خطبه های نماز جمعه ۷مهر ۱۴٠۲

خطبه اول
وَإِنَّ هَٰذِهِۦٓ أُمَّتُکُمۡ أُمَّهٗ وَٰحِدَهٗ وَأَنَا۠ رَبُّکُمۡ فَٱتَّقُونِ

ایام متعلق هست به وجود قدسی و ذی جود ختمی مرتبت نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبد الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و میلاد مسعود وجود قدسی آقامون امام صادق (ع لیه السلام ) و هفته ی وحدت
در سوره مومنون آیه ۵۲ و ۵۳ قرآن کریم میفرماید : وَإِنَّ هَٰذِهِۦٓ أُمَّتُکُمۡ أُمَّهٗ وَٰحِدَهٗ این امت شماست که یک امت واحده
امت یعنی مجموعه ای از انسان ها که این مجموعه انسانی هدف واحدی دارد هر مجموعه ای که هدف واحدی داشته باشد در منطق قرآن کریم امت هست.
تفاوت هم با ملت دارد ، ملت به معنای روش است هم روشی ولی در امت این که مقصود و مقصد و هدف واحد باشه بین شما ، شما امتید وقتی که میگویند: امت مسلمان ، امت حزب الله ، یعنی یک جمعی که هدف واحدی را دنبال میکنند.
پیامبر عظیم الشان اسلام مبعوث شدند تا امت سازی کنند و البته تکلیف و وظیفه ی انبیاء عظام همین بوده که بر اساس یک نقشه الهی و توحیدی امت ساز باشند به این معنا که مردم را در یک جهت مشخص برای رسیدن به یک هدف معلوم و مشخص هدایت کنند ، پیغمبرعظیم الشان اسلام کاری که کرد این بود که امتی را ایجاد کرد ۲۳ سال زحمت کشید تا به نقطه ای رسید که امت ایجاد شد لذا قرآن کریم میفرماید: وَإِنَّ هَٰذِهِۦٓ أُمَّتُکُمۡ أُمَّهٗ وَٰحِدَهٗ این امت شما یک امت واحده است حالا تکیه ی امت واحده به چه هست وَأَنَا۠ رَبُّکُمۡ تکیه امت واحده توحید است یعنی زمانی امت، امت واحده است که توحید حرف اول و آخر را بزند بعد هم توصیه قرآن یا امر قرآن که فَٱتَّقُونِ پرهیز کنید بترسید بیمناک باشید از این که خشم الهی را موجب بشوید
امت امت واحده است ، امت امتی است که در کنار هم قرار گرفت تا به یک هدف برسد اما قرآن کریم در آیه بعد یک خبر بدی هم میدهد و آنهم این هست که میفرماید: فَتَقَطَّعُوٓاْ حالا این هایی که امت واحد بودند آمدند این را تکه تکه کردند.فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ اینها آمدند تکه تکه کردند قطعه قطعه کردند بین خودشان فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ زُبُرٗاۖ اینها آمدند هرکدام برای خودشان مرامی ایجاد کردند مکتبی ایجاد کردند « زبر » جمع زبور است یعنی کتاب البته یک قرائت دیگر هم دارد که « زُبَر » هست یعنی فرقه فرقه هر دو معنا هم اینجا صادق هست اما معنای اصح همان معنای اول هست هر کدام برای خودشان یک مرامی یک مکتبی ایجاد کردند بعد میفرماید:کُلُّ حِزۡبِۭ بِمَا لَدَیۡهِمۡ فَرِحُونَ هر کدام هم به آنچه که دارند خوشحالند و کوتاه هم نمی آیند
آنچه که در این خطبه محضر شما عرض میکنم این است که امتی که پیغمبر اکرم تشکیل داد امت واحد بود اما این امت قطعه قطعه شد قطعه قطعه شدن این امت هم برمیگردد به یک اشکال داخلی در امت هم بر میگردد به نقشه های زیرکانه ی دشمنان این ملت آن جایی که بر میگردد به اشکال داخل امت عبارت است از عمل کرد ناشایستی که در بخشی از این جامعه اتفاق افتاد. به محضی که نبی مکرم اسلام رحلت فرمود جمع شدند برای تقسیم جانشینی پیغمبر. آنجا نقطه شروع قطعه قطعه کردن امت واحدست پس این امت به واسطه ی عملکرد بد برخی از افراد قطعه قطعه شد و عده ای آمدند از همان روز قطعه قطعه کردند و الا معنا ندارد که سپاه کوفه به فرماندهی امیر المومنین علیه السلام و سپاه شام به فرماندهی معاویه در برابر هم صف بکشند هر دو سپاه هم مسلمانند اینها صف میکشند چرا؟ چون دین قطعه قطعه شده.
برای این که ما به وحدت برسیم باید چه کنیم باید آن حرکتی که اتفاق افتاده را جبران کنیم یعنی آنچه که باعث قطعه قطعه شدن دین شده هست همان را باید اصلاح کنیم. چه کسانی در چه زمانی دین رو تکه تکه کردند؟. این حرکت باید اصلاح بشود پس اگر ما بخواهیم آن عملکرد ضعیف را جبران کنیم چاره ای نداریم جز این که بدون تعصب بدون جمود فکری عملکرد هایی را که بعد از رحلت رسول خدا اتفاق افتاده خصوصا قرن اول را بررسی کنیم، نه جانب دارانه بلکه به نقد عقلی و علمی بگذاریم با قرآن کریم مقابل کنیم به قرآن کریم ارائه بدهیم
آیا تصمیماتی که گرفته شده بر اساس قرآن کریم بوده یا اجتهاد های خود ساخته ای بوده که در برابر قرآن کریم به وجود آمد راه این است اگر ما میخواهیم به وحدت برسیم که میخواهیم به وحدت برسیم اگر میخواهیم به وحدت برسیم که ضرورت جامعه اسلامی هم همین هست چاره ای نداریم جز بازخوانی دقیق تاریخ، چاره ای نداریم جز نگاه به عملکرد ها، بررسی عملکرد ها دقت در عملکرد ها چاره ای نداریم جز این که بیاوریم به کوران نقد بسپاریم خیلی از اتفاقاتی که افتاده را.
اگر این کار را نکنیم همین قطعه قطعه ادامه پیدا خواهد کرد پیغمبر اکرم امتی ساخت که هدف واحد داشته باشد گاه شما می بینید عده ای مسلمانند هدفشان نابودی عده دیگریست که آن ها هم مسلمانند مثل آنچه که از داعش دیدید، داعش و القائده و امثال این ها هدفشان چیست؟ آیا دشمنی و مبارزه ی با همین هایی نیست که لا اله الا الله میگویند؟ خب اینها آبشخورشان کجاست آبشخورشان قطعه قطعه شدن امت واحده ست اینجا جایی است که نقش عالمان راستین نقش عالمان وارسته تعیین کننده است علما بیایند بنشینند دور هم حل کنند مسائل را بله در فروع فقهی اختلافات هست اتفاقا باید هم باشه چون آنجا معرکه اجتهاد است، در معرکه اجتهاد و در فروع امکان اینکه اختلافات باشد نه این که هست که اتفاقا خوب است و باید هم باشد اجتهاد در همه ی علوم هست در علوم اسلامی هم هست مکاتب هم هست دوتا پزشک هم ممکن نسبت به یک بیماری دوتا اجتهاد داشته باشند برکاتی دارد اما مسئله ای که خیلی مهم است این هست که گاه دامنه ی این اختلاف تا توحید بالا میرود اساسا بخشی از جامعه نگاهشان به توحید خلاف نگاهیست که پیغمبر اکرم ارائه داده حال اگر این ها اصلاح نشود تکه تکه ادامه خواد داد
بله ممکن است رسیدن به این هدف زمان بخواهد ممکن است که رسیدن به این هدف زمان بخواهد نسخه چیست؟
علما اصلا نمی نشینند با هم جمع بشوند با هم حرف بزنند فرض کنیم که علما با هم جمع نشوند نسخه چیست نسخه در آیه ۶۴ سوره مبارکه آل عمران هست.قُلۡ یَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡکِتَٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ کَلِمَهٖ سَوَآءِۭ بَیۡنَنَا وَبَیۡنَکُمۡ
این خطاب به اهل کتاب به یهود به نصاراست میگوید: ما مسلمانیم شما نصارائید ما مسلمانیم شما یهودی هستید خیلی خوب بین ما و شما کلمه سواء هست ؟ آیا حد مشترکی هست؟ بیاید روی همان عهد مشترک با هم عهد ببندیم بیایید روی همان عهد مشترک با هم دیگر عهد ببندیم تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ کَلِمَهٖ سَوَآءِۭ بَیۡنَنَا وَبَیۡنَکُمۡ حد مشترک کجاست؟ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ توحید است. وقتی که شما میتوانید با اهل کتاب با این ادبیات حرف بزنید و قرآن هم به شما دستور داده با این ادبیات حرف بزنید طبیعی است که با مذاهب دیگر اسلامی به راحتی باید با این ادبیات حرف بزنید مشترکات را ترویج کنید آنچه که همه بر سر آن مشترکید. یکی از آن مشترکات اصیل محبت اهل بیت (علیهم السلام ) است، عشق به آل الله هست شما دیدید در راهپیمایی اربعین همه ساله می بینید چقدر از خواهران و برادران اهل سنت ما می آیند در راهپیمایی اربعین مشارکت میکنند شرکت میکنند گرچه محبت سید الشهدا (علیه السلام ) فراتر از این رفته ارامنه هم موکب میزنند خدمت میکنند به زوار. اینها آن نقاط مشترکی است که باید برجسته بشود لذا کسانی را که می بینید در برابر حرکتی مثل اربعین صف آرایی میکنند گارد میگیرند میدانند که علاج آن قطعه قطعه شدن در همین اتفاق هاست لذا در برابر اینها می ایستند پس علاج این است که ما اولا مشترکاتمان را بشناسیم بهشان عمل کنیم حرمت بگذاریم به باور های هم دیگر احترام بگذاریم برادریمان را حفظ کنیم البته در کنار حفظ برادری باید منافقین را خوب تشخیص بدهیم چه در کنار شیعیان بوده و لباس شیعیان را پوشیده باشند چه لباس اهل سنت را پوشیده باشند منافق منافق است، میخواهد شیعه انگلیسی باشد یا میخواهد سنی آمریکایی باشد ما با هر دوی اینها تند برخود میکنیم محکم برخورد میکنیم و در برابرشان هم کوتاه نمی ائیم چون حسابشان از امت جداست پس ما مشترکاتی داریم مشترکاتمان را برجسته میکنیم مشترکاتمان را احترام میگذاریم یک. دو می نشینیم منشاء قطعه قطعه شدن دین را حل میکنیم بفضل خدا.

خطبه دوم

قبل از آغاز بحث ابتدا خودم و برادران و خواهران عزیزم را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی
در خطبه ی اول به دو آیه از آیات کریمه ی سوره مبارکه مومنون اشاره کردیم که عبارت بود از این که در آیه ۵۲ فرمود: وَإِنَّ هَٰذِهِۦٓ أُمَّتُکُمۡ أُمَّهٗ وَٰحِدَهٗ این امت شما امت واحده ست وَأَنَا۠ رَبُّکُمۡ فَٱتَّقُونِ و من هم پروردگار شما هستم تقوا داشته باشید بعد در آیه بعد فرمود: فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ زُبُرٗاۖ این هایی که امت واحده بودند آمدند این امت را قطعه قطعه کردند تکه پاره کردند و هرکدام برای خودشان شدن یک مکتب و یک تشکیلاتی بعد میفرماید: کُلُّ حِزۡبِۭ بِمَا لَدَیۡهِمۡ فَرِحُونَ هر کدام هم خوشحال بودند از این که مکتبی دارند.
در آیه اول یک پیشینه بیان میشود یک دیروز، دیروز شما واحد بودید إِنَّ هَٰذِهِۦٓ أُمَّتُکُمۡ أُمَّهٗ وَٰحِدَهٗ این پیشینه شماست مردمی که امتی تشکیل داده بودند. عرض کردیم که امت یعنی آن جماعتی که هدف واحد دارند اما شور بختانه قرآن کریم میفرماید: که متاسفانه اینها آمدند تکه پاره کردند, فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ زُبُرٗاۖ این ها آمدند دین را این امت واحده را تکه تکه کردند سوال اینجاست که انگیزه این ها چه بود از این تکه تکه کردن از آنجایی که تکیه امت به هدف واحده است پس آنهایی که تکه تکه کردند این امت را هدفشان را گم کردند یعنی چه به این معنی که اهداف متعالی عصر نبوی کنار گذاشته شد و اهداف سبک دنیا طلبانه جای آنرا گرفت خاصه متنفذین در جامعه آن هایی که محترم بودند برخی از آنها در یک زمان کوتاه چند ساله ای به اموال بسیار زیادی دسترسی پیدا کردند نوعی نو اشرافی گری در جامعه رواج پیدا کرد. وقتی نگاه اشرافی در جامعه رواج پیدا میکند هدف جامعه گم میشود این یک واقعیتی است، تلخ هست اما واقعیت است . اما در کنار این، البته دشمن هم همواره دامن زده و میزند به این قطعه قطعه بودن گاهی ما میگوئیم تجزیه طلبی تلقی من از تجزیه طلبی این است که تجزیه طلبی فقط در جدا کردن بخشی از جغرافیا نیست گر چه آن یک مصداق بسیار بسیار مهمش هست تجزیه طلبی خطرناکتر آنجایی است که یک عده ای به دنبال تجزیه امت باشند و تجزیه امت خطرش بیشتر از تجزیه جغرافیاست اگر امت امت واحده باشد جغرافیا که نمیتواند امت واحده را از هم جدا کند حالا چه این جغرافیا کلا از همه جدا بشود چه نه خطوط اداری بینشان جاری بشود شما دیدید الان بعضیا مثلا در مورد تقسیم استان میگویند که نباید تقسیم بشود. چرا؟ چون مثلا قوم بلوچ یا سیستانی یا هرچه از هم پاشیده میشود کدام عقل سلیمی این را می پسندد مگر لر ها که الان چهارتا استان جدا هستند از هم پاشیده شده اند نه، مگه کرد ها که الان دو سه تا استان هستند و حضور فعال دارند از هم پاشیده شده اند نه، مگر آذری ها که چند استان هستند از هم پاشیده شدند نه، اصلا اینها به هم مربوط نیست تجزیه جغرافیا یک چیزاست و تجزیه امت چیز دیگریست ما در برابر تجزیه جغرافیا به لطف خدای متعال به برکت ولایت فقیه ۴۴ سال است اجازه ندادیم یک سانتیمتر از این کشور تجزیه بشود. این در حالیست که کمتر از دویست سال شما برگردید به عقب بیش از یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع از این مملکت جدا شد، تجزیه شد، یعنی بیش از کل مجموع مساحت ایران امروز ما ایران از دست دادیم در دوره قاجار و پسا قاجار که دوره ی پهلوی اول و دوم باشد از هرات و قفقاز و نخجوان گرفته تا شهر فیروزه تا استان جنوبگان ما این هارا از دست دادیم غرب، شرق ، شمال، جنوب، بیش از خاکی که امروز همه ما برایش دادیم مجاهدت می کنیم از این خاک را این پادشاهان صفاک خبیث بزدل ثمن بخس کردند، هدیه کردند، رفته اما به برکت جمهوری اسلامی تجزیه هیچ وقت اتفاق نیوفتاده و اتفاق هم نخواهد افتاد ان شاءالله.
اما سخن سر تجزیه ی امت است، برخی گویا مأمورند که تجزیه طلبی نرم رادر این آب و خاک بوجود بیارند. این طایفه با آن طایفه این قوم با آن قوم این ها تجزیه طلبی نرم است که انگلیس در جامعه ما ایجاد کرد از زمانی که انگلستان در ایران حضورش پرنگ شد برخی از شهر هایی که کنار هم بودند به دعوا افتادند ، آنها را با هم به دعوا انداختند تا رشد نکنند، قوم هایی که کنار هم بودند به دعوا افتادند، طوایفی که کنار هم بودند به دعوا افتادند، و این مختص به این کشور ما و مملکت ما هم نیست همه جای دنیا که طوایف هستند که مذاهب هستند این قصه تلخ وجود دارد
پس ببینید خطر ناکتر از تجزیه ی خاک تجزیه ی مردم، تجزیی امت است عده ای می آیند و امت را تجزیه می کنند خطکش می گذارند می گویند: این امت« الف »،این امت « ب » کجا؟ در یک جغرافیا. دشمن این نقاط را برجسته میکند.
کار دشمن این است و اینجاست که ما باید هشیار باشیم خط خبیث دشمن را ورای حرف ها بتونیم ببینیم ما در کشور ایران و در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در لوای اهل بیت و ولایت فقیه، یک امتیم شما زمان جنگ وقتی که وارد یک سنگر میشدید توی یک سنگر ممکن بود فارس باشد، ترک باشد، عرب باشد، لر باشد، بلوچ باشد، سیستانی باشد، خاک مال همه ست امتم مال همه ست در دفاع از حرم ممکن بود شما وارد سنگری بشوید افغان ببینید، ایرانی ببینید، پاکستانی ببینید، سوری ببینید، عراقی ببینید، لبنانی ببینید، یمنی هم ببینید، امت سازی این است و این خیلی هارا به جوش و خروش آورده، ما الان امت مقاومت داریم، امت مقاومت از مرز های چین به حول قوه الهی تا مدیترانه را تحت تاثیر خودش قرار داده جغرافیا نیست حدود مرزی نیست مگر دل مردم وابسته به حدود مرزی است همین محاسن سفید های عزیز ما در همین زابل گاهی ممکن است بخاطر مردم داری بروند داخل افغانستان دو نفر را که باهم دیگر به مشکل خورده اند صلح بدهند، حالا بگویند: ما مال این جغرافیاییم به ما مربوط نیست؟! نه، امت یک روح مشترک است و بعضی ها می خواهند این روح مشترک را هدف قرار بدهند.
ما باید حواسمان باشه در همین یک ساله ای که امتحان عجیبی در این استان هم اتفاق اقتاد و نقاب ها برداشته شد وقتی که ما میبینیم از یک حلقومی در می آید که مردم ما هم در انتخابات شرکت کردند و به ما هم قول داده شد که مثلا یکی وزیر، دوتا وزیر داشته باشیم، این از همان حرف هاست یعنی ما مردمی داریم شما مردمی دارید ما یه امت شما یک امت فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ زُبُرٗاۖ قرآن میفرماید این ها دین را، امت را، تکه پاره میخواهند بکنند. ما باید هشیار باشیم وقتی گفته میشود: که مردم ما مورد ظلم قرارگرفتند، مگر مردم شما یه چیزی غیر از مردم این مملکتند مگر ما در این کشور چند مدل مردم داریم بروید داخل همین دانشگاه سیستان و بلوچستان سر یک کلاس ببینید درسی که به یک جوان شیعه داده میشه آیا فرق میکند با درسی که به این جوان اهل سنت داده میشود؟ چرا فرق نمیکند؟ چون امت واحده ایم. در بلوچستان سیل می آید بنده مدیر حوزه های علمیه استان بودم در بلوچستان سیل آمده بود از اقصی نقاط کشور کمکمی آمد ما هم ارسال میکردیم دوستان ما هم مقید بودند که آنچه که به سیل زدگان شیعه می دادند نسبت به اهل سنت داده شود. چون فرقی ندارند، امت امت واحده است مگر می شود بین اینها تفاوت گذاشت. اینکه کسی می آید ومیگوید: مردم ما این کار را کردند نظام در برابرشان آن کار را نکرد اول باید جواب بدهد مردم شما؟! مگر یک مردم دیگریند؟! اصلا مگر قرار بود در این مملکت ما دوتا مردم داشته باشیم؟! خب فردا فلان کس در کردستان هم می گوید : مردم ما هم فلان، در فلان استان هم یکی بلند میشود، میگوید: مردم ما فلان، خب همینجوری امت قطعه قطعه میشود فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ زُبُرٗاۖ مردم ما ، مردم شما گفتن، این حرف جهال است. ۴۰ سال است که مردم ما مثلا فرض کنید که در تبعیضند ببخشید مردم شما یعنی دقیقا چه کسی ؟ مردم شما یعنی یک مردم جدایی از مثلا یزد، کرمان، اصفهان، شیراز، تهران، قم، مشهد، یا نه همه ی این مردم یک مردمند؟ خب این هاست که امت را قطعه قطعه میکند کفار چه میخواهند دشمن چه میخواهد دشمن دنبال این هست که این امت رر قطعه قطعه کند. خب شما که شده اید نوکر بی جیره و مواجیب همین دشمن. حضرت آقا فرمودند: شما ببینید اگر« أشِدّاءُ علی الکُفّار » نیستسد پس « مع الرسول » هم نیستسد. شاخص خیلی خوبی است وقتی که دیدید سخنرانی میکنید، حرفی میزنید، بنگاه دروغ پراکنی بی بی سی کیف میکند بدانید که أشِدّاءُ علی الکُفّار نیستید. وقتی که اسرائیل از سخن شما امن است پس أشِدّاءُ علی الکُفّار نیستید مع الرسول هم نخواهید بود ما یک امتیم شیعه باشیم، سنی باشیم، حتی مسلمان هم نباشیم از کجا معلوم است یک امتیم از آنجایی که جنابعالی بلند می شوید می روید اربعین می بینید که موکب هست به شما خدمت میشود این موکب عرب هست، این موکب فارس هست، این موکب شیعه است، آن یکی موکب سنی هست، آن یکی موکب ارمنی مسیحی هست، همه دارند یک کار میکنند یک هدف دارند آن هم حسین (علیه السلام) این امت واحده است .
و البته این را بدانید انقلاب اسلامی حرکت بدون بازگشت به سمت امت اسلامی را آغاذ کرده و در آستانه تشکیل امت واحد اسلامی است اگر قرار بود جمهوری اسلامی در برابر به به و چه چه و تهدید و هیولای تبلیغاتی غرب و کسانی که دل آنها ها را شاد میکنند کوتاه بیاید که همان ۴۰ سال پیش کوتاه آمده بود دیگر این همه زحمت به خودش نمیداد پس تقطیع امت فقط تقطیع جغرافیا نیست. آیه شریفه میفرماید که: فَتَقَطَّعُوٓاْ أَمۡرَهُم بَیۡنَهُمۡ زُبُرٗاۖ اینا امرشان را، یک پارچگی و وحدت خودشان را تکه تکه کردند و این تکه تکه شدن امت همانیست که دشمن میخواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.