دارند، از آن سربازی که در مرز است،تا آن پلیسی که بنده خدا باید توی جاده ها و معابر و کلانتری ها و مراکزشان حضور داشته باشد تا نیروی امنیتی و نظامی و کادر درمان و اورژانس تا آتش نشانی و تا این پاکبان های عزیزی که بندگان خدا کار دشواری دارند، کارگرهای روزمزد که خیلی برایشان فرق نمی کند می خواهد هوا خوب باشد یا بد، بنده های خدا باید بروند و نون زن و بچشون رو در بیاروند،برایشان دعا می کنیم که خدای متعال به همه این ها سلامتی بدهد، عزت بدهد، آن هایی که برای نان حلال زن و بچه هایشان اینگونه زحمت می کشند تعطیلی ندارند،و کسانی که بر حسب وظیفه ای که دارند تعطیلی ندارند.
عاشورایی که ما به راحتی عزاداری می کنیم نیروهای نظامی و انتظامی بندگان خدا تازه آماده باش هستند، حسرت به دلشان می ماند بروند وسط دسته سینه زنی یک عزاداری بکنند،یا عاشورا تمام که می شود پاکبان هایی که بندگان خدا باید بروند تمیز کنند، خیابان ها و معابر را تمیز بکنند، و به هر حال آثار ازدحام جمعیت ها را مرتفع بکنند،این ها همه به گردن ما حق دارند،ما آرامش خودمان،آسایش خودمان را مدیون ایشان هستیم.
سلامتی همه این عزیزان صلواتی مرحمت بفرمایید.
همانطور که ممکن است از طریق رسانه ها در جریان قرار گرفته باشید، چند روز پیش تر، ائمه جمعه سیستان و دادستان های سیستان از این طرح تامین آب اضطراری سیستان بازدیدی داشتیم.
تقریبا یک صبح تا بعدظهر طول کشید، جلسات خوبی برگزار شد، آقای استاندار زحمت کشیدند علی رغم اینکه از تهران آمدندکه بروند سمت بلوچستان ولی آمدند حضور پیدا کردند، مسئولین مربوطه تقریبا حضور داشتند، خدا خیرشان بدهد گزارش هایی داده شد مباحثی مطرح شد.
من در این باره سه نکته دارم که خدمت شما عرض میکنم :
اولا اینکه واقعیت امر کاری که تا به حال انجام شده کار بزرگی است، زحمت فراوانی کشیده شده است، ده ها حلقه چاه حفر شده، خط انتقال برق، آب به سمت ذخیره گاه، و از ذخیره گاه به سمت آن محل شیرین سازی و ارسال آب به سمت سیستان و زاهدان در دو سه دشت کار شده است، چاه های زیادی حفر شده، برنامه ای که دارند یکصد هزار لیتر است برای سیستان و زاهدان که این را ارسال بکنند آنچه اتفاق افتاده است، می شود گفت کار خیلی خوبی است،سرعت هم قابل دفاع است الان،گرچه این کار خیلی دیر انجام شده ما قبلا هم گفتیم این کار باید پنج سال پیش می شد ده سال پیش می شد، و واقعا قشنگ نیست اینکه ما داریم به نقطه ساعت صفر می رسیم الان داریم کار میکنیم که آب شرب برسد به منطقه سیستان، آن هم از سفره هایی که به هر حال آن ها هزاران سال اینجا بوده، اون هم نیست که بگوییم توی آن زمین شش ماه پیش آمده الان دارد استخراج می شود، خیر
هزاران سال بوده باید کشف می شده است.
با توجه به اینکه تمام زندگی سیستان وابسته بوده به آبی که به دست غیر بوده،این خودش یک الزامی بوده که ما یک روزی فکری میکردیم که آن کسی که این آب دستش است ممکن است آب به ما ندهد این یک گلایه است که کنار این مسئله باید گفت.
نکته دوم: افراد بسیاری دارند در این طرح زحمت می کشند، البته طرح های دیگری هم هست، مثل چاه ژرف،مثل نیروگاه میل نادر، مثل انتقال آب از دریای عمان،افراد زیادی دارند زحمت می کشند، کار می کنند مجموعه های زیادی وارد شدند، از آن ها تشکر می کنیم و برای آن ها ارزومند توفیق هستیم .
و همه کسانی که در این زمینه دارند مجاهدت می کنند، تلاش می کنند، شبانه روز دارند کار می کنند آب منطقه سیستان ولو یک روز به مشکل جدی برخورد نکند ما وظیفه داریم متشکر باشیم.
نکته سوم یک نگرانی است که من این نگرانی را با شما اینگونه در میان بگذارم، از این بازدیدی که داشتیم نسبت به دو نکته نگران شدیم،اول موضوع تامین اعتبارات لازم برای این طرح،گاهی در گزارشات شنیده می شد مثلا فرض کنید فلان شرکت بدون اینکه پولی دریافت کند دارد کار می کند،یا که پرداختی ما منظم نیست،یا اینکه مشکلاتی در تامین اعتبارات وجود دارد،این یک مسئله جدی است که به هر حال ببینید رفقا تامین اعتبار برای یک کار بزرگی مثل این و طرح های کوچکی تامین اعتبار باید باشد اگر نباشد کار پیش نمی رود، درست است جهادی کار میکنند ولی به هر حال این ها ابزار می خواهند وسایل می خواهند و عواملی می خواهند که وابسته به تامین اعتبار است، مطلب دوم این است که در موضوع شیرین سازی آب ما به یک نقطه نگران کننده رسیدیم و آن هم اینکه بخشی از این تجهیزات آمده، اماده است، جوری که ما متوجه شدیم، بخشی از این تجهیزات خریداری شده و در حال انتقال است، بخشی از تجهیزات هنوز هم خریداری نشده است. از کجا خریداری شود؟ اصفهان؟ نه، شیراز؟ نه، از خارج
خب شما ملاحضه کنید ما تشریفات خرید داریم، تشریفات انتقال به مبادی کشور داریم، تشریفات گمرک داریم، تشریفات ترخیص داریم. وقتی این تشریفات را کنار هم می گذاریم. آن که خریداری نشده حداقل باید یک سال دیگر برسد.
این جای نگرانی دارد که به هر حال عقب افتادن این مسئله توجیهش چیست؟
کوچکترین سستی، تعلل، در اجرای این طرح می تواند آسیب زا باشد، حالا اینکه چرا اینقدر دیر این خودش نکته است.
به هر حال ما عادت کردیم کار ها را لحظه اخر یک دفعه انجام بدهیم آن هم با کلی اما و اگر و این ها…
بحث دیگری که من به آقای استاندار هم گفتم، ما برای رساندن آب شرب به سیستان نیاز به یک کار جهادی همگانی داریم، اگر اداره ای جهادی کار کند، اداره ای جهادی کار نکند کار مختل می شود،در سطح استان با وجود استانداری که داریم و پیگیری هایی که دارد صورت می گیرد، بالاخره عواملی که هستند، نمایندگان پیگیری هایی که می کنند مخصوصا اقای دکتر دهمرده،خب شاید ما خیلی گره نداشته باشیم،ان گره ای که ما را ازار می دهد در سطح ملی است، راه حل ترک تشریفات است به طور کامل.
اگر قرار است شیرین ساز آب وارد کشور شود، بدون کوچکترین تعللی باید از مبدا تا مقصدی که قرار است نصب شود هیچ تشریفاتی وجود نداشته باشد،چاره ای جز این نداریم، چه گمرک چه شرکت وارد کننده، چه دستگاه تامین اعتبار، تشریفات مرسوم و معمول قطعا اگر الان باشد مضر به این کار است، لذا انتظار داریم اولا از نمایندگان عزیزمان انتظار داریم که در آن نقش نظارتی که دارند اینجا جای ورود است کما اینکه ورود هم دارند، ما حقیقتا انتظار داریم با وزارت نیرو و آن مبادی که اولا تامین اعتبار کنند.
ثانیا دستور بدهند به ترک تشریفات چه در وزارت اقتصاد و بازرگانی برای بحث گمرک و این ها ، چه در وزارت نیرو برای تامین اعتبار طرح و مبادی دیگری که هست، حقیقتا ان شاالله ورود قطعی داشته باشند تا فرایند ها انجام شود، تسهیل شود اگر فرآیند تسهیل نشود ما به مشکل می خوریم،
می توانیم فرآیند ها را کوتاه کنیم باید این اتفاق بیوفتد، این یک مسئله حاد و مهمی است، مسئله معمولی نیست که ما بگوییم مثلا اگر فلانی انجام نداد فلانی انجام می دهد، انتظار دوم ما از مسئولین ارشد دولتی است، که خصوصا وزیر نیرو، ایشان باید شخصا. وارد مسئله شوند، موانع را باید بادستورات ایشان رفع کنند. بالاخره یک بخشی از اختیارات است که اختیارات دستگاه های اجرایی استانی نیست، نمایندگان که اساسا مسئولیت اجرایی ندارند که بتوان از آن ها انتظار اجرایی داشت،گرچه جاهایی برای کمک به دولت ورود می کنند،خدا خیرشان بدهد، ولی مسئولیتی در قبال این ندارند این جا جایی است که وزیر نیرو و معاونین ایشان مستقیم وارد و مسئله را تسهیل بکنند.
نکته اخر و انتظار اخر از مسئولین ارشد استانی خصوصا اقای استاندار عزیزمان، استاندار انقلابیمان که در این زمان باقی مانده کار باید قرارگاهی جلو برود، کار باید خیلی محکم و قوی پیگیری شود، فوری باید یک قرارگاهی تشکیل شود، ذیل اون قرارگاه تسریع شود کارها،تمام مراحلی که بنا است طی شود آن ها از قبل روان سازی شود توسط قرارگاه که دیگر آن مسئول اجرایی که می خواهد بیاید کار را انجام دهد، درگیر لوله نباشد، درگیر خط انتقال آب و برق نباشد، درگیر دستگاه حفار نباشد.
درگیر مسائل دیگر نباشد، شما دیدید ما راجع به چاه ژرف چقدر اذیت شدیم یک دستگاه حفار برای ۷٠/۸٠ ساله توی منطقه بود چقدر مسئله ایجاد شد، برود این سمت ان سمت.. منتقل شود و…
خب نگذاریم کارها سست شود، قدم ها ارام ارام برداشته شود، الان وقت دویدن است، وقت آرام و با متانت راه رفتن نیست، وقت کارجهادی است،این ها انتظاراتی است که داریم تا بشود این نگرانی را مرتفع کرد.
به هر حال نگرانی است ما گلایه نداریم،نگرانیم که مبادا مشکلی پیش بیاید.
حالا شیرین ساز می خواهند از کشور دیگری بگیرند بعد نگویند این شرکت خلف وعده کرد، آن شرکت به وظیفه اش عمل نکرد و بعد روز به روز هم وعده درمانی و امثال این ها.
حرف اخری که میزنم این است که من متعهد هستم به شما بگویم و ما جدی پیگیر این مسئله هستیم و من چند باراین مسئله را سوال کردم تا چند بار هم جواب بگیرم، اقایان فرموده اند که نهایتا اخر شهریور کار تمام است، یعنی این طرح اماده و آب در لوله ها آمده است،آب شیرین و به محض اینکه چاه نیمه جواب ندهد این تزریق می شود، این حرفی است مسئولین امر به ما گفته اند، من گفتم اخر شهریور؟ گفتند که ان شاالله
گفتم الان وقت ان شاالله نیست، قطعی با ما حرف بزنید؟ بله ان شاالله اخر شهریور
گفتند نهایت ده روز این ور اون ور.
اخر شهریور نشود بیایید بگویید می دانید جی شد شرکت فلان زیر معامله زد، دیگر زد زیر میز و این ها نداریم.
اقایان قول دادند آخر شهریور کار تمام شده، طرح آماده باشد و این کار را تحویل بدهند، چند روز این ور و آن ور این ها طبیعت کارهای بزرگ است،ولی همینجور یک ماه یک ماه ما را همینجور نبرید دهه فجر و بگویید به مناسبت دهه فجر افتتاح کنیم. دهه فجر کارهای دیگر خود را افتتاح کنید.
شهریور ماه هفته دولت هم است لطف کنید هفته دولت کار را تمام کنید نگذارید برای دهه فجر که بالاخره دیر شود، یک خبر هم عرض بکنم که ما در حال پیگیری هستیم با کمک دکتر دهمرده عزیز، ائمه جمعه سیستان بزودی جلسه ای با رییس محترم مجلس شورای اسلامی داشته باشند، عزیزان اکثرا شماره من را دارید در فضای مجازی اگر نکته خاصی و خیلی خاصی داشتید برای من بفرستید، ما هفت امام جمعه هستیم ان شاالله بزودی قرار شده است، که دیداری با اقای قالیباف رییس محترم مجلس داشته باشیم و دفتر مقام معظم رهبری هم در حال پیگیری هستیم که با یکی از مسئولین ارشد دفتر اقا دیداری داشته باشیم،که بتوانیم ماهم گوشه ای از کار را پیگیری کرده باشیم و کمک کنیم به اقایان و برادران عزیزمان.

خدا را قسم می دهم به حق بی بی دو عالم صدیقه طاهره سلام الله علیها به همه ما توفیق بندگی خالص، توفیق ولایت خالص محبت بفرماید.
خدا را قسم می دهم به حق زهرای مرضیه رهبر عزیزمان را در کنف حمایتش حفظ و محفوظ بدارد.
خدا را قسم می دهیم به حق فاطمه زهرا سلام الله علیها امام ما شهدای ما گذشتگان ما را با امام و شهدای کربلا محشور بفرماید.
ختم با سوره توحید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.