خطبه های نماز جمعه ۱۰ آذر

خطبه اول نماز جمعه ۱٠ آذر / زابل

🔰امام جمعه زابل ضمن توصیه خود و حضار به رعایت تقوا و یاد آوری ایام فاطمیه گفتند:
حضرت زهرا دربخشی از خطبه فدکیه که پس از غصب فدک ایراد شده ضمن توبیخ انصار به عدم حمایت و بی تحرکی در برابر این ظلم آشکار، به رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرده و می فرمایند که :
« فَتِلْکَ وَاللهِ النَّازِلَهُ الْکُبْرى وَ الْمُصیبَهُ الْعُظْمى» بخدا قسم رحلت پیغمبر اکرم مصیبت عظمی و بزرگی است.
داغ و فقدانی مثل این داغ نیست
«وَ لا بائِقَهٌ عاجِلَهٌ» بلای جانگدازی در این دنیا مثل بلای رحلت رسول خدا نیست.
« اُعْلِنَ بِها، کِتابُ اللهِ جَلَّ ثَناؤُهُ » خداوند در کتابش این خبر را اعلان کرده ،
« فی اَفْنِیَتِکُمْ، وَ فی مُمْساکُمْ وَ مُصْبِحِکُمْ،
یَهْتِفُ فی اَفْنِیَتِکُمْ هُتافاً وَ صُراخاً وَ تِلاوَهً وَ اَلْحاناً. » کتابی که صبح و شب در خانه هایتان قرائت می کنید میخوانید ، تلاوت می کنید اعلام شده « وَ لَقَبْلَهُ ما حَلَّ بِاَنْبِیاءِ اللهِ وَ رُسُلِهِ» قبل از پیغمبر هم انبیائی آمدند، آنها هم از دنیا رفتند. «حُکْمٌ فَصْلٌ وَ قَضاءٌ حَتْمٌ.» مرگ حکمی و فصلی است ، نقطه پایان و شروعی است و حکم حتمی خداست ،هیچ‌ کس از مرگ رهایی ندارد بعد آیه شریفه ۱۴۴ از سوره مبارکه آل عمران را تلاوت می فرماید:
«وَ ما مُحَمَّدٌ اِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» آن حضرت پیامبری است که قبل از ایشان هم پیامبران و رسولانی بودند « اَفَاِنْ ماتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى اَعْقابِکُمْ ؟» آیا وقتی که این پیامبر از دنیا برود یا کشته شود برمی گردید به حالت سابقتان ؟ به آن دوران جاهلیتتان برمی گردید؟« وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیْئاً» کسی که برگرده به عقب نمی تواند به خدا ضرر بزند وَ سَیَجْزِى اللهُ الشَّاکِرینَ» و خدا شاکرین را جزا می دهد.

🔰حاج آقای عزیزی در ادامه خطبه و بیان اشاره حضرت به آیه فوق الذکر گفتند:
اینجا دو سؤال مطرح است.
سؤال اول اینکه وقتی این آیه در زمان حیات رسول خدا نازل شده و بعد با نوعی هشدار همراه شده «اَفَاِنْ ماتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ ؟» اگر او رحلت کند یا کشته شود شما برمی گردید به حالت سابق؟ قرآن گویا هشدار می دهد و ظاهر آیه این است که گویا بودند کسانی که منتظر مرگ پیغمبر اکرم بودند تا بتوانند دسیسه هایی را ایجاد کنند ، تفرقه ای را بوجود بیاورند، انحرافاتی را کلید زده و یا دامن بزنند، بودند کسانی که منتظر رحلت پیغمبر اکرم باشند. خدای متعال یک با اینها را نا امید کرد آنهم در غدیر خم که فرمود : امروز روزی است که کفار از ، ازبین بردن دین شما مأیوس شدند. چرا ؟ چون رهبری ، هدایت ، قیادت جامعه، امامت و خلافت مستقر شد . پیغمبر اکرم علی را بعنوان خلیفه معرفی کرد و برای ایشان بیعت هم گرفت. آیه می فرماید: « اَفَاِنْ ماتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى اَعْقابِکُمْ» اگر این پیغمبر از دنیا رفت، اگر کشته شد ورق را برخواهید گرداند یا نه ؟ این خطر بود که عده ای بخواهند ورق را برگردانند. جامعه را از مسیر حق برگردانند .
🔰ایشان پرسش دوم را اینگونه طرح کردند که:
چرا بی بی حضرت زهراء سلام الله علیها در این خطبه غراء دست روی این آیه می گذارند؟ بله این آیه با قبلش وحدت سیاق دارد، که بی بی می فرماید که پیغمبر هم از دنیا می رود ، انبیاء هم از دنیا رفتند ، اینهم سندش قرآن می گوید که او از دنیا می رود . این بخشی از حرف است ، اما کلیت حرف چیست؟ حضرت زهراء سلام الله علیها در صدد بیان چه موضوعی بودند و این آیه را فرمودند؟ چرا حضرت این آیه را نقل کرد؟ آیا بودند کسانی که قصد انحراف دین را داشتند؟ آیا بعد از پیغمبر اکرم اتفاقی افتاده بود که دین را می خواستند منحرف کنند ؟ من دعوت می کنم مخصوصا جوانان عزیز را که این خطبه را دقیق ببینند.
🔰امام جمعه زابل اعتراض حضرت زهرا سلام الله علیها را اینگونه بیان داشتند که :
فاطمه زهرا در این خطبه به دو مسئله اعتراض دارد. یک : غصب خلافت . خلافتی که بامر خدا پیغمبر اکرم اعلام کرد. چند بار امیر المؤمنین را فرمود خلیفتی؟ چند بار و در چند جا علی را بعنوان جانشین خودش معرفی کرد. «اَفَاِنْ ماتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى اَعْقابِکُمْ ؟» آیه آمد:« بَلِّغ ما أُنزِلَ إلَیک» . ابلاغ کن ؛ ابلاغ کرد؛ خلیفه را تعیین کرد، حال امروز که پیامبر از دنیا رفته عده ای نشسته اند که ، چه کسی خلیفه باشد؟ آیا این مصداق آیه نیست ؟ «اَفَاِنْ ماتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى اَعْقابِکُمْ ؟ » قبل از اسلام می نشستید بین خودتان یک نفر را تعیین می کردید. چه فرقی کرد؟ آنهم بعد نصب علی بعنوان خلیفه بامر خدا توسط رسول الله .

مسئله دوم اینکه در زمان جاهلیت ، زن نه اینکه ارث نمی برد بلکه بخشی از ارثیه بود ، حال فاطمه زهراء آمده و ارثش را که غصب کرده اند می خواهد آنهم ملک خودش بوده ، در دست خودش بوده ، حالا گرفته اند، می گوید : اینی که گرفته اید ارث من هست ، من تنها فرزند ایشان هستم به من ارث میرسد.
با سوء استفاده و تحریف روایت پیغمبر اکرم این ارث را از دست فاطمه زهرامی گیرند. «انْقَلَبْتُمْ عَلى اَعْقابِکُمْ »برگشتید به همان حکم جاهلی گرچه بعد ها به برخی از همسران پیغمبر ارث دادند که خود این هم یک نکته است.
🔰حاج آقای عزیزی در تشریح موضع حضرت زهرا بعد از رحلت پیامبر یاد آور شدند:
زهراء مرضیه سلام الله علیها از حکم خدا دفاع می کند از حقی که خدا تعیین کرده دفاع می کند. ایشان با کسی دعوای شخصی ندارد. او غیرتمندانه از حکم خدا دفاع می کند . لذا
این دفاع مستدل صدیقه طاهره سلام الله علیها در آن روزگار سخت در آن ایام دشوار که بسیاری از افراد راه را گم کرده بودند.
این فریاد حضرت است.بلافاصله خطاب به انصار می فرمایند: شما که میتوانید کمک کنید چرا کمک نمیکنید؟ شما که میدانید حق با من هست، چرا به این دانش خودتان عمل نمی کنید؟ شما که میدانید فاطمه درست می گوید، چرا ساکتید؟ خیلی وقتها ساکتین در فتنه جرمشان بیشتر از فتنه گران است. کافی بود برخیزند و بگویند: بله ما از پیغمبر شنیدیم ، ما خودمان با علی بیعت کردیم. اگر فریاد میزند برای حق است. این همان فاطمه ای هست که نابینا به خانه اش آمد رفت پس پرده، اما وقت دفاع از حق در صف اول مطالبه است. با احدی هم تعارف ندارد . به تکلیف الهی خودش عمل می کند حتی اگر خانه او را هم آتش بزنند. فاطمه سلام الله علیها در دفاع از حق ، در دفاع از احکام الهی ذره ای کوتاه نیامد لحظه ای کوتاه نیامد، و البته کسی هم در برابر استدلالش حرفی برای گفتن نداشت.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

دفتر امام جمعه شهرستان زابل, [۰۲.۱۲.۲۳ ۲۱:۴۵]
خطبه دوم نماز جمعه ۱٠ آذر زابل
✍️ «عدالتخواهی هدف انقلاب »
🔰حاج آقای عزیزی در خطبه دوم با اشاره به شهادت شهید آیت الله مدرس و روز مجلس اظهار داشتند:
جمهوری اسلامی ساختاری است برآمده از انقلاب اسلامی مردم. این مردم انقلاب کردند به رهبری امام اعلی الله مقامه الشریف، اهدافی داشتند. از مهم‌ترین این اهداف، استقرار عدالت و شکل‌گیری یک حکومت عادله است نقطه آغاز در این حرکت عظیم عدالتخواهی و ان شالله نقطه اوج این حرکت ظهور منجی عالم بشریت باشد و منتهی به آن حکومت عدل ان شالله این نظام برای اینکه بخواهد به عدالت برسد چاره‌ای ندارد جز اینکه قوانینی را وضع کند که آن قوانین سمت حرکت را به طرف عدالت هدایت کند
قوانینی باید باشد که جامعه به سمت هدایت حرکت کند اگر قرارباشد که انقلاب بماند نیازمند قانون انقلابی است قانون انقلابی هم طبعاً نیازمند مجلس انقلابی و مجلس انقلابی هم یک پوسته است یک قالب و شکل است.
✍️ نماینده روح مجلس است.
🔰ایشان در ادامه به تبیین جایگاه نماینده مجلس پرداخته و متذکر شدند :
روح و موتور محرک این قالب عبارت است از نماینده انقلابی چنانچه نماینده انقلابی نبود مجلس انقلابی نیست.‌ مجلس انقلابی نباشد حرکت به به سمت اهداف انقلاب هم نخواهد شد.
بنابراین برای رسیدن به هدف والای انقلاب نماینده باید انقلابی باشد اگر مجلس شورای اسلامی را در بیت الله الحرام هم تشکیل جلسه دهد و نمایندگان انقلابی نباشند آن مجلس اسلامی نیست. کارگر نیست . چون نماینده روح مجلس است . اساس است. هویت بخش است هویت میدهدبه این ساختار
✍️ شهید مدرس نماینده انقلابی.
🔰امام جمعه زابل برخی از ویژگی های شهید مدرس را اینگونه بر شمردند :
شهید مدرس نمونه بارز یک نماینده انقلابی بود. اولا : اینکه یک مجتهد تراز و عالی رتبه عضو مجلس می‌شود خود این پیام دارد و آن اینکه جایی که قرار است تصمیم گیری برای ملتی بشود باید انسان‌های فرهیخته عالم به میدان بیایند آنکه شورای نگهبان اعلام می‌کند آن حداقل‌هاست وقتی که شما ویژگی‌های ایشان را ملاحظه می‌کنید ویژگی‌های مبارک و متعددی دارد که می‌تواند ویژگی‌های یک نماینده انقلابی باشد.
✍️تقوا، تدین و دینداری ویژگی اول نماینده
🔰ایشان در ادامه خطبه دو ویژگی نماینده انقلابی را اینگونه بر شمردند.
ویژگی اول یک نماینده انقلابی که مقام معظم رهبری هم اشاره دارند به این معنا این است که یک نماینده انقلابی دیندار و خداترس و با ایمان است انسان بی تقوا نمی‌تواند راه سعادت دیگران را پیگیری کند چون خودش گمراه است تقوا و تدین و دینداری لازمه حتمی یک نماینده انقلابی است.اینکه خداترس باشد. برخی می‌گویند اگر وجدان خوبی داشته باشد کفایت می‌کند این تفکرات اومانیستی در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد وجدان بیدار هم از یک روح دیندار بلند می‌شود بله کسی که وجدان داشته باشد خوب است اما ما به دنبال کسی هستیم که خدا ترس باشد چون یقین داریم وجدان دارد
ما خیال می‌کنیم فلان کس وجدان دارد در حالی که ممکن است به دنبال منافع خودش باشد معالا اما آنی که تقوا داره به دنبال منافع خودش همدستی‌های خودش و هم حزبی‌های خودش نیست.

✍️ انصاف با خدا ، مردم ، نزدیکان از مصادیق دینداری است.
🔰حاج آقای عزیزی به نقل بخشی از عهدنامه مالک اشتر اینگونه مبادرت کردند :
امیرالمومنین علیه السلام در فرمانی که به مالک اشتر اعطا فرمودند می فرمایند : « أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ» مالک با خدا و مردم با انصاف باش نسبت به خدا و نسبت به مردم انصاف داشته باش« وَ مِنْ خَاصَّهِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِکَ، » با کسانی که به تو هستند و دوستشان می داری انصاف داشته باش اول خدا دوم مردم سوم موافقین و چهارم عزیزانت همه این‌ها با انصاف رو برو شو.
✍️ برخی از مصداق بی تقوایی ، یک نماینده.
🔰رئیس ستاد امر بمعروف و نهی از منکر در ادامه نقل عهد نامه مالک اشتر افزودند:
و بعد می‌فرماید: « فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ؛ » اگر این کار را نکنی گرفتار ظلم شده ای کسی که تقوا نداشته باشد ستم می‌کند من وقتی نماینده مجلس می‌شوم از ویژگی نمایندگی خودم استفاده می‌کنم و اصرار پشت اصرار که فلانی که همفکر من بوده باید در فلان منصب اجرایی قرار بگیرد. این عین بی‌تقوایی است بله وقتی آقای نماینده پیشنهادی دارد باید استقبال شود خوب است مدیران اجرایی هم باید استقبال کنند. یک نماینده مجلس باید هم در قانونگذاری و هم در نظارت تقوا داشته باشد. نظر مخالفی دارد نسبت به یک طرح به یک لایحه اما چون هم حزبی‌هایش نظرشان متفاوت است بر اساس حزب رای می‌دهد. این عین بی‌تقوایی است. قانون می خواهد وضع کند ، طرحی یا لایحه ای می آید
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄

خطبه دوم

حواسش جمع لابی‌هایی هست که اتفاق می‌افتد در راهروهای مجلس تو به وظیفه ات عمل کن.
✍️ نماینده با تقوا با خدا رو راست است.
🔰 امام جمعه زابل در اثر رأی نماینده را در معاد اینچنین بیان داشتند.‌
ویژگی نماینده خوب این است که در قانونگذاری انصاف داشته باشد و اول با خدا روراست باشد بگوید خدایا این رأیی که من می‌دهم از طرف صدها هزار نفر است و فردای قیامت هم باید جواب خدا را بدهم تک تک آنها را باید بایستم و جواب بدهم. به خدا رفقا قیامت سخت می‌گیرند. خیلی‌ها که مشتاقانه برای بعضی از مناصب تلاش می‌کنند اگر بدانند وقتی که از دنیا رفتند در عالم برزخ چه چیزی منتظرشان است فرسنگ‌ها از این مناصب فرار خواهند کرد. این خیلی نکته است.
✍️پیامد بی تقوایی نماینده
🔰ایشان ادامه دادند :
تقوا و خداترسی اگر در نماینده نباشد ظلم کرده است و بعد می فرماید: « وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ،» این شخص اگر ظلم کرد به بندگان خدا، خدا دشمن او خواهد بود به جای بندگانش. بله صاحب منصبی ممکن است ظلم کند به زیر دستش و آن زیردست نتواند از خودش دفاع کند خدا به جای آن زیردست دشمن او خواهد شد.
« وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، »
اگر کسی خدا با او دشمنی کند عذرش را نمی‌پذیرد چون خدا عالم به سر و خفیات است. چون خدا همه چیز را میداند نمی شود که سر خدا کلاه گذاشت « وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى یَنْزِعَ أَوْ یَتُوبَ.»
این شخص با خدا سرجنگ دارد تا زمانی که بمیرد یا توبه کند.اگر انسان تقوا نداشته باشد اگر خدا ترس نباشد.
شهید مدرس خداترس بود برای برای همین از پهلوی و استکبار نمی‌ترسید وقتی که ترورش کردند و ترور ناموفق بود رضاخان بالای سرش آمد و از او پرسید آقا سید چه می‌خواهی که یک طوری قصه را حل کنیم گفت : می‌خواهم که تو نباشی. یک کلام شجاعت داشت. چرا؟ چون خداترس بود اگر قرار است بترسی از خدا بترس بود اگر قرار است بترسی از خدا بترس من بترسم از خدا و در کار دیگران دخالت نکنم بدی قصه این است که بعضاً آقایان یک توجیهاتی هم می آورند که بدتر از گناه است حضرت آقا می‌فرمایند : دخالت نکنید آقایان می‌گویند پیشنهاد می‌دهیم خب پیشنهاد دهید ولی چرا اگر پیشنهاد جنابعالی را قبول نکنند می روی یخه وزیر را می‌گیری. این اگر اسمش دخالت نیست پس چیست ؟ ما در کشورمان داریم نمایندگانی که اینگونه بودند.
✍️ نماینده طرفدار آشوب.
حاج آقای عزیزی به مناسبت به بک مورد از بی تقوائی برخی اشاره کرده و گفتند:
طرف علیه نظام به رهبری نظام و علیه احکام خدا می ایستد حرف می‌زند و آشوب به پا می‌کند و بعد از سخنرانی‌هایش ‌عده ای در خیابان ها می‌ریزند بعد آنوقت یک آقایی که عضو کمیسیون ملی امنیت مجلس هم است تمام قد از این آقا دفاع می کند. اگر این بی تقوایی نیست پس چیست؟ تقوا مهم است تقوا که نباشد قانون و مجلس انقلابی نخواهد بود آنی که به کارها هویت می دهد. خداترسی و تقواست.
✍️ همه عناصر جریان انتخابات باید متدین باشند.
🔰امام جمعه زابل تکلیف همه دست اندر کاران انتخابات را اینگونه بیان کردند:
باید کسی که می خواهد نماینده مجلس بشود متدین باشد. کسی که در برابر خدا کرنش نکند در برابر قانون کرنش می کند ؟ چه انهایی که می خواهند صلاحیت ها را ملاحظه کنند. چه آنهایی می خواهند تأیید یا رد کنند. چه آنهایی که می خواهند سر صندوق رأی بروند. اگر بی مطالعه ، بدون دقت رأی بدهم به کسی که تقوا نداشته باشد فردای قیامت باید بایستم و جواب مردم را بدهم، ولو یک رأی. چون حق الناس است. تقوا ویژگی اول یک نماینده است کما اینکه مدرس بود.
می فرماید:« فَامْلِک هَوَاک» مالک نفست را نگه بدار« وَ شُحَّ بِنَفْسِک » نسبت به خودت بخیل باش به خودت سخت بگیر.
« أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ » چقدر زیبا می فرمایند امیر المؤمنین . با خدا با مردم رو راست باش انصاف داشته باش.
✍️ کار آمدی ویژگی دوم یک نماینده.
🔰حاج آقای عزیزی دومین ویژگی نماینده اینچنین بیان کردند:
ویژگی دوم که کنار تقوا و دینداری بسیار مهم است بحث کار آمدی است. آگاهی است یوسف پیغمبر به حاکم مصر نگفت که من را بر خزائن ارض ( امور مالی و دارائی مصر ) چون من یوسفم. نه دو ویژگی برای خودش شمرد : « حَفیظٌ عَلیمٌ » من امانت دارم ، میدانم چکار می کنم به کاری به من واگذار می شود عالمم آگاهم می دانم. وقتی که من وام دار دیگران باشم بدنبال این هستم که آنها را بیاورم بر مناصب . رفیق من هست . خیلی خوب فردای قیامت این رفیق شما می آید بگوید خدایا من مقصرم نه او ؟ نمی آید. به من گفتند فلانی خوب است ، آنی که به شما گفته روز قیامت نمی آید بگوید خدایا من گفتم ، هرگز این کار را انجام نمیدهد. روز قیامت می گویند آقا خانم رأی دادی دلیلت کو.

✍️ چه کسی می تواند مسئولیت بپذیرد.
🔰ایشان در خاتمه خطبه دوم بخشی از خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه را حسن ختام قرار داده و معیار پذیرش مسئولیت را از منظر امیر المؤمنین علیه السلام به این ترتیب بیان کردند:
امیر المؤمنین می فرمایند:
« أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهذَا الاَْمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِاَمْرِ اللهِ فِیهِ.» آنی که می خواهد مسئولین بپذیرد باید قوی ترین باشد. و دستور خدا را در آن بداند که خداوند چه از او خواسته است. چه در حوزه نظارت و چه در حوزه قانون گذاری . رأی دادن سخت است مسئولیت دارد. در معرض رأی قرار دادندخود هم سخت است مسئولیت دارد. ما در نظام اسلامی زندگی می کنیم که در رأسش ولی فقیه عادل حکیم مجتهد جامع الشرایط نایب عام امام زمان است. ما در یک حکومت ماتریالیستی که زندگی نمی کنیم. در یک حکومت لیبرال که زندگی نمی کنیم. ما در حکومتی زندگی می کنیم که عنوان اسلامی دارد. پس رأیی که میدهیم بنوعی شرکت کردن در مجاهدت فی سبیل الله است. باید نماینده انقلابی انتخاب کنیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.