خطبه های نماز جمعه ۱۲ خرداد ۱۴٠۲

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه زابل، نماز جمعه ۱۲ خرداد با حضور پرشور مردم ولایی زابل در مصلی المهدی به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی برگزار شد.

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم خودم و شما را به رعایت حلال و حرام الهی ، امر و نهی خدا و دستورات شرع مقدس توصیه می کنم میکنم، ایام و هفته آینده متعلق است به امام راحل عظیم الشانمان معمار کبیر انقلاب حضرت امام امت اعلی الله مقام الشریف که گمان بنده این است که ما در شناخت ایشان و شناساندن ایشان آنگونه که شایسته حقشان هست عمل نکردیم. لذا هر دو خطبه امروز اختصاص دارد به برش کوتاهی از جایگاه رفیع آن بزرگ مردی که ما در بین همه نسل ها مفتخریم که هم عصر ایشان بودیم. امام معمار زمینه سازی ظهور امام زمان علیه السلام بودند. یعنی برنامه ظهور حضرت حجت که از ابتدا نوشته شد، انبیاء و اولیاء پیگیر این اتفاق بودند، آن کسی که زمینه سازی اصلی ظهور را در عصر نزدیک به ظهور واقع کرد و محقق کرد امام اعلی الله مقام الشریف بود. روایتی هست از عبدالله ابن عمر فرزند خلیفه دوم، ایشان می گویند ما محضر رسول مکرم اسلام بودیم حضرت پیامبر اکرم که جوانانی از بنی هاشم می آمدند، حضرت وقتی این ها را دید چشم مبارکش پر از اشک شد و رنگ رخسار پیغمبر اکرم متغیر شد. سوال شد که یا رسول الله چه شده که این حال را شما پیدا کردید حضرت فرمودند که: إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ اِخْتَارَ اَللَّهُ لَنَا اَلْآخِرَهَ عَلَى اَلدُّنْیَا ما اهل بیتی هستیم که خدا بین دنیا و آخرت برای ما اخرت را پسندید، و بعد فرمود: إِنَّ أَهْلَ بَیْتِی سَیَلْقَوْنَ بَعْدِی بَلاَءً وَ تَشْرِیداً بعد از من اهل بیت من گرفتار بلا خواهند شد، طرد خواهند شد و آواره خواهند شد که حالا مراد از اهل بیت اطلاقی هم دارد، هم حضرات معصومین خب شما میبینید از روزی که سقیفه اتفاق افتاد مکتب اهل بیت مکتبی تحت فشار بوده همواره. همیشه ما را کشتند، تبعید کردند،ازار دادند، طرد کردند علمای ما را بزرگان ما را از اهل بیت تا به زمان های اخیر. این طرد کردن و این ازار رساندن ادامه دارد، حَتَّی تا آن زمانی که حَتَّى یَأْتِیَ قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ اَلْمَشْرِقِ تا زمانی که یک قومی از قبل مشرق پیدا می شود. که مراد مشرق جزیزه العرب است، همین ایران خودمان. وَ مَعَهُمْ رَایَاتٌ سُودٌ پرچم های سیاهی دارد که پرچم نماد حکومت و سیاهی پرچم بر اساس برخی از روایات نماد این است که این امت و مردم عزادار حسین هستند. این ها خونخواه سید الشهدا هستند. فَیَسْأَلُونَ اَلْحَقَّ فَلاَ یُعْطَوْنَهُ این ها حق را میخواهند و مطالبه می کنند ولی به آن ها داده نمی شود این امتی که قبل از ظهور پیدا می شوند، نهضت به پا میکنند حق را مطالبه میکنند به آن ها داده نمی شود. فَیُقَاتِلُونَ این ها مبارزه می کنند هدف انقلاب اسلامی ما براساس آن راهبردی که امام اعلی الله مقام الشریف تعیین فرمودند هم در برخی سخنرانی های ایشان منعکس است و هم در وصیت نامه امام منعکس است و هم در برخی پیام های آن وجود منور منعکس است، هدف رساندن پرچم به حضرت حجت است. هدف زمینه سازی ظهور است پس این ها به دنبال حکومت اهل بیت علیه السلام هستند به دنبال حاکم شدن مکتب اهل بیت و البته به دنبال زمینه سازی برای حکومت امام زمان هستند،پس یک نهضتی به وجود می آید که آن نهضت کارش زمینه سازی ظهور حضرت است،خب طبیعی است که دشمن،استکبار،عالم زر و زور و تزویر در برابر این مطالبه مقاومت می کند، لذا می فرماید که: فَیَسْأَلُونَ اَلْحَقَّ فَلاَ یُعْطَوْنَهُ این ها حق را مطالبه میکنند ولی به آن ها داده نمی شوند به ناچار این ها مبارزه میکنند،فَیُقَاتِلُونَ کما اینکه الان این نهضت چهل و چهار سال در حال مبارزه است فشار های بی امان،سنگین و سهمگین از روز اولی که این نهضت به وجود آمد تا به امروز و تا به ظهور حضرت حجت این دشمنی ها ادامه خواهد داشت البته بعد از ظهور هم ادامه خواهد داشت، ما وارد یک منطقه ای شدیم،منطقه نوری شدیم که در این منطقه نور انتهای جاده ما حکومت امام زمان علیه السلام است. و عهد ما هم همین هست، حالا این عهد را چه کسی طراحی کردمحقق کرد؟ امام چه کسی محقق کرد؟ امام چه کسی ما را به ظهور رساند؟ امام نقش حضرت امام این است او معمار زمینه سازی ظهور است. امام یک حکومت فقط ایجاد نکرد،قرار نبود حکومت شاهنشاهی برود، جمهوری بیاید. ما در دنیا چندین جمهوری اسلامی داریم، موریتانی ، پاکستان جمهوری اسلامی هست. اما جمهوری اسلامی که زمینه ساز ظهور حجت خدا در روی زمین باشد را یک نفر در طول تاریخ طراحی کرد، یک نفرمحقق کرد، آن هم امام اعلی الله مقام الشریف بود. جایگاه امام را ببینیم کجاست مبارزه میکنند، وَ یُنْصَرُونَ یاری می شوند خدا آن ها را یاری می دهد. وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ اگر کسی دین خدا را یاری کرد، خداهم اورا یاری میکند، دست یاری خدا در این چهل و چهار سال عیان تر از آن چیزی است که آدم بخواهد حتی تببین بکند. فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوا فَلاَ یَقْبَلُونَ آن چیزی را میخواستند به آن ها می دهند ولی این ها قبول نمی کنند این ها دنبال حکومت خودشان نیستند، دنبال حاکم کردن حجت خدا هستند. پس حکومت را ازآن خودشان نمی دانند. مبارزه میکنند. حَتَّى یَدْفَعُوهُ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی این ها مبارزه میکنند تا حق را که به دست آورده اند به مردی از اهل بیت من تحویل بدهند، و رسول مکرم اسلام این نقشه راه را ۱۴٠٠ سال پیش برای ما تببین کرد. بیان فرمود. رسول خدا اصل اساسی خودش را بیان کرد آنکه این روایت را پیاده کرده تا به امروز روی این کره زمین امام است. ما نهضت های بسیاری درطول تاریخ داشتیم هیچ نهضتی در تاریخ به مانند نهضت مبارک جمهوری اسلامی به زمینه سازی ظهور نزدیک نیست، تا به امروز ما نداریم نهضتی که به این اندازه به اهداف ظهور امام زمان نزدیک باشد. خب وقتی که این ها حق را به دست مردی از اهل بیت می سپارند او چه میکند؟ فَیَمْلَأَهَا قِسْطاً کَمَا مَلَئُوهَا جَوْراً همانطوری که دیگران مملو کردند عالم را از ظلم و ستم که دارید می بینید. او مملو میکند عالم را از عدل و داد و قسط. پیام ، رسول خدا می فرماید: فَمَنْ أَدْرَکَ ذَلِکَ مِنْکُمْ. اگر کسی آن زمان را دید اگر کسی آن نهضت را دید،یا رسول الله امام آمده نهضت به پا کرده، این نهضت چهل و چهار سال از عمرش می گذرد آیا ما نسبت به این نهضت تکلیفی هم داریم، می فرماید: فَمَنْ أَدْرَکَ ذَلِکَ مِنْکُمْ فَلْیَأْتِهِمْ وَ لَوْ حَبْواً عَلَى اَلثَّلْجِ . اگر شده روی یخ سینه خیز بروید باید بروید و این نهضت را کمک کنید. این بیان رسول خداست، امام چه کرد؟ امام معمار زمینه سازی ظهور است، امر می کند پیغمبر اکرم که باید او را کمک کنید ولو در سخت ترین شرایط. ولو اینکه سینه خیز بروید روی یخ. یعنی اگر شرایط شما در سخت ترین حالت بود نهضت را کمک کنید، چون این نهضت فردایی دارد که آن فردا نیاز همیشه شماست فردای این نهضت ظهور است همانی که شما دنبالش هستند همانی که فَرَج شما در او است، بنابراین این نهضت با همه شکوهی که دارد پیامبر عظیم الشان اسلام وعده اش را داد، آنکه محققش کرد امام بود. نه کس دیگری. ممکن است که سوال شود که ما روایاتی داریم که مثلا : کُلُّ رایَهٍ تُرفَعُ قَبلَ قیامِ القائمِ قبل از آنکه حضرت حجت قیام بکند. فَصاحِبُها طاغوتٌ آقا هر حکومتی می خواهد قبل از قیام حجت سلام الله علیه برپا بشودطاغوت است، کج نفهمیم بد نفهمیم،هر پرچمی و حکومتی به پا شد صاحب آن حکومت گفت من مهدی آخر الزمان هستم او قطعا طاغوت است اگر گفت من نایب خاص امام زمانم قطعا طاغوت است. اما نهضت ما، نهضت با این ادعا نبوده و نیست، نهضت ما نهضت زمینه ساز است و امیدواره که واقعا زمینه ساز باشد. بنابراین نهضت اگر زمینه ساز باشد مورد تایید رسول خداست آنقدر که می فرماید: اگر سینه خیز روی یخ رفتید بروید به کمکش کنید، و اگر نهضت زمینه ساز نباشد مدعی مهدویت باشد می فرماید: صاحب آن نهضت طاغوت است، چه بسیار آدم ها آمدند ادعا کردند و ما هم در زمانمان مدعیان دروغین مهدویت یا وصایت و نیابت خاص را دیدیم همه این ها طاغوت هستند به جز آن نهضت مبارکی که به پا شده برای زمینه سازی ظهور وجود مقدس حضرت حجت سلام الله علیه.

ختم با سوره توحید بود.

خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و شما را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم.
در خطبه اول عرض کردم که امام رضوان الله علیه معمار زمینه سازی ظهور امام زمان علیه السلام بود، اما این تنها کار حضرت امام نبود، ایا صرف اینکه یک حکومت تشکیل بدهیم و بعد هم اسمش را بگذاریم حکومت زمینه ساز این زمینه ساز خواهد بود؟خیر
حکومتی که قرار است زمینه ساز ظهور امام زمان باشد. باید ارکانی داشته باشد مهمترین رکن حکومت زمینه ساز وجود رهبری عالم، فقیه و عادل است یعنی اگر این رهبری نباشد اساسا نهضت زمینه ساز نخواهد بود این جان مطلب است. امام چه کرد؟ امام رضوان الله علیه یک الگو به عالم معرفی کرد آن الگو را عملیاتی کرد ، به ما اجازه داد آن را تجربه کنیم و آن تجربه را امروز بعد از ۴۴ سال دنیا که می بیند متحیر است از موفقیتش و آن الگوی ولایت فقیه است. اگر شما از این نهضت زمینه ساز ولایت فقیه را حذف کنید،هیچی برای این.نهضت نمی ماند،ولی فقیه بزرگترین نعمتی هست که در این عصر خدا به ما کرامت کرد ما نباید این را فراموش کنیم. هم به لحاظ نظری و هم عملی اطاعت از ولی فقیه واجب و تخلف از ولى فقیه حرام است.
و این حرف ما نیست ، بلکه چه در فقه ما و چه در فقه برادران اهل سنتمان این واقعیت منکعس است ما معتقدیم،امام معمار زمینه سازی ظهور بود، ولی فقیه زمان و نایب عام امام زمان بود.
و جانشین ایشان رهبر عزیزتر از جان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی فداه، به همون سیاق نایب عام امام زمان است، ولایت از خدا آغاز شد به رسول خدا، از رسول خدا به امیرالمومنین، اهل بیت و ولی فقیه، و از ولی فقیه به امام زمان بر میگردد این نقشه راه ولایتی است که خدا ترسیم کرده هم قوس نزولی و هم قوس صعودی توأمان دارد.
لذا ما در فقه معتقدیم، مخالفت با ولی فقیه جواز شرعی ندارد چون ولایت او استمرار ولایت اهل بیت علیهم السلام است، حال ببینید منابع ما چه می گوید: هم اهل سنت و هم ما.
روایتی است به عنوان مقبوله عمر ابن حنظله که از وجود مقدس امام صادق علیه السلام است، می فرماید: اگر کسی بین شما بود، حدیث ما را گفت،کلام.ما را گفت و معارف ما را منتشر کرد،
نَظَرَ فِی حَلَالنَا وَ حَرَامنَا
متخصص و کارشناس بود در حلال و حرام.
وَ عَرَفَ اَحکَامَنَا
و احکام ما را می دانست، یعنی از مناشئ حکمی ما خبر داشت، عالم بود به اینکه. چگونه حکم خدا را از منابعش در بیاورد، حکم ما این است.
پس اگر او کارشناس بود، مجتهد بود و فقیه بود
فَلیرضُوْا بِهِ حَکَماً
او را به عنوان حاکم بپذیرید و راضی باشید که او حاکم شماست.
من از شما سوال میکنم ایا امام این چنین شخصی نبود؟
آیا امروز مقام معظم رهبری این چنین شخصی نیست؟
کیست که بتواند ثابت بکند که امام و مقام معظم رهبری چنین شرایطی نداشتند و ندارند؟
اگر کسی وجدان داشته باشد اگر یک ذره آگاهی داشته باشد به این شهادت می دهد.
بعد حضرت می فرماید؛
فَاِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکُمْ حَاکِماً
من او را حاکم قرارمی دهم بین شما، امام به عنوان حاکم علی الإطلاق ولی الله الاعظم صاحب مقام ولایت او را حاکم قرار می دهند.
بعد می فرماید؛
فَاِذَا حَکَمَ بِحُکمِنَا
اگر به حکم ما او حکم کرد بر اساس مکتب ما دستور داد.
فَلَمْ یقبَلْ مِنهُ
کسی از او نپذیرفت،یک کسی پیدا شد حرف اورا قبول نکرد،حرف او را ضایع کرد.
فَاِنَّمَا استخَفّ بِحُکْمِنَا
او به حکم به ما بی حرمتی کرده به ما بی حرمتی کرده است.
اگر کسی در برابر ولی فقیه زمان و نیابت عام امام زمان بایستد در برابر ما ایستاده است چون نماینده است درست است عام است اما نایب ما است،بله نایب خاص نیست ما به اسم او را تعیین نکردیم ولی شرایطی دادیم، شرایط را شما ببینید.
پس اگر کسی در برابر حکم او ایستاد
استخَفّ بِحُکْمِنَا
حکم ما را بی حرمت کرده.
عَلَینَا رَدٌّ
ما را رد کرده است، در برابر ما شمشیر کشیده است.
بعد می فرماید:
وَ الرَّادُّ عَلَینَا کَالرَّادُّ عَلَی اللّهِ

اگر کسی ما را رد بکند خدا را رد کرده است شما ببینید یک کسی فقیه عادل عالم، عالم، او را حاکم قرار دادم حکم او را بپذیرید، یعنی اطاعتش کنید پس اطاعت ولی فقیه به حکم امام صادق واجب است.
تخلف از ولی فقیه به. حکم. امام صادق علیه السلام تخلف از امام صادق است، از امیرالمومنین است، از سید الشهدا است، از پیامبر اکرم است. و کسی که در برابر علی و حسین شمشیر بکشد قطعا در برابر خدا شمشیر کشیده است. این حرف، حرف امام صادق است. این سند شیعی.
ما ولی فقیه را حجت زمان غیبت حجت خدا می دانیم ما ولی فقیه را نایب عام می دانیم پس اطاعت از او واجب است،تبعیت از او واجب است، تخلف از او جایز نیست. اما در مذهب اهل سنت، حاکم مملکت اسلامی هرکس که باشد اطاعتش واجب است. حتی اگر ظالم باشد.
اطاعتش واجب است، چه برسد به حاکم عادل،حاکم عادل به طریق اولی اطاعتش واجب است و تخلف از او حرام است.
ابن عباس از رسول مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه و آله روایتی نقل میکند، که بخاری در کتاب صحیح خودش جلد ۶ صفحه ۲۵۸۸ کتاب الفتن حدیث ۶۶۴۵ این را آورده است از رسول خدا می فرماید:
مَن کَرِهَ مِن أمیرِهِ شَیئاً
اگر کسی از حاکم مملکت اسلامی یک چیزی دید که بدش آمد مثلا حاکم اسلامی با او برخوردی کرد او بدش آمد.
فَلْیَصْبِرْ
باید خود دار باشد ،صبر کند بعد حضرت توضیح می دهد:
فَإنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنْ السُّلْطانِ شِبْراً
اگر کسی بر آن سلطان خروج کند ولو به اندازه یک وجب.
ماتَ میتَهَ جاهِلِیَّهَ
مرگش مرگ جاهلی است،پس یک باید اطاعتش کرد دوم حق نداریدبا او مخالفت کنید. حرف پیامبر اکرم است آن هم راجع به آن حاکمی است که شما خوشت نمی آید، حالا یک کاری کرده به شما برخورده است، کاری با حق و باطل کار حاکم نداریم، اصل حاکم را ببینید، می فرماید:
شما یک وجب از او فاصله بگیرید جاهل هستی مرگت مرگ جاهلیت است. سویدابن غفله می گوید که:
عمر ابن خطاب خلیفه دوم دست من را گرفت به من گفت که بخدا قسم من نمیدانم که بعد از امروز بازهم تورا میبینم یا نه؟ یعنی مرگ نزدیک است. معلوم نیست فردا من زنده باشم تو زنده باشی ،خدا می داند. بعد گفت که فلانی تقوا داشته باش، خداترس باش. بعد این جمله را خلیفه دوم به اقای سوید ابن غفله می گوید:
وَأطِعِ الإمامَ ،
از امام و حاکم جامعه اسلامی اطاعت کن.
ولو کان عَبداً حَبَشیاًمُجَدَّعاً
اگر آن امام عبد حبشی گوش بریده بود. یعنی اگر یک غلام یک عبد حبشی آمد امام شد حاکم شد برتو واجب است که از او تبعیت کنی، چه برسد که سید هاشمی باشد چه برسد که فقیه باشد چه برسد که عادل باشد
آن حرف رسول خدا و آن هم حرف خلیفه دوم. بعد میگوید که:
إنْ ضَرَبَکَ فاصبِر
اگر کتک زد تورا صبور باش.
وإنْ جَرَمَکَ فاصْبِر
اگر جرمی هم برتو مرتکب شد صبر کن کن.
وَ إن أهانَکَ فاصبِر
حتی اگر به تو اهانت کرد صبور باش.
وَإن أمَرَکَ
اگر به تو دستوری داد.
بِأمرٍ یَنْقُصُ دینَکَ
به تو دستوری داد که اگر به أن عمل کنی که دینت مشکل پیدا کرد.
فقل : سَمعاً وَ طاعهً.
به او بگو سمعا و طاعتا
اطاعتش کن اگر حاکم از تو خواست خلاف دینت رفتار کنی اطاعتش کن.
مکتب شیعه مشخص می گوید ما ولی فقیه داریم نایب عام امام زمان است مخلصشم هم هستیم تا اخرین قطره خونمان هم پای محبتش و ولایتش ایستاده ایم و خواهیم ایستاد این درست.با کسی هم مجامله نمی کنیم مکتب اهل سنت هم همین حرف را میزند، تازه آن ها شدید تر می گویند: اگر این حاکم ظالم هم. بود اطاعتش کنید.
جا دارد که از این آقای نشسته بر سریر در زاهدان سوال کنیم؟
نسبت شما با کلام پیامبر اکرم، وخلیفه دوم چیست؟
ایا شما مشمول این دو روایت نیستی؟ ثابت کن که نیستی!
آیا شما بر حاکم اسلامی که امروز در این جامعه است خروج. نکردید؟
۸/۹ماه است در برابر حاکم اسلامی ایستاده ای که فقه تو می گوید کار تو حرام است. نکند از فقه خودتان عدول کرده اید
خلیفه دوم به شما می گوید اگر حاکم اهانتت کرد اطاعتش کن. اگر حاکم گفت:خلاف دین رفتار کن اطلاعاش کن آیا حاکم اسلامی ما به تو دستوری داده است که نقض دین کنی تازه اگر دستور میداد باید اطاعت میکردی. تکلیفت را با خلیفه دوم مشخص کن، بالاخره تابع ایشان هستی یا نیستی؟ اگر هستی بسم الله، تابع پیامبر هستی یا نیستی اگر هستی بسم الله.
خدایا به محمد و آل محمد قسمت می دهم دنیا و اخرت دستمان را از دامان پر مهر نبی مکرم و عترت او کم و کوتاه مفرما.

ختم سوره توحید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.