خطبه های نماز جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی و با حضور پرشور مردم زابل در مصلی المهدی عجل الله فرجه الشریف برگزار شد..

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام‌جمعه شهرستان زابل در خطبه اول نماز جمعه این هفته بیان کرد:

قبل از هرچیز خودم و برادران و خواهران نمازگزارم را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم.

ایام،  ایام آخر ماه صفر هست و رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم)  در پیش است.

قرآن کریم از جمله ی توصیفاتی که راجع به وجود قدسی نبی مکرم اسلام دارد،  این است که آن حضرت را می فرماید داعی الی الله است و داعیا الی الله بإذنه.

 وجود قدسی نبی مکرم اسلام دعوت کننده است. اما نه به خودش بلکه به خدا،  و این امتیاز انبیا است که حتی در دعوت هم خودشان را نمی بینند بلکه خدا را می بینند.

اساسا انبیا جز خدا را نمی بینند. وقتی که داعیا الی الله است یعنی اینکه همه  به یک سمت،  به یک سو،  به یک جهت حرکت کنید. 

جهت باید واحد باشد،  سمت و سو باید واحد باشد،  حرکت بایدواحد باشد،  هدف هم باید خدا باشد.

این بزرگترین مسئولیت انبیا است که حول محور توحید و حول محور بندگی خدای متعال، امت سازی کنند.

وقتی که امت ایجاد شود البته میوه‌های مبارکی هم خواهد داشت.سیره توحیدی این است.

پیغمبر اکرم کارشان ساخت و ایجاد امت است، کارشان این است که جامعه اسلامی را به کرامات الهی نزدیک کنند.

 سیره عملی مردم سیره توحیدی باشد؛ در سیره توحیدی حب جاه، حب مال، حب نفس و  حب آنچه که شما را از خدا دور می‌کند وجود ندارد.

وقتی که امت به پا شد این امت میوه می‌دهد، کنگره حج یکی از میوه های امت سازی است،  امتی ایجاد شده امتی به وجود آمده، اینها سفر می روند شب به یک سمت همراه هم حرکت میکنند،  لباس احرام می پوشند،  همگام هم همسان هم.

تاریخ که جلوتر می آید، این امت سازی میوه های متعدد دیگری می دهد.

یکی از میوه های امت سازی همین نماز جمعه است که همه در یک صف واحد کنار هم، برای هم، باهم می نشینند که از احوال همدیگر خبر دار شوند .

دعای عرفه،  میوه ی امت سازی است، همه در نقاط مختلف جمع می شوند.

نمازهای جماعت،  میوه ی امت سازی است

یکی از شیرین ترین میوه های امت سازی که در این عصر پایانی غیبت دنیا را متوجه خودش کرده و همه عالم متوجه او شدند،  راهپیمایی عظیم اربعین است.

این راهپیمایی و این مشایه،  برخی از شما توفیق داشتید که  در آن مسیر نورانی حضور داشتید، میوه ی امت سازی پیامبر اکرم است.

 میلیونها انسان در یک جهت در یک مسیر با یک عشق با یک علاقه با یک محبت همسان هم،  هم قدم هم،  هم ردیف هم،  کسی بر کسی برتری ندارد؛ پر از ایثار، پر از از خودگذشتگی، پر از توسل،  پر از توکل،  پر ازعبادت،  مملو از صفا و صمیمیت؛

 نه اینکه در راهپیمایی اربعین حب مال نیست ،که حب آل الله به قدری قوی و شورانگیز است در این راهپیمایی الهی که اساسا کسی گره مالی ندارد.

آن هم هرچه زمانه بر ما سخت تر می گیرد گویا این شوق بیشتر هم میشود، هرچه دوران دشوارتر برخورد می کند روزگار سخت تر با شما برخورد می کند،  شوق شما،  عشق شما،  عطش شما بیشتر میشود.

ما محتاج اربعین بودیم و محتاج  راهپیمایی اربعین  هستیم،  وظیفه ی ماست برای اعلام آمادگی ظهور، همه ی وجودمان را صرف کنیم،  در حد توانمان ورود کنیم و در این راهپیمایی عظیم مشارکت کنیم،  اگر توانستیم خودمان برویم اگر نتوانستیم زمینه اش را فرهم کنیم و این وظیفه و تکلیف ما است.

این تکلیف،  تکلیفی هست که وجدان ما،  ولایت ما و محبت ما برای ما ایجاد میکند.

امیدوارم که به حق، زهرای مرضیه(سلام الله علیها)  همه ی کسانی که در این راهپیمایی عظیم شرکت کردند،  در این مراسم حاضر شدند،  همه کسانی که زمینه ای فراهم کردند،  همه کسانی که ولو حداقلی  در  زمینه سازی آن ایجاد کردند،  خدای متعال از همه آن ها به شایستگی قبول بفرماید.

البته طبیعی است به هر حال برخی این شور و این شعف و این عشق را نمی توانند ببینند باید به آن ها حق داد!

آدم هایی هم هستند که نمی توانند ببینند که میلیونها نفر آدم به عشق سیدالشهدا، راه می افتند در یک مسیر از زندگی خودشان از مال خودشان میگذرند.

نمی توانند ببینند که انسانهای بسیاری حاضر هستند  به عشق سیدالشهدا از  همه چیز بگذرند.

حقد مکتب اباعبدالله علیه السلام در جان هایی حضور دارد،  برخی افراد هستند که این ها حقد سیدالشهدا،  بغض سیدالشهدا دارند اما خب به نفعشان نیست که بگویند ما بغض حسین  بن علی داریم،  به گونه های دیگری مطرح می کنند.

سفری که همین مردم عادی،  وقتی که دیدند طرف از زابل تا مرز می رود و هزینه را خودش می دهد،  وقتی که وارد مرز می شود وارد عراق می شود،  مهمان مردم عراق است تا وقتی که بر می گردد مهمان مردم عراق است،  وقتی برمی گردد از مرز تا خانه خودش می آید،  مهمان جیب خودش است. 

از آن طرف موکب هایی که برگزار می شود،  همه موکب های مردمی است.

آن وقت بعضی ها فریاد بر می آورند که این بیت المال است و بیت المال مردمی که ندارند را شما هزینه یک مراسم مذهبی نکنید!

نمی فهمند!؟ نمی دانم! می فهمند و غرض ورزانه حرف می زنند؟!  نمی دانم!

اما این را می دانم که پس این گونه حرف ها،  چیزی جز حقد با سیدالشهدا نیست.

 ما در روزگاری قرار داریم که مکتب امام حسین علیه السلام  مرزهای عالم را درنوردیده است.

تازه اگر از بیت المال هزینه راهپیمایی اربعین بشود چه اشکالی دارد؟

وقتی که میلیونها نفر یک حرکتی را انجام می دهند،  آیا حکومت اسلامی وظیفه ندارد که این حرکت را تمهید کند؟

مثلا پلیس وظیفه ندارد که در تسهیل این حرکت اقدام کند؟

مرزبان وظیفه ندارد پشت سرش بروند؟

زیرساخت هایشان را وظیفه ندارند که درست کنند؟

پس بیت المال باید خرج چه شود؟!

گرچه از بیت المال هم نیست،  اما اگر باشد هم این افتخار و فخر برای حکومت است.

حکومت وظیفه دارد که برای اینجور امور هزینه کند،  باید هزینه کند.

از آن طرف آقایانی که معتقد هستند که این از بیت المال است و نباید بیت المال مسلمان ها خرج راهپیمایی اربعین بشود،  اگر دلسوز بیت المال هستند چرا در اغتشاشات سال گذشته که هزاران میلیارد تومان به همین مردم ضربه وارد شد،  صدایشان در نیامد؟! نگفتند آن ها از بیت المال است!

موکبی که مردم در مرز می زنند برای اینکه شربتی به دست زائری خسته بدهند این بیت المال نباید بدهند! آمبولانس چندمیلیاردی که در همین زاهدان به آتش کشیده میشود،  بیت المال نیست؟

مرکز پزشکی که در همین زاهدان به آتش کشیده می شود،  بیت المال نیست؟

ساختمان هایی که در اقصی نقاط کشور به آتش کشیده می شود،  این ها بیت المال نیست؟!

اگر قرار است کسی دلسوز بیت المال باشد، واقعی دلسوز بیت المال باشد.

چطور آن همه آسیبی که به این مردم.در اغتشاشات زده شد،  بعضی ها صدایشان در نیامد،  چیزی نگفتند خفه خون گرفته بودند،  سکوت کرده بودند!

بعضی آدم ها در آن ایام در اقصی نقاط کشور، حتی یکبار هم خیر خواه بیت المال نبودند! 

به حمدالله این مردم با راهپیمایی اربعین نشان دادند که اگر هیچ نداشته باشند، یک  جان داشته باشند همان را در راه اهل بیت خواهند داد و محکم هم پای کار سیدالشهدا ایستاده اند و می ایستند.

این حرکت خواهید دید که روز به روز سال به سال قوی تر برگزار خواهد شد.

ما چند سال پیش جمعیتی که برای اربعین می رفت که اوضاع زندگی مردم چه در ایران چه در عراق،  بهتر بود.  جمعیت آمارش به ۱۶_۱۷ میلیون می رسید،  امسال از ۲۲ میلیون عبور کرد!

مطمئنا سال دیگر بیش تر خواهد شد، مطمئنا این مردم بیش تر پای کار حسین خواهند بود چون راه نجات و سبیل نجات،  سبیل و کشتی نجات  سیدالشهدا  است.

شما در اربعین از همه ی قبایل،  از همه مرام ها،  از همه مردم،  موکب مسیحی،  موکب سنی،  موکب شیعه در کنار هم و در یک ردیف می بینید!

باید بعضی ها بهشان بر بخورد!  اگر برنخورد ما باید تعجب کنیم!

و این غیظ یک امر کاملا طبیعی است!  خب باشد ما که با این غیظ شما مشکل نداریم!

 از روز اولی که پیغمبر اکرم علم هدایت را برداشت و ابوسفیان و اراذل اوباش اطرافش در برابر پیغمبر ایستادند،  این غیظ بود تا امروز هست از این به بعد هم هست،  خواهد بود!

مهم ما هستیم که پای کار امام حسین مردانه ایستادیم،  مردانه می ایستیم و دست از سید الشهدا بر نمی داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی در خطبه‌ دوم این هفته نمازجمعه بعد از سفارش به تقوای الهی بیان کرد: انشاءالله در ایام باقیمانده از ایام لیالی ماه صفر به مناسبت شهادت امام‌رضا(ع) و امام حسن مجتبی علیه‌السلام  عزاداری‌ها بهتر از قبل برگزار گردد و خداوند  همه را به کرم و لطف خودش قبول کند.

وی افزود: هر کس در قیامت گنجی دارد و گنج محبین اهل بیت(ع) هم اشکی است در رثای اهل بیت میریزند و غم در غیر از گریه برای اهل بیت انسان را فرسوده می‌کند اما غم اهل بیت(ع) بهجت در دلها وارد می‌کند و رزقی است که حضرت زهرا(س) به برکت عزاداری‌ها برکت روزی‌تان می‌کند.

ان شاءالله خدا به برکت عزاداری که کردید زندگی شما رو مملو از بی نیازی اغیار کند و زندگی شاداب پر از نعمت روزی تان کند.

حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد:

 خبر شورانگیز دیدار مردم سیستان و بلوچستان با مقام معظم رهبری منتشر شد، اولا خوشحالیم که بالاخره بعد از مدتها پیگیری این مهم حاصل شده است و اصل این قصه بسیار مهم است و البته امید ما این است که سالیانه این دیدار اتفاق بیفتد و هر سال مردم عزیز سیستان و بلوچستان به فضل الهی و خداوند متعال به زیارت مقام معظم رهبری برسند.

وی تاکید کرد: آن چه که من خبر دارم قرار بر این است که از مردم استان دو هزار نفر به این دیدار مشرف شوند و بسیار خبر خوبی است  .

 یک جهت اصل دیدار با ولی امر مسلمین نائب امام زمان(عج) مشرف شوند و باید شکرگذار و شاکر باشیم. بابت این موضوع و البته وظیفه داریم از همه کسانی که پیگیری کردند از جمله نماینده ولی‌فقیه در استان تشکر کنیم چرا که خیلی پیگیر این جلسه بودند بحمدالله حاصل شد.

امام جمعه زابل تصریح کرد: نشان دهنده نظر مقام معظم رهبری به منطقه هست  ما اطمینان خاطر داریم که این زیارت و سفر برای مردم منطقه برکاتی در بین خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که سخنان مقام معظم رهبری در اجتماع مردمی سیستان و بلوچستان، کار جهادی برای رفع محرومیت‌ها را بیشتر خواهد کرد و طبعا یک فضای بازتری برای تصمیم گیری برای جهادگرانی که قصد خدمت به این مردم را دارند را باز خواهد داشت و برکات متعددی حتی در تصمیم‌گیری در سطح دولت خواهد داشت

وی ادامه داد:

امروزه مسئله سیستان خاصه و مسئله سیستان و بلوچستان در کشور به مسائل درجه یک تبدیل شده است و موضوعات این خطه موضوعات غریب و کم شنیده شده‌ای نیست و این خود خیلی اهمیت دارد و امیدوار هستیم این سفر طلیعه‌ای برای پیشرفت و آبادانی منطقه است.

حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: از طرفی هم شاهد بودیم این روزها در تقسیم‌بندی ورودی نداشتیم اما بعضی افراد به ما پیام می‌دادند و حتی گریه می‌کردند که به ما هم اجازه دهید دیدار مقام معظم رهبری برویم و قطعا بقیه مسئولین این شور و حال و عشق به دیدار را تجربه کردند.

وی افزود: این دیدار خیلی باارزش است و دیدن چهره نورانی نائب امام زمان(عج)با صفا و حظ هست و  خیلی فضل است و گاه حسرت ندیدن حظ بالاتر و برتری است .

 این یک واقعیت است که این خطه با ولایت اهل بیت(ع) و ولی امرشان عجین شده با خون و جانشان عجین شده است و این را بارها و بارها از روزی که سب علی نکردند تا آن روزی که به خونخواهی امام حسین(ع) بعنوان اولین خونخواهان قیام کردند و امروز این صفحه نورانی، روزبه روز تلالو آن بیشتر و بهتر می‌شود و مردم دارند بیشتر می‌شناسند .

 امروز دیگر سیستان غریب نیست و مردم سیستان را خونخواه سیدالشهدا می‌شناسند که عاشق اهل بیت می‌شناسند و خدارا شاکریم که پیگیری‌ها و تجمعات چه از طریق رسانه و مردم امروز جواب آن را می‌بیند.

وی ادامه داد: جهادگرانی تلاش می‌کنند در سیستان تا مشکلات مرتفع شود و این اتفاق مبارکی است. لذا ما این دیدار را فرصت مغتنم برای مردم سیستان و بلوچستان می‌دانیم و البته که خیلی از افراد گلایه دارند از سهمیه‌بندی افراد شرکت‌کننده در این دیدار، اما بنده در جریان جزئیات این قضایا نیستم اما می‌توانم شهادت دهم که افرادی که سهمیه‌ها را تقسیم کردند تلاش‌شان این بوده که از همه اقشار نمایندگانی حضور داشته باشند و جنبه مردمی آن مردم باشند.

کاش میشد کل مردم میتوانستند تشریف ببرند اما شرایط سخت است برای رفت و آمد.

انتظار از آنهایی که مشرف میشوند سیستان ولایی را به همه عالم نشان دهند.

ان ارادت و عشقی که به ولی فقیه و ولایت فیقه دارند باید محل تجلی و تبلورش باشد.

بزرگوارانی که مشرف نمیشوند بدانند آنچه مهم است اینست که شما تا بن دندان پای کار ولی خودتان هستید.

و ولی شما هواخواه شماست کنار شماست و انشاءالله از دعای خیرسان بهره مند خواهیم شد و این محبت طرفینی روز به روز عمیق تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.